Gå til innhold
  • Bli medlem

Josten på langs


amroren

Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger å gå Josten på langs i mai, litt usikkert hvilket helg. Er det noen med erfaring til den turen som har tips om:

- gunstig tidspunkt (eller er det like folksomt alle helger i mai?)

- gode/dårlige erfaringer med ulike Breførerlag som arrangerer turer over. Noen som er bra? Noen man bør holde seg unna?

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg ville anbefalt den turen så sent som i juni, ja St. Hans til og med! Da fra Bødalssætra eller Skåla til Fjærland. Ønsker du en turoperatør arrangerer www.bre.no følge over i mai. Da starter man nok i Erdalen og går Småttene. Det kommer an på været hvor folksomt det blir. Selv synes jeg det er en frihet å gå uten en kommersiell aktør slik at man kan velge om man vil ta avstikkere på perler som Brenibba, Lodalskåpa, Kjenndalskruna og Supphellenipa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for oss som ikke er breførere av natur og opplæring så er man vel nesten nødt til å henge seg på noen kvalifiserte i en eller annen grad? Uten veldig mye bre-erfring er det vel ikke bare å labbe i vei på egenhånd?

Jeg er vant til å gå på ski med sekk og alt det der, men ikke særlig brevant og har aldri vært på Josten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vet ikke om jeg er helt enig. Skal en gå Josten på langs og forsere Småttene bør en vite hva en gjør. Da kan en brefører være en trygg veiviser for en som ikke kan så mye om bre (og det gjelder mange ellers erfarne fjellvandrere).

Jeg gikk Josten på langs en langhelg i slutten av mai for et par-tre år siden og syntes ikke det var folksomt overhodet! Vi så et par andre grupper, det var alt. Til gjengjeld så vi masse deilige fjell i mange retninger, og jeg hadde virkelig følelsen av å gå på Norges tak.

Og for dem som liker sånt: Brenibba er Norges vestligste 2000-meter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man passerer jo noen steder man må tenke bre oom man går josten på langs... så om du ikke føler deg kvalifisert til å gjøre gode vurderinger selv, bør du nok satse på en gaidet tur. en tur med gaid er jo også en fin sjanse til å lære en hel masse du kanskje ellers ikke vil lære... og passer det gruppa kan det vel ikke være umulig å komme seg på noen topper heller?

det er bedre å gå josten med gaid, enn å ikke gå josten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir tur med guide ja. Har nå meldt meg på en tur i pinsehelgen og venter bare spent på bekreftelse at det fortsatt var plass og at jeg har fått plass. Mest bekymret for nedkjøringen, men har da kommet meg ned bratte og fæle steder før så skal nok få kreka meg ned. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.