Gå til innhold
  • Bli medlem

terskel for å utløse nødpeilesender.


halvvill

Anbefalte innlegg

Det har i løpet av denne sesongen på Svalbard vært en rekke redningsaksjoner pga turfølger har utløst nødpeilesenderen. Nå kjenner jo ikke jeg til alle fakta rundt disse situasjonene, men utfra medieoppslagene, virker det som terskelen for å dra den store alarmen er noe lav.

Så spørsmålet mitt er i grunn :hvor bør terskelen ligge? jeg selv er mye ute og ville sannsynligvis brukt iridium å ringt 112 for å forklare situasjonen og evt anmode om hjelp i de aller fleste situasjoner. så som frostskader, telt som er blåst i filler ol..

derimot hvis det er en katastrofe, som å falle i bresprekker, gå gjennom havisen, er det vel selvsagt at man trenger å dra den store alarmen(nødpeilesenderen) for da haster det virkelig med hjelp....

det jeg i grunn er bekymret for, er at nødpeilesenderen blir så mye brukt, at redningsmannskapene ikke oppfatter at det virkelig er krise, og haster. Den dagen jeg måtte trenge å trykke knappen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanskelig å si hvor terskelen skal være. Det er avhengig av hvordan den som er i nød/fare oppfatter situasjonen. Det er heller ikke alle som er utstyrt med sambandsutstyr som funker overalt. Dersom en nødpeilesender blir utløst så utløser det en reaksjon på Hovedredningssentralen , enten på Sola eller i Bodø. HRS varsler så videre, og det vil alltid bli en påfølgende aksjon for å finne ut hva som er skjedd. Denne terskelen er veldig lav, og det må den være. På den annen side så har det skjedd at vedkommende som har utløst nødpeilesender, og ved denne handlingen har opptrådt grovt uaktsomt, har måttet betale hele, eller deler av det en redningsaksjon koster. Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på spørsmålet ditt, men man skal være klar over at man utløser en rednings-/leteaksjon idet man utløser nødpeilesenderen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig med deg. Fattern jobber i 330 redningstjenesten. (flyr seaking).

De har blant annet mange oppdrag der peileren er utløst ved uhell, eller der peileren er utløst på båter og fly (som står på bakken.) Uten at de mannskapet / bestningen vet om det.. Så "katastrofe-terskelen" blir bare lavere og lavere.. Det er ikke bra..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å si hvor terskelen skal være. Det er avhengig av hvordan den som er i nød/fare oppfatter situasjonen. Det er heller ikke alle som er utstyrt med sambandsutstyr som funker overalt. Dersom en nødpeilesender blir utløst så utløser det en reaksjon på Hovedredningssentralen , enten på Sola eller i Bodø. HRS varsler så videre, og det vil alltid bli en påfølgende aksjon for å finne ut hva som er skjedd. Denne terskelen er veldig lav, og det må den være. På den annen side så har det skjedd at vedkommende som har utløst nødpeilesender, og ved denne handlingen har opptrådt grovt uaktsomt, har måttet betale hele, eller deler av det en redningsaksjon koster. Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på spørsmålet ditt, men man skal være klar over at man utløser en rednings-/leteaksjon idet man utløser nødpeilesenderen. 8)

det er innimellom situasjoner som kan tyde på at HRS er litt lei av å blåse opp de store aksjonene, i fjor vår var det en situasjon her oppe hvor det gikk over en time fra HRS i Bodø hadde mottat signal fra en peilesender, til sysselmannen her oppe fikk beskjed. fra de fikk beskjed, gikk det mindre en 45 minutter før helikopter var på plass, men da var allerede enn mann omkommet. om utfallet hadde vært annerledes ved raskere respons, kan man jo bare spekuler i, men det er jo betenkelig at det tar kortere tid å, scramble helikopter, og komme seg til et virkelig utilgjengelig sted på kloden... en det tar å ta en telefon å si fra om en situasjon på en gitt posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i så fall noen som ikke gjør jobben sin

det kan man jo si.. men de aller fleste systemsvikter skyldes menneskelige feil. og ved mange nok situasjoner som bare er halvkritiske/ kunne vært løst med lavere innsats, er det vel lettere å bli litt sløvet.. jeg vil ikke på noen måte kritisere HRS, for uten de hadde det vært mange fler ulykker med tragiske utfall enn det som er. Det jeg er mer fortørnet over er tilfeller hvor alarmen blir utløst, litt flåsete sagt," fordi noen er kald på tærne, og syns en helikoptertur hadde vært tøfft." men som sagt kjenner jeg ikke alle fakta rundt situasjonene. de kan ha vært reelle nok...

jeg var egentlig litt interessert i å få flere innspill om hvor folket mener terskelen bør være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i redningstjenesten sjøl, og kjenner ikke helt igjen det du reflekterer, uten at jeg skal si at det du sier er galt. Jeg vet imidlertid at budskapet fra HRS ved ulykker/hendelser er som følger: Bruk nødvendige ressurser, få ressursene raskt ut og ta heller av ressurser etterhvert, om nødvendig. De som gjør dette for å få en morsom helikoptertur må ta følgene av det. Det at ikke alle detaljer rundt slike hendelser er kjent, er ikke uvesentlig. Men, - du var ute etter flere innspill. Dette var mine, så jeg skal la det ligge. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i går til innkjøp av en SPOT, og på den finnes det da en 911-knapp som utløser leteaksjon om jeg skulle trykke på den. Har alle planer om å tape over den knappen sånn at det ikke blir noen tilfeldige trykk 8) Men av helsemessige årsaker vil jeg ha den med meg når jeg svirrer rundt utenfor der mobilen måtte funke...

Terskelen for når man bør utløse et nødanrop vil være forskjellig fra person til person. Tryner man og brekker armen klarer noen å gå ut mens andre må ha hjelp. Brekker du beinet så ikke lek Rambo og spjelk det selv for så å hinke ut. Har selv ligget fast på en DNT-hytte med voldsom diare, og vurderte hver dag om jeg måtte ha hjelp. Dette var en av hyttene til Stavanger Turistforening, og de har radio for å kunne kontakte HRS. Jeg lot være og etter fem dager var jeg såpass mye bedre at jeg fikk i meg litt mat igjen. Først noen dager etterpå klarte jeg å fortsette turen min. Når jeg kom meg hjem og snakket med legen mente hun at om jeg hadde kontaktet HRS ville de mest antagelig ha valgt å hente meg ut. Så da kan man jo snu på spørsmålet og spørre om noen har en for høy terskel for å be om hjelp/assistanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i løpet av denne sesongen på Svalbard vært en rekke redningsaksjoner pga turfølger har utløst nødpeilesenderen. Nå kjenner jo ikke jeg til alle fakta rundt disse situasjonene, men utfra medieoppslagene, virker det som terskelen for å dra den store alarmen er noe lav.

Så spørsmålet mitt er i grunn :hvor bør terskelen ligge? jeg selv er mye ute og ville sannsynligvis brukt iridium å ringt 112 for å forklare situasjonen og evt anmode om hjelp i de aller fleste situasjoner. så som frostskader, telt som er blåst i filler ol..

derimot hvis det er en katastrofe, som å falle i bresprekker, gå gjennom havisen, er det vel selvsagt at man trenger å dra den store alarmen(nødpeilesenderen) for da haster det virkelig med hjelp....

det jeg i grunn er bekymret for, er at nødpeilesenderen blir så mye brukt, at redningsmannskapene ikke oppfatter at det virkelig er krise, og haster. Den dagen jeg måtte trenge å trykke knappen..

Nødpeilesender mykje brukt?

No har eg ikkje oversikt over alle redningsoppdrag eller ambulanseflygninar på Svalbard, men mitt inntrykk er at nødpeilesendar bare har blitt nytta i mindre grad, og då i 'passande' situasjonar. I Svalbardposten er det i alle fall bare referanse til 2stk aksjonar med varsling frå nødpeilesendarar den siste tida. Resten er oppdrag som er blitt varsla med Satelitt-telefon eller på anna vis.

Sysselmannen seier også til Svalbardposten 17.04.2009:

"– Dette var vårt 38. redningsoppdrag så langt i år, dobbelt så mange som på samme tid i fjor, sier Inge Meløy.

Meløy vet ikke om dette skyldes økt turisme eller at været i år har vært dårligere enn i fjor. Han sier at folk som utløser redningsoppdrag, enten ved bruk av iridium-satellittelefon eller nødpeilesender, har hatt grunn til det og at ingen av alarmene er utløst på tull."

http://www.svalbardposten.no/nyheter/frostskadde-spanske-skiturister

Av artiklane i Svalbardposten kjem det jo også fram at oppdraga har mange forskjellige årsaker: skred, snøskuter-uhell, frostskader,uvær, sykdom m.fl.

Ellers i Norge er det gjerne lite omtale ved mange mindre søk/redningsaksjonar, ambulanseflygningar o.l. Dette har nok også ein viss bakgrunn i at det er Luftambulansen som ofte flyr ein del søk- og redningsoppdrag, ikkje bare redningstenesta. På Svalbard derimot, flys Sysselmanen alle former for oppdrag. Det er nok også slik at det blir lagt litt meir merke til på Svalbard, av ein eller annan grunn.

Ingen 1-1-2 på satelitt

Det er desverre ein utbredt misforståing at det er mogelg å taste 112 på Iridium satelitt-telefoner (og mesteparten av andre satelitt-telefoner). Det er ikkje tilfelle, ingen norske nødnummer fungerer. Hugs difor på å ha eit av nummera til HRS, Sysselmannen, Legevakt eller tilsvarande tilgjengleg (må vera heilt vanleg 8-siffer). Du må også slå 0047 eller +47 foran norske nummer, sjølv om du er i Norge. Enkelte satelitt-operatørar har ein eigen alarmsentral som du kan ringe til.

Når det gjeld nødpeilesendarar (EPIRB), så er dette mest utbredt på skip/båtar, få private som bruker dette. Det er vel slik at informasjon om kven som eig nødpeilesendaren ikkje alltid er like raskt tilgjengeleg for redningssentralen, då den ligg i mange ulike databaser (alt etter kor den er registrert). Det er vel også ein del tekniske aspekt, som kan føre til at posisjon ikkje nødvendigvis kjem samtidig med nødmeldingen, slik at aksjonen kan bli forsenka. Varsling gjennom systemet kan også ta litt tid (0-2t). Nødpeilesendar. Nødpeilesendarens store styrke er at den er svært robust, ekstremt påliteleg og enkel i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aktivere nødpeilesenderen, spot'en, ringe 113 eller trykke på den store RØDE knappen:

Når liv eller helse er i fare, eller du tror de kan bli det

:)

Føler du at disse kriteriene oppfylles, er du trygg når du ringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.