Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygdeignoranter gir blaffen i naturopplevelser


Erling12

Hvem er flinkest til å bruke naturen?  

55 stemmer

  1. 1. Hvem er flinkest til å bruke naturen?

    • Byfolk
      21
    • Bygdefolk (les: folk bosatt i utkantkommuner preget av bønder, fiskere og reinsgjetere)
      35


Anbefalte innlegg

Byfolk har tatt ett valg om og bo i byen av den grunn at de ikke er sterke nok til og overleve på bygda. På bygda er det som i naturen ellers, bare de sterkeste som overlever, og du Erling12 ville ikke hatt nubbesjans. Men når folk har tatt ett valg om og bo i by så har de tatt ett bevisst valg om og holde avstand til naturen. Så da burde jo ikke de ha noe automatisk rett til og komme og bruke naturen når det passer dem. Byfolks bruk av naturen burde godkjennes av bygdefolket som har den som nærområde. De vet jo tross alt best om det passer for naturen at byfolket kommer på rekreasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Erling12 år....

Du skrev: "

"skikkelige mennesker fra Oslo vest og Bærum"

skikkelige mennesker skriver ikke sånt.. det er det blærete, selvgode og arogante mennesker som gjør..

blir rett og slett kvalm av å lese det du skriver.. hvorfor er oslo vest og bærum så bra? mener du at ungdom fra oslo vest og bærum bryr seg mer om natur enn undom fra landsbygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker for eksempel ikke å diskutere regnskogene i Brasil. Utgangspunktet for tråden er at byfolk bruker og verdsetter naturen på en helt annen måte enn bygdefolk. Sistnevnte bryr seg skjorta om naturens verdi som rekreasjonssted, og følgelig er det skikkelige mennesker fra Oslo vest og Bærum som dominerer i fjellområdene, bortsett fra under jaktsesongen hvor man kan se noen fulle bønder rundt omkring ved myr og li.

Dumt at du ikke gidder Erling, for hvis du ikke fikk det med deg rev jeg bunnen ut av din tese om at bymenneskene er glimrende forvaltere med nettopp nevnte setning full i eksempler :) Og det er flere eksempler hvor de kom ifra.

Det du skriver om gener og fedme er helt uinteressant når det kommer til et aggregert nivå. Selvsagt har folk ulikt anlegg for fedme, men at det går noe skille mellom by og land som er genetisk betinget er rett og slett utelukket. Derfor er det heller intet å diskutere. Det man derimot kan diskutere er forskjeller i kultur, holdninger osv., og det er nettopp det jeg gjør.

Men hvor står det at alle i byene er modeller? Det er de ikke, det er mange storvokste i bystrøk, dette vèt du jo- du har jo vært ute på vandring i byen, håper jeg, men det passer ikke inn i din provoserende kontekst.

Du må for øvrig gjerne dokumentere at nordlendinger har sultet mer enn søringer siste tusen år. Når du har gjort det, kan du dokumentere hvordan dette har skapt et stort evolusjonsmessig skille mellom landsdelene, som forklarer ulikhet i fedme. Lykke til.

Trenger jeg å dokumentere noe? Er du virkelig så dårlig opplyst at du ikke forstår hva en kortere vekstsesong gjorde for vinterlageret av mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Fjellbukken, du trenger å dokumentere at vekstsesongen er avgjørende for grad av sult. Det holder ikke å antyde at jeg er dum som ikke forstår dette. Hvis du evnet å se kompleksitet i saksfelt, ville du forstå at det er mange flere faktorer enn vekstsesong som avgjør tilgang på mat. Ifølge din logikk ville for eksempel nordmenn vært blant verdens mest sultende folk i dag.

Igjen: lykke til. Jeg venter i åndeløs spenning på din dokumentasjon. I tilfelle du har glemt hva du skal bevise: (1) at nordlendinger sultet mer enn søringer mellom år 1009 og 2009, og (2) at dette påvirket deres gener i så stor grad at de per i dag er vesentlig tykkere enn søringer. Du bør imidlertid gi opp, siden både hypotese 1 og 2 er fullstendig blåst. Det er også verdt å merke seg at linken du sikter til ikke trakk noe skille mellom nord og sør, men mellom by og land. Siden en stor bybefolkning er et helt nytt fenomen i Norge, faller den siste rest av mulighet for at du har et poeng i grus.

Før øvrig var det ikke jeg som dro igang fedmedebatten, men i den grad det er et skille i fedme mellom by og land er dette med hundre prosent sikkerhet kulturelt betinget. Ikke genetisk.

Teoriene dine er såpass useriøse at jeg heretter avstår fra å kommentere inntil du bringer noe langt bedre på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din definisjon av naturopplevelse da, finnmarks_odel? Å frese innover vidda på scooter i et inferno av støy og eksos? Eller kanskje å ligge døddrukken i lavvoen etter siste natts himkokrølp? Eller kanskje kjøre det gamle CO2-monsteret til Skippagurra for litt kos? Det er ikke mye klasse over slik kultur, spør du meg.

Jeg er sjeleglad for at mer siviliserte og oppegående mennesker i byen passer på å holde finnmarkinger på matta. Samtidig regner jeg med at du er takknemmelig for at vi finansierer deres livsopphold der ute på vidda? Du kan bruke ditt neste innlegg til å takke ydmykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumlesing straffer seg Erling, den bloggen peker på fetere nordlendinger ordrett.

Forøvrig sier jeg ikke at samtlige nordlendinger er fetere, det er det kun du selv som sier- om bygdinger. Det er den mest blåste teorien her inne, for å bruke dine egne ord. Men jeg sier at det kan være en grunn til at det er flere individer med anlegg for å spare opp mat bedre enn meg og deg i Nord Norge som følge av periodevis dårlige år. Du velger å se på det anlegget som en negativ ting, deg om det, jeg vet derimot av erfaring at jeg kan putte i meg så mye mat jeg vil uten at kroppen evner å spare opp særlig mye fett, mens andre individer igjen trenger bare halvparten av mitt kosthold før kroppen legger til side energi for senere bruk, det er dette som èr prosessen som skjer når man legger på seg, men det evner du ikke å se, du vil bare avlive alle du ikke liker, og etter dine tallrike provokasjonsdebatter å dømme, inkluderer dette alle som ikke tenker 100% som deg.

Det å si at det ikke har fantes dårlige år i Norge og at du vil ha dette dokumentert, gir meg inntrykk av at stor i ord liten på jord gjelder når du ønsker å flytte fokus bort fra egen uvitenhet og prøve å få andre til å fremstå som dumme ved hjelp av å være direkte frekk, som igjen er enda ett dårlig tegn i din egen favør.

Men, som dokumentasjon skal du få følgende oppgave: Ta en sjekk på værkartet og fortell meg snødybden på kulturlandskap i Rogaland og Finnmark akkurat nå, så kan du gjøre litt matematikk og fortelle meg hvem som vil ha mest opplagret mat i skapet om 5 måneder av de to fylkene :)

Du sier også at nordmenn burde være verdens mest sultende folkeslag idag hvis min logikk stemte, igjen utviser du ren provokasjonsargumentasjon, for i mitt første innlegg viser jeg til at mat ble overskudd (for oss, ihvertfall) over natten. Jepp, vi ble rike over natten og plutselig badet vi i andres mat. Så hvis logikken min stemmer, så har vi det kjempegodt her i landet. Nå ble det litt mer korrekt.

Forøvrig viser du ett ganske forkastelig syn på mennesker, samme om det er byborgere, bygdinger, pakistanere, amerikanere, russere eller marsboere. Jeg har den erfaring at man treffer både fantastiske og idiotiske mennesker i samtlige leirer, så vi vil aldri bli enige. Jeg velger å forsvare bygdemennesker her fordi du angriper så til de grader med argumentasjon som ikke holder mål, men som er ganske vanlig blant uinvidde mennesker som har sterke behov for å føle seg verdt livets rett gjennom å rettferdiggjøre sin eksistens på ett eller annet vis, til dømes det å si rett ut at de er bedre enn andre mennesker fordi at blablabla, pisspreik fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Mener du virkelig at denne tråden trenger moderering?

Nei, nei, nei... sorry, burde ikke trukket frem "M"-ordet. Ikke min jobb... men jeg roper gjerne "Troll" når jeg ser et. :)

Kommer selv fra tjukkeste bygda og synes denne tråden er stor underholdning.

EDIT: Begynner å frykte at trådstarter faktisk mener det som skrives, likevel klarer jeg å dra på smilebåndet. Og det er vel liten tvil om at Gud er gjenoppstanden.

Stor underholdning? Ja

Gud gjenoppstanden? Høyst sannsynlig, men så har han da også bare vært virituelt skinndød.

Mener folk virkelig i fullt alvor alt som skrives her? Tviler jeg på.

On topic: Jeg mener at de fisefine, bortskjemte gatebarna bør la være å plage himkokdrikkende scooterkjørere og overvektige sauebønder med sin snørrhovne fremtreden i form av friluftsrelaterte selvrealiseringsprosjekt. Dagens Næringsliv har den senere tid flere utmerkede oppslag om hvor man bør gå og hvilke aktiviteter som bør bedrives der for å følge de siste trender i godt selskap med likesinnede. Dermed slipper man kulturkollisjoner, og kontakten med folk med ikke-trendy fritidsinteresser kan innskrenkes til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellbukken skrev:

Forøvrig sier jeg ikke at samtlige nordlendinger er fetere, det er det kun du selv som sier- om bygdinger. Det er den mest blåste teorien her inne, for å bruke dine egne ord.

Jeg har aldri noen sinne hevdet at samtlige "bygdinger (sic)"er "fetere". Dette er rent oppspinn fra din side, som du burde holde deg for god til.

For øvrig ser jeg at du opprettholder dine særs fantasifulle og fullstendig håpløse hypoteser, og kan i den forbindelse bare vise til mitt forrige innlegg der jeg ber deg om dokumentasjon på punkt (1) og (2). Dette handler ikke om min uvitenhet, men tvert imot at det ikke finnes holdepunkt for å underbygge dine påstander. Jo mer viten man har, jo lettere er det å se at du er på jordet. Det er intet mer å tilføye i sakens anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrivet ett manus om dagen Erling, det handler om ett mobbeoffer som har ett enormt behov for å fortelle andre hvor flink, god, dyktig, stor og bra han selv er, men disse bildene stemmer ikke med virkeligheten. Med andre ord, vi oppfatter vedkommende helt annerledes enn hvordan han selv ønsker.

Tesen med overvektige nordlendinger var noe jeg fant på on the fly mens jeg skrev i går kveld, og har gitt næring til med kjappe innlegg idag, allikevel klarer du ikke å motsi oppspinnet med noe mer vitenskapelig enn "herregud, det er på trynet!!!!1111!!!111" og "OMG! jeg er så smart at jeg ser at dette er tull!". Skal du motbevise i en debatt må du ha skikkelig ammunisjon, ikke bare frekke setninger og personangrep, selv om sistnevnte kan være ett godt krydder for virkelig å helle bensin på bålet i en opphetet diskusjon. Men ved å påstå at du er smart, intelligent og har tilhørighet i en sosial klasse over alle andre, og så ta i bruk uintelligente debattteknikker for å understreke blir ett paradox.

"Jeg er faen så smart, fuck you!!!"

Troverdig setning?

Som jeg var inne på i side 1 i debatten, jeg har fulgt litt med på det du har sagt i andre debatter, noe av det du sier er viktige tema, men du klarer liksom ikke å aktivere debatten på ett høyere plan enn humoristisk tilskudd i hverdagen, og energien du bruker på disse debatten får meg til å undre på agendaen din, er det ègentlig sakene du brenner inne med, eller har du ett annet behov, ett stort behov for å være frekk- men på trygg avstand for represalier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, fantastisk artig debatt.

Selv om jeg ikke deler alle de krasse uttalelsene til Erling12 så er det faktisk litt vanskelig å ikke si seg delvis enig med han, hvis èn skal se det store bildet.

Jeg er i Nordnorge, nærmere sagt Saltfjellet tre til fire ganger i året. Min opplevelse av Nordnorge er ubetinget positivt, både til folket, naturen og alle den gode maten- og drikken de tilbyr oss søringa.

Når det er sagt, det er vanskelig å se bort i fra at aldersgruppen 15-30 er totalt fraværende i fjellheimen, skulle man være heldig å treffe på de så er det på en scooter på vinteren over svenskegrensa, eller atv på sommeren i deres egen utmark. Etter utallige timer på Saltfjellet, dog litt utenfor de klassiske hyttestedene som Sullis o.l. så har jeg til dags dato ikke truffet på en person i denne aldersgruppen. Unntaket er et søskenbarn som er ihuga fiskeinteressert.

Alle de andre søskenbarna, og nå snakker vi alle - bortimot drøye 20 personer, inkl. venner og kjente av - har kun vært på det nærmeste fiskevannet som ligger ca 6 kilometer fra barndomshjemmet til deres foreldre. Skal de bade kjører de til et vann som ligger 4 kilometer inn i dalen, i stedet for å gå tvers gjennom og over knaus og en dal, en strekning på snaue to kilometer eller så.

Du kan trygt si at jeg IKKE deler hypotesen til Fjellbukken fra Bergen, "ungdommen" i helhet har absolutt ingen interesse av det flotte som ligger utenfor stuadøra deres. Deres interesse er utelukkende å ragge bil, scooter eller atv, forspise seg på burgere og gomse i seg snop og brus.

Den eldre garden derimot er som et leksikon, de kan navnet på enhver bekk og enhver knaus som rører seg i utenfor stuedøra deres, dette har selvfølgelig en sammenheng med at de i sin tid måtte ut for å skaffe seg mat på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner etter hvert å få ganske stor medfølelse for deg, Fjellbukken. Du har beveget deg inn på et område du ikke behersker, og det hjelper deg ingenting å fremstille meg som "ett mobbeoffer som har ett enormt behov for å fortelle andre hvor flink, god, dyktig, stor og bra han selv er" (sitat deg).

Det er fortsatt ikke mer å tilføye, ut over det jeg allerede har sagt til deg. Oppfordringen om å komme med dokumentasjon som kan underbygge og/eller sannsynliggjøre dine fullstendig håpløse hypoteser er påkrevd hvis vi skal komme videre.

Jeg foreslår for det første at du holder deg til sak, og unngår personangrep. Videre foreslår jeg at du innrømmer at hypotesene dine er riv ruskende gale, og ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Fedmeforskjeller på aggregert (les: langs landsdels- eller by/land-akser) nivå eksisterer ikke i Norge i merkbar grad som følge av genetikk, bare av kultur. Jo før du gir deg på dette, dess mer redder du av ditt eget skinn.

Godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din definisjon av naturopplevelse da, finnmarks_odel? Å frese innover vidda på scooter i et inferno av støy og eksos? Eller kanskje å ligge døddrukken i lavvoen etter siste natts himkokrølp? Eller kanskje kjøre det gamle CO2-monsteret til Skippagurra for litt kos? Det er ikke mye klasse over slik kultur, spør du meg.

Jeg er sjeleglad for at mer siviliserte og oppegående mennesker i byen passer på å holde finnmarkinger på matta. Samtidig regner jeg med at du er takknemmelig for at vi finansierer deres livsopphold der ute på vidda? Du kan bruke ditt neste innlegg til å takke ydmykt.

Definisjonen av en naturopplevelse har noen fellestrekk med definisjonen av kultur, den er subjektiv, den er ikke lovregulert, den er ikke definert av noe departement. På den måten kan fritidsaktivitetene til oppblåste egoer, som deg Erling12, også oppfattes som kultur. For oss som bor på bygda er naturopplevelsen en del av hverdagen og livet vårt. Vi trenger ikke og oppsøke naturopplevelsen, vi bor midt i den, og den er en del av vår kultur.

Når det gjelder Oslo og de tettest befolkede områdene på Østlandet så tror jeg ikke svenskene ville tatt imot området gratis engang.

De har nok dritt fra før. Da tenker jeg særlig på trygdede bymennesker, deg Erling12, som kun lever av kontantstrømmen bønder, fiskere, gruvearbeidere etc. etc. leverer inn til byene for og opprettholde bymenneskenes kunstige levemåte.

Tenk og være så i utakt med naturen at man ikke produserer en brøkdel av sin egen mat!!!

Da er det ikke rart man mister evnen til rasjonell tenking. Det gjelder deg Erling12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg snakker om, derimot, er mennesker fra familier som har vært preget av velstand og dannelse i generasjoner, og som over lang tid har utviklet en høyverdig kultur der det å tilegne seg viten og å utøve friluftsliv er den største selvfølge. Disse flotte menneskene forstår verden på en helt annen måte enn folk på bygden, som ikke ser noen verdi i naturen utover at kuene kan gresse der. Egentlig synes jeg synd på bønder, fiskere og andre som ikke klarer å tilegne seg den samme forståelsen som jeg selv og mine likesinnede fra Oslo vest og Bærum har. Det er ikke lett å forklare det for lekfolk heller. Man må få den kulturelle kapital inn med morsmelken, så å si.

Ja Erling, hvilke egenskaper er det jeg tillegger deg som ikke helt stemmer med det du selv sier?

Forøvrig viser jeg til mitt siste innlegg hvor jeg la for dagen at tesen om sult og fedmegenresultat var oppspinn, uten at du greide å redegjøre ett eneste gangbart motargument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det heller ikke en selvfølge at alle som på landsbygda bor der fordi de har lyst..

blir man født på landsbygda, så tar det jo som regel minst 18år før man kommer seg bort derfra, gjerne også over 20år..

det er ikke sånn at selv om man er født på landsbygda, så er man i skauen/fjellet 24/7... men jeg trur ikke dette har så mye med hvor du bor, byen/landet.... det jeg trur det handler om er at verden har blitt mer tekninsk, det er flere ting for ungdommen å gjøre nå enn for 30år siden!!!! Data, playstation og xbox fantes ikke da, så da var man kanskje mer ute i naturen en nå.. en 4hjuling koster jo ikke skjorta lenger heller, folk har mer penger enn for 30 år siden... motoriserte kjøretøy finnes over alt, folk bruker ikke sykkel/ beina på samme måte som før heller... folk har rett og slett blitt mer late enn før, og det er helt uavhengig om du bor i byen eller på landsbygda!!

Erling12 nevnte noe om at hvis han spurte en lokal innfødt på landsbygda om ett eller annet som handlet om naturen rundt, så kunne som regel ikke den innfødte svare... hadde du gått til oslo og spurt ti personer om noe spesifikt ang naturområdene som ligger utenfor olso, så hadde kanskje èn person kunne svart tålig greit.. er det verre at en fra landsbygda ikke kan svare deg om naturområdene i området, enn at en fra byen ikke kan svare deg om naturområdene som finnes rett utenfor byen...??? men jeg er helt sikker

på at hvis du hadde spurt 10personer på landsbygda om noe spesifikt ang naturen rundt, så hadde du fått flere gode svar enn hvis du hadde gjort det samme i byen... det blir helt feil og tru det at siden du bor med naturen tett innpå deg, så er du en ekspert på alle fjell og skoger i nærheten... mange bor på landsbygda av helt andre grunner enn at de er dødlig innterisert i naturen.. og det må man få lov til... jeg personlig er født og oppvokst på landsbygda, og kunne ikke tenkt meg et liv i byen!! ikke bare fordi jeg ikke har naturen rett utenfor døren, men fordi jeg hater alle bilene og menneskene som stresser rundt, eksos og tiggere og faenskap overalt, og det i seg selv er god nok grunn til å bo på landsbygda....

skjønner ikke hvorfor noen mener at landsbybarn skal være så sinnsykt mer innterisert i naturen enn bybarn, det er IKKE en

selvfølge... sikkert mange som bor på landsbygda som kunne tenkt seg ett liv i byen, men ikke kan det fordi de ikke kan dra fra foreldrene i en alder av f.eks 10år!! sikkert mange by barn som kunne tenkt seg å bo på landsbygda, men som ikke kan det av samme grunn.... men hvis enkelte byfolk mener det at når dem kommer til en landsbygd, så kan de bruke de innfødte som leksikon ang. naturen rundt, så blir det litt feil syns nå jeg.... men for all del, fortsett og skriv nedlatene om oss på landsbyda hvis det gir deg en sånn glede....

:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kunne nok ha kommet med et langt svar her, men jeg liker ikke akkurat den nedlatende tonen trådstarter kommer med. Du bør ikke dra alle under en kam :)

Hilsen bygdetulling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellbukken skrev:

Forøvrig viser jeg til mitt siste innlegg hvor jeg la for dagen at tesen om sult og fedmegenresultat var oppspinn, uten at du greide å redegjøre ett eneste gangbart motargument.

Jeg har tydeligvis ikke evner som gjør meg istand til å forstå hva du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarks_odel skrev:

deg Erling12, som kun lever av kontantstrømmen bønder, fiskere, gruvearbeidere etc. etc. leverer inn til byene for og opprettholde bymenneskenes kunstige levemåte.

Ja, her viser du dyp innsikt i hvor verdiskapningen skjer i Norge. Spesielt bønder og gruvearbeidere er avgjørende for Oslofolks overlevelsesevne :) For øvrig registrerer jeg dine personangrep, og lar dem tale for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For øvrig registrerer jeg dine personangrep, og lar dem tale for seg"

:wink::D:D

dummeste jeg har hørt i dag.. Er det noen som kommer med personangrep så er det deg Erling12 :) angrep på

alle bygdefolk også faktsik... :D du er en tulling som jeg har svært vanskeligheter med å ta serriøst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kunne nok ha kommet med et langt svar her, men jeg liker ikke akkurat den nedlatende tonen trådstarter kommer med. Du bør ikke dra alle under en kam :)

Hilsen bygdetulling :wink:

De mest nedlatende karakteristikkene mot enkeltpersoner i denne tråd kommer ikke fra meg, men er rettet mot meg. Jeg har tegnet et generalisert bilde av virkeligheten der ute, og beskevet trekk ved store grupper. Det er umulig, og har heller ikke vært min intensjon, å få med alle nyanser og detaljer. Selvfølgelig finnes det mange flotte mennesker på bygden, og håpløse individer i byen, men når man tegner et kart må man alltid foreta visse forenklinger for å få frem en oversikt. Det at nyanser er utelatt betyr imidlertid ikke at de tendenser jeg peker på er feil. De står ved lag med rak rygg.

Jeg opplever å bli tillagt en del meninger etter hvert som jeg aldri har uttrykt. Brukere konstruerer stråmenn og egne sannheter om hva jeg angivelig skal ha sagt. Jeg har sagt det som står skrevet, og ikke noe annet. Punktum. For å sette seg inn i hovedpoenget mitt er det bare å lese hovedinnlegget. Avsporinger er av mindre viktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at når du er ram på personangrep og tvilholder på forumrekorden i antall utkastelser for frekkhet så må du regne å få litt tilbake Erling, igrunnen ville jeg bare se hvordan du reagerte når du fikk igjen med samme mynt som gjorde at jeg skrev det jeg gjorde, og big suprise, du tok på deg offerrollen og skrek "personangrep, personangrep!!" :)

Men nå når du slutter å si at det ikke er den gemene hop men enkeltindivider du viser til så kan jeg si meg langt mer enig, jeg har møtt flere av typen ignorante bygdinger som driver på med sitt og som ikke bryr seg en tøddel om det er fisk i vannet som ligger på hans tomt eller ikke.

Hvorfor er det slik, Erling? Har du noen teorier som ikke innebærer personangrep på noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du og andre roper så høyt om mine angivelige personangrep, må du gjerne komme med konkrete eksempler, så får vi kartlagt om du har rett. Det er dessverre ting som tyder på at dine påstander på dette feltet er både like fantasifulle og feilaktige som dine hypoteser angående ulikheter i gener mellom nord og sør som årsak til fedmeforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarks odel skrev:

Det er nemlig slik, Herr Rensgjeter,

Nuvel, nå må du roe deg ned et par hakk, Karasjok-Mattis.

Jeg håper dette er ment som en spøk?! Enten er du et troll eller du trenger et snarlig besøk hos optikeren.

Tullebukken skrev:

Dette er foresten kun side èn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.