Gå til innhold
  • Bli medlem

3 uker m kano i Pasvik..


Anbefalte innlegg

Planlegger 3 ukers tur m ally kano gjennom Pasvik dalen..

Vil unngå å bare følge Pasvikelva nedover, og skisserer her opp ruta vi har tenkt.. Jeg setter ut aleine, men blir kjørt til Grensefoss som er startsted. Blir også henta på riksvei 885 ved turens slutt. Om vi ikke når så langt som vi hadde håpet, beveger vi oss paralelt m riksveien hele veien og er aldri mer enn en bæring eller to unna. Dette gir en trygghet m tidsaspektet at man ikke på død og liv trenger å komme frem til et bestemt endepunkt.

Start dag 1-2: -Grensefoss, bæring på ettermiddag forbi Treriksrøysa og ned til Ellenvannet. Neste morgen tilbake, hente kano, evt avvente padling til neste dag.

Dag 3-9: Padling over Ellenvannet & Svartbrysttjørna og videre mot Holmenkoia. Herfra, padling, sleping & bæring forbi Høvasskoia mot Lille Føllvannet.

Her møter jeg 2 kompiser som kommer gående opp fra Vaggatem og vi fortsetter 3 mann m 2 kanoer i 1 uke

Dag 9-16: Fra Lille Føllvannet beveger man seg nord-østover, padling, sleping & bæring via Bjehkanjavrrit mot Lille Spurvvatnet, over Stor Spurvatnet & til Stor Oksvatnet.

Her forlater 1 av oss turen og går ned til riksveien. Vi fortsetter 2 mann m 2 kanoer i 1 uke til.

Dag 16-23: Fra Store Oksvatnet, padling & sleping via Lille Oksvatnet, Okselva ned til Lille Sametti. Herfra følges en Samttielva, merket som kanoløype på kartet, helt ned til riksveien.

Setter pris på konstruktive innspill og tilbakemeldinger...!!

Folk med erfaring fra nevnte områder oppfordres til å legge igjen noen tanker..!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en herlig tur!

Vandret 3 uker i september 2008. Flott villmark.

Tips: Pasvik er veldig flat med lite drenering enkelte steder. Deler av terrenget kan være svært tung-gått. Unngå og legge ruta i dalsøkk og myrområder. Skal ikke så mange meterne opp før man går på litt mer tørr og mindre bevokst skogsbunn..

Etter og ha lest hyttebøkene i koiene, virker det som det er enormt med mygg i juli.

Det var og overraskende mye stein i enkelte områder. Anbefaler gode sko med stiv såle.

Flotte store områder med urskog. Flere hundre år gamle furuer. Fin trollsk stemning når du vandrer igjennom skogen og hører knakelyder av trær som er i ferd med og sige sammen.

Her er noen stemningsbilder:

post-2211-133474617911_thumb.jpg

post-2211-133474617922_thumb.jpg

post-2211-133474617934_thumb.jpg

post-2211-133474617946_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fint innspill og fine bilder...

er nok forberedt på både mye og stoore mygg, men det er august måned vi skal reise.. hvordan tror du det er med mygg da..?

når du gikk i september antar jeg det var blitt mørkt igjen på natta.. frykter den midnattsola på det værste..

var forøvrig i oslomarka i helgen og nå skjer det ting veldig fort.. ikke lenge til isen går nå...!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvordan myggen er i august. Tipper at det er vesentlig mindre.

Jeg startet 10. sept, og da var det så og si ingen mygg, kun litt summing i ettermiddagssola - et par timer.

Tips: Det er mulig og bla seg fram i datoer på GPS'en for og sjekke sol opp/ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok forberedt på både mye og stoore mygg, men det er august måned vi skal reise.. hvordan tror du det er med mygg da..?

Vi var der i midten/slutten av august 2008. heldigvis var myggene nesten helt vekk.

bruk teltplasser og ruter utsatt for en del vind.

Ellenvann har garantert mye vind =store bølger og farlige vann langt unna hjelp hvis noe sjer.

Kano i pasvikelva er nok oppskryt vis enn søker villmark, så jeg er enig med deg å søke dere vekk fra den.

Ang fiske fikk vi alltfor ofte se lokalfolket garna inn- og utløpene ved riksveien... men fikk meg personbeste på harr der oppe. :-)

Ellenvann og vannene opp mot kullfjellet er noe av de mest fantastiske jeg vart borti. Neste gang jeg reiser dit skal jeg bruke mer tid der.

Som sagt tidligere, mye stein. Med kano og noen kilometerlange bæringer kommer dere ett godt stykke.

Og det er relativt flatt... +-10 høydemeter kilometervis. så med pakking og kano kan en lett gå feil inn i endeløse steineområder som er stygge å krysse med pakking. Spesiellt i regnvær...

men ved kullfjellet og nordover føllvannene er det meget fint å gå i de rette strøkene :wink:

Det finnes ellers en vei helt opp til sortbysttjernkoia. Med en del bakkeklaring på bilen går det fint.

Anbefaler heller å bruke den startplassen, og derfra paddle mot ellenvann og treriskrøysa og tilbake på andre siden Ellenvann mot nord vest..

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...
  • 3 måneder senere...
Ellefjell skrev (På 22.10.2021 den 23.18):

Hvordan er det i begynnelsen av oktober? Sikter på høstferien i 2022. Et par dagers padling med barn.

Hej 

I börjar bli kallt i början av oktober, så ni kan riskerar att isen börjat lägga sig på små vatten och första snön brukar komma runt 12 okt. Annars väldigt fin tid för turer. 

Mvh en som bor i Pasvik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Björka skrev (På 2.2.2022 den 20.13):

Hej 

I börjar bli kallt i början av oktober, så ni kan riskerar att isen börjat lägga sig på små vatten och första snön brukar komma runt 12 okt. Annars väldigt fin tid för turer. 

Mvh en som bor i Pasvik 

Heia. Det ble MUDDUS istedet... Så padling gjenstår enda. Hvordan er myggene rundt 20. Juni? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.