Gå til innhold
  • Bli medlem

19.04.2009. Trongedalsnuten-929. Kommunetopp i Åmli. Aust Agder.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

For alle egder og ellers for kommunetoppsamlere er Trongedalsnuten, 929 moh en grei søndagstur.
Tar av oppover Gjøvdal 4 km nord for Åmli. Ca 3 mil oppover dalen til Rukkedalen.
Innover Rukkedalen er det bommveg så her ble det labbing 2-3 km.
Siden snøen var hard etter nattens kuldegrader ble joggeskoene beholdt helt opp til skoggrensa.
Oppover til venstre over en bro og en ubrøytet anleggsveg en kilometer til Jorundlandsdalen, som ble gått i tett gammel skog.
Deretter hardt til høyre oppover Øykedagsskardet.Fortsatt urskog.
Endelig over skoggrensa og etter et par hundre høydemeter flatet landskapet ut.
Slurvet litt med kartlesinga her og det skal man ikke gjøre i Indre Agder.
Traff midt på Stegfjellet og måtte dreie langt til høyre for å komme ned fra det.
Og her nede lå de hersens kløftene på kryss og tvers igjen. Fjelllandskapet i Indre Agder er ikke lettgått.
Toppen ble nådd etter 2 1/2 time.
Nedturen under 1 1/2 time.
Klok av skade rant jeg ned på østsiden av Stegjetjotjørn og fikk flott renning ned til Øykedagsskardet,
hvor jeg traff på mine gamle spor. Morsom kjøring videre nedover i skogen. 15 plussgrader og slush-snø.
En herlig vårskidag.

post-728-133474617738_thumb.jpg

post-728-133474617749_thumb.jpg

post-728-133474617758_thumb.jpg

post-728-133474617768_thumb.jpg

post-728-133474617778_thumb.jpg

post-728-133474617786_thumb.jpg

post-728-133474617795_thumb.jpg

post-728-133474617805_thumb.jpg

post-728-133474617817_thumb.jpg

post-728-133474617827_thumb.jpg

post-728-133474617894_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne kommunetoppen fikk jeg lyst til å besøke! For et flott terreng med glissen skau og snaufjell om hverandre!

Masse kløfter og krongleterreng er kanskje Agderfylkenes varemerke. Husker i "gamledager" at jeg i Til fots-boka så at rutene i Agder var lange, ofte mellom 10 og 14 timer. Må jo være en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin turrapport, Dag. Det som fasinerte meg mest var alle de særprega navna du varter opp med. Artig.

Får nesten føye til at i mitt nærmiljø kan en bl.a. legge turen til Klomsteinroa, Oladalen, Hævop eller Lausgarda om en vil. På Hardangervidda har jeg også avlagt Dritarsteinen en visitt, ja, du finner den på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind skrev:

For et flott terreng med glissen skau og snaufjell om hverandre!

.

Skal være enig i det. Fint terreng å overnatte ute i. Alltid ei tørrgran eller lignende å fyre på.

larka skrev:

Det som fasinerte meg mest var alle de særprega navna du varter opp med. Artig.

.

Gamle navn bør vi ta vare på. Skal tru hva som har gitt Dritarsteinen dette underlige navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åmli kommune har veldig mange fine områder for friluftsliv. Jeg bor selv i Åmli (Gjøvdal).

Siden Åmli ligger kun 60 km fra Arendal, 100 km fra Kristiansand, er det et populært området for sørlendingene.

Her finner du 4 elver som er kjempefine å padle i, masse urørt skog, fjell opp til 929 m.o.h., Årdalen naturreservat, store Nelaugvannet er nydelig og veldig populært for kanopadlere, klatreruten i sentrum "Via Ferrata" opp Trogfjell er med sine 260 meter og cirka 200 høydemeter NORGES LENGSTE i sitt slag!!

På denne siden finner du bla noen turtips:

www.visitnature.no

Og her er begynnelsen på bloggen min:

www.utemannen.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du 4 elver som er kjempefine å padle i, masse urørt skog, fjell opp til 929 m.o.h., Årdalen naturreservat, store Nelaugvannet er nydelig og veldig populært for kanopadlere, klatreruten i sentrum "Via Ferrata" opp Trogfjell er med sine 260 meter og cirka 200 høydemeter NORGES LENGSTE i sitt slag!!

Legger ved et par bilder jeg har skannet, bildene er fra "gamle dager", da jeg var langt sprekere enn nå :P

Bildene er tatt i de små strykene like ovenfor Hillestadhølen i Tovdal i Åmli, og illustrerer vel utsagnet til utemannen over ganske så godt. Husker godt Vår- og Høstflaumen, årlige tevlinger i både slalåm og utfor som for meg ble små høydepunkt i sesongen år etter år den gangen.

post-5276-133474619955_thumb.jpg

post-5276-133474619959_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke friste meg til å begynne å samle på kommunetopper altså!!! :D:D Fin tur og fint landskap!!! Må prøve å fortrenge den tanken med å samle på disse toppene.....kan bli for mye for en "gammel" mann!!

Med formen din så er det nok lenge til du blir fysisk gammel, så endel kommunetopper rekker du nok også. :)

Kommunetopper som denne er jo verdt å få med seg, de kan jo kombineres med ei eller flere netter under åpen himmel og ved et trivelig leirbål. Jeg kommer aldri til å samle systematisk på kommunetopper, men endel blir det nok i forbindelse med lengre skauturer og fjellturer, særlig i ukjente strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.