Gå til innhold
  • Bli medlem

telting i tordenvær


ebba

Anbefalte innlegg

;) skal gå på tur sammen med hunden min i sommer og har nettopp mottatt mitt flotte Ringstind en-manns telt. Tankene går til været: Hva hvis det blir torden og lyn, hvor bør teltet settes opp? Ikke under et tre,men heller ikke i åpent lende. Noen tanker om dette?

En ting til: Hørt at silkesokker inni gode sokker er bra mot gnagsår, noen tips om hvilke silkesokker som er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha noen markante terrengformasjoner som er høyere enn deg i nærheten.. Har du fiskestang i karbon kan du sette den opp et godt stykke fra teltet. Bedre lynavleder finner du ikke...

Sett forøvrig ikke opp teltet FOR lavt i terrenget. Regnvannet skal gjerne nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på telttur med min sønn som da var 5 eller 6 år. (Husker ikke sikkert hvilket år.) Vi brukte kano og slo opp teltet på en liten holme i et stort vann. Like ved teltet lå det en diger stein og ellers var holmen stort sett dekket av glissen furuskog. Ut på natten våknet jeg av at det var begynt å tordne. Jeg kunne høre at tordenskrallene kom nermere og nermere. Plutselig kom det et kraftig vindkast som nesten trykket teltet, et iglotelt, ned i ansiktet mitt. Vindkastet hadde også med seg en kraftig, nermest tropisk regnskur som kom over oss som sluppet ut av en sekk. Så kom smellet. Det lynte og tordnet, ja ikke slik torden med rulling langt borte, men et lysglimt og et smell som minnet mest om en kraftig eksplosjon. Veslegutten min våknet og det første jeg tenkte på var at nå blir han vettskremt og vil hjem, men nei. Han bare lurte på om det var den store steinen på utsiden av teltet som hadde eksplodert. Jeg mente at det var det nok ikke, men han insisterte på å titte ut for å se. Jeg åpnet glidelåsen i teltet og ble mødt av en kraftig lukt, en blanding av elektrisk kortslutning og sprengning med dynamitt. Steinen var like hel og vi så ikke tegn til lynnedslag andre steder i nærheten heller, men utladningen hadde nok vert rimelig nære teltet. Lynutladninger skjer jo vanligvis et stykke oppe i luften, men hvis man har en gjenstand som stikker et stykke opp i luften så er det stor fare for at denne kan fungere som en leder og bli splintret når det smeller.

De fleste vet sikkert at man er rimelig trygg for lynet når man sitter inne i en bil, men dette er ikke på grunn av at bilen har gummihjul. Gummihjul eller sko med gummisåler hjelper deg ingen ting. Bilen er trygg på grunn av et den elektriske strømmen alltid går den letteste veien og det er gjennom bilens metall. Sitter mann inne i bilen så blir dette som en fugl som sitter på en strømledning.

Et lynnedslag er jo ikke som man skulle tro noe som kommer fra oven og skytes ned mot bakken. Sterkt forenklet så er det rett og slett en eksplosjon på grunn av at det strømmer så mye elektroner fra bakken og opp mot himmelen eller skyene, eller mellom skyer, (fra - til +) at luften blir så oppvarmet at den eksploderer. Det er denne eksplosjonen som lager både lysglimtet og smellet.

Hvor dette skjer kan man aldri være helt sikker på, men ligger man lavt i terrenget så er skjansene mindre for å befinne seg midt i herligheten når det smeller.

Jeg bodde en gang i Bergen, i området Nattlandsfjellet like syd for sentrum. Under et volsomt tordenvær kunne jeg stå i vinduet mitt og se lynene formelig danse på toppen av fjellene på vestsiden av byen. Løvstakken og Gullfjellet tror jeg det heter. Det var et fantastisk syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig er et greit stikkord. Du kan også tenke på at du ikke ligger åpent til ved et vann.

Ellers henger jeg meg på det med å holde fiskestangen langt fra teltet.

På tur i sommer var det to perioder med tordenvær. Første gangen passet jeg på å legge meg litt oppe fra vannet, med høyere punkt rundt meg. I det området lå også en høyspentledning som lå noen meter høyere, og et par hundre meter unna teltet. Fiskestangen satte jeg opp mot et tre ca 50 meter unna. Eneste kjedelige den dagen at regn og hagl bygene hadde slik kraft at det sprutet inn i teltet sammen med kvister og jord fra bakken. Bare å ligge midt i teltet, stikke hodet ned i en bok og vente på at det ga seg.

Andre episoden var noen uker senere. Jeg var på vei over noen høyder, og la merke til en underlig summin bak øret. Lettere forvirret prøvde jeg å skjønne hva det var. Det låt som summingen fra en transformatorstajon, litt lavere, men tydelig elektrisk summing. Hodet koblet atterhvert inn, og registrerte at lyden kom fra fiskestangen som var festet på sekken. Jeg knipset fra meg sekken på rekordtid, og løp noen meter unna. Akkurat da slo lynet ned med en insisterende påminnelse om at jeg egentlig var både liten og ubetydelig der jeg gikk. I det samme åpnet også himmelen seg, og jeg kunne ikke annet en å trekke meg litt unna sekken og finne et punkt som ikke var høyest, eller av annen grunn var mest sansynlige nedslagsområde. Det endte med at jeg satt en god halvtime midt i åpent lende, med hetta godt over ørene, og trøstet meg med en sigarett eller to før jeg dristet meg tilbake til sekken. Noen minutter senere var himmelen skyfri og dampen steg mens klær og bakke tørket opp.

Det viktigste å tenke på med torden/lyn, er at spenningen altid vil følge minste motstands vei. Da gjelder det å unngå å selv bli minste motstands vei, eller være i umidelbar nærhet av noe som kan være det. Fiskestang, høydepunkt, kraftlinjer, høye trær, klipper, åpne vann, osv.

Skal en dømme etter historier om folk som har blitt truffet av lyn men de har vært på tur, tror jeg imidlertid ikke dette er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville satset på å bruke fiskestanga som lynavleder. Du risikerer bare at du kommer hjem uten både fisk og fiskestang. En høyspentmast, særlig de av metall er ganske gode lunavledere. Disse er alltid godt jordet og hvis ikke lynet skulle bruke en slik mast i stedet for en vettskremt friluftsentusiast så måtte det stå en ond inteligens bak, og skjansen for det er vel rimelig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så veldig mange høyspentmaster i fjellet da (selv om det fins noen skjemmende her og der).. Er man i områder med skog er det greit. Da går lynet i trær. I fjellet går det i oppstkkende punkter. Så senest et nedslag i en kolle for 3 år siden. Dvs jeg sto med ryggen til, noen hundre meter unna, men da jeg snudde meg kunne jeg se hvor det hadde slått ned.

Fiskestanga nevnte jeg fordi karbon er en super leder av strøm, og lager dermed en ekstra farlig situasjon om det f.eks står inntil teltet. Hvis man er i et flatt område kan man legge stanga ned hvis ikke man da heller vil ta den bort fra teltet for å sette den opp som lynavleder.

En annen sak er lavvo.. Jeg kontaktet Helsport for et par år siden for å få greie på om de hadde noen erfaring med lynnedslag i lavvostanga. De hadde aldri gørt om det, men anbefalte å isolere under stanga i tordenvær. Man kan sette den medfølgende plastkoppen i bunne av stanga og sette den igjen oppå en plasttallerken eller noe sånt. er man i nærheten av skog kan man bytte ut stanga med ei av tre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Trodde ikke det var så stor mulighet for torden oppe i 11-1200 meters høyde jeg... ? Trodde det mest var forbeholdt litt lavereliggende og dalstrøk? Lufta er jo så frisk og fin der oppe på vidda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport kan sikkert lage gode telt, men noe særlig kunskap om lyn og torden har de tydeligvis ikke.

En plastkopp under teltstangea hjelper like lite som gummihjul på en bil, altså ingen ting.

Den sikreste måten å ungå å bli truffet av lynet på må være å "holde hodet lavt", eller rettere sakt unngå de høyeste punktene i naturen og f.eks. tre som står alene. Det er der det er størst skjsnse for å bli truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mandagens kraftige skybrudd med tilsvarende kraftig tordenvær her hvor jeg bor, så falt jeg i tanker om at det kanskje var en eller annen "stakkar" som satt i et lite telt et eller annet sted og i nærheten og lurte på om dette ville ende bra. Da kan litt kunskap om hva det er som skjer kanskje hjelpe litt.

Tanken på at påstanden min om at en plastkopp under stanga på en lavvo ikke hjelper ble kanskje hengende litt i luften, og siden jeg har litt tid til overs så kan jeg kanskje begrunne dette litt bedre.

Et lyn er faktisk ikke annet enn en lysbue tilsvarende den man får når man sveiser med elektrisk sveiseapparat, men med den forskjellen at temperaturen kan komme opp i nermere 30 000 grader celsius. Dette er ca. 5 ganger temperaturen på sola., men siden lynet bare varer ca 1/4 sekund så er det ikke så mye som blir antent. For å få en lynutladning så må det være en spenningsforskjell mellom utgangspunktet og nedslagspunktet for lynet på fra 200 til 1000 volt/mm. Strømstyrken i lynet vil være et sted mellom 1000 og 300 000 amp. I et vanlig bolighus har vi vanligvis 220 -230 volts spenning og fra 10 til 25 amp. strømstyrke. Ved vanlig husholdningsstrøm så ville nok en plastkopp isolere godt nok, men ikke mot de kreftene som finnes i et lyn.

Sikrest er man som regel inne i et hus eller i en bil. En bil regnes faktisk for å være det sikreste stedet. Ikke på grunn av gummidekkene, men på grunn av at bilen er laget av metall og fungerer da som et Faradays bur. http://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Her er også noen forholdsregler fra meteorologisk institutt. http://retro.met.no/met/met_lex/q_u/torden/forholdsregler.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bumper opp denne litt.

Dette var interessant lesing.

Var ute i skikkelig tordenvær i sommer på kayakktur. Med gode værutsikter(ifølge radio og nett) la vi oss til i ytterste skjærgård utenfor Hunnebostrand i Sverige. Vi satte opp gapahuk og koste oss.

Men med kvelden kom et forrykende uvær rett over oss i 2 omganger, skal innrømme at jeg ikke var særlig høy i hatten. Gapahuken var nær ved å bryte sammen flere ganger, men med et stenlass klarte vi å holde den på plass. Nærmeste lynnedslag var kun noen hundre meter unna.

Moro var det ikke, men etter å ha lest her skjønner jeg at vi var temmelig godt beskyttet med 2 høye fjellknauser på hver side.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel egentlig litt drøyt å ta høyde for tordenvær når du er på tur og setter opp telt. Sjansen er vel mikroskopisk at det skulle komme ett tordenvær akkurat der og da.

Men det kan jo skje - var en gang ute i fjellet i Telemark og padlet innover et flott stort vann i min aluminiums kano. Det var strålende sol og jeg fisket og koste meg. Da jeg hadde padlet helt i enden av vannet skiftet plutselig været og det begynte å blåse, regne og tordne voldsomt. Det var vanskelig nok og klare og padle kanoen alene i motvind tilbake til bilen - i tillegg lyna det rundt øra på meg. Jeg følte meg ikke høy i hatten da - men måtte jo komme meg tilbake til bilen. Det gikk nå likevel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.