Gå til innhold
  • Bli medlem

Klassifisering av sovepose


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva soveposen min skal tåle?

Det er snakk om en Ajungilak Kompakt Extra som jeg fikk til konfirmsjonen i -99. Har vært alt for lite i bruk desverre, men ønsker etter hvert å gjenoppta den type friluftsliv som innbefatter overnatting ute blant annet.

Jeg finner ingen merking på posen som antyder hva som er komfort- og ekstremtemperatur. På denne siden finner jeg Winter, 3-season, Spring og Summer, men ikke Extra.

Noen som vet om en av disse dagens modeller tilsvarer min gamle Extra, eller kjenner til egenskapene til gamle Extra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Opplever stadig at jeg ikke husker spesifikasjoner på gammelt turutstyr, har derfor prøvd å ta vare på gamle brosjyrer.

Bildet er skannet inn fra Ajungilak sin katalog fra 1998.

Glimrende! Takk skal du ha.

Regner med tallene leses som øvre komfort, nedre komfort og ekstremtemperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at disse tallene er fra pre-europeisk-standard-tid. Det vil si at posen, med dagens standardiserte målemetoder, nok vil ha en komforttemp som er ca 5 grader høyere enn hva som står på lappen. Posen er naturligvis akkurat den samme, uavhengig av hvilken målestandard som blir brukt, men den nye standarden er kjent for å være litt mer realistisk..

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars her på forumet har brukt denne posen på en tur over Jostedalsbreen i 2001, kanskje han har specs. å gi deg. Send evt. en PM til ham.

Omtalt her: http://www.adrenaline.no/vandre/2001/josten/sekk.htm

Dette hadde jeg jammen glemt... :)

Husker at det var rett under -10 siste natta. Da hadde jeg lakenpose og ullundertøy, men mener å huske jeg sov greit! :)

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.