Gå til innhold
  • Bli medlem

Selge sine turrapporter??


mrkharma

Anbefalte innlegg

Hei godt folk på forumet.

Jeg har vært medlem en stund under annet brukernavn men har fått sperret konto, men nok om det...

Det jeg lurer på er om noen her kan gi meg råd og tips om hvor jeg kan få solgt en reportasje fra en fantastisk flott kanotur jeg var på forrige sommer.

Jeg var avgårde i 40 dager og fikk noen flotte bilder og opplevelser. Jeg førte dagbok og har nå skrevet en "feature" fra turen. Er det noen som har gode opplevelser iforhold til å sende inn sine turrapporter hos magasiner eller blader. Gjerne også utenlandske siden det er en smal sak å oversette.

Hva kan en forvente av evt betaling? Hva forlanger de enkelte iforhold til kvalitet på bildene? Spørsmålet mitt er tuftet på at jeg også da kan få betalt for å ta ubetalt ferie en mnd i året fra jobben min. Planlegger ny tur iår!!

Mvh en som skulle ønske at det fantes mer fritid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å ta kontakt med bladene det. De største bladene er nok mer nøye på bildekvalitet enn de mindre. men så betaler de jo også mer. Jeg fikk ca 3x så mye for en dobbelside i "Jeger" som for en tilsvarende i "friluftsliv".

Men skal du ha forhåpninger om å dekke utgiftene bør du nok satse på å skrive bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk inn et par artikler i VillmarksLiv på 1980-tallet (1982). Den ene ”Når magen murrer og svetten siler” (stod på trykk i nr1/1982) var på 2-3 sider, honorar 1700kr. Tilsvarer vel ca.5000kr med dagens kroneverdi. Den andre ”Slik beregner du energiforbruket for jakt- og fisketurene dine” stod i nr.11/1982, 1 side + bilde, honorar ca.1000kr.

Fikk også inn en 4 siders artikkel om trening for langrennsløpere i bladet Trim og Trening samme år, honorar ca.1500kr.

Generelt så er det vel sånn at de største bladene (størst opplag) gir størst honorar.

Har jeg vært deg så hadde jeg kanskje satset på VillmarksLiv som førsteprioritet. Sender du inn artikkelen nå så kan den evt. komme på trykk i august/september (vanligvis ca 4 mndr ”trykketid”). Ellers så kan du jo prøve Friluftsliv, men de har mindre opplag og gir mindre i honorar. Div. info for frilansere står på hjemmesiden friluftsliv.no

Det skal visst også finnes et eget kajakk/kanoblad i handelen, husker ikke hva det heter, men de har det muligens på Narvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du

Aviser har ofte lørdags/fredagsmagasiner, mye av stoffet som er brukt i disse er fra APB (Avisenes Pressebyrå) Du kan sikker sende inn sakene dine der og tjene noen kroner, men bildene bør ha god kvalitet. Men å bli rik av det tror jeg ikke, heller ikke kompensere for "tapt arbeidsfortjeneste" ved mindre du tjener som en vaskedame i Litauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva burde man passe på om man skal ta bilder som egner seg for trykking, teknisk sett? Hvor mange mega-pixler og hvor stor oppløsning er "minstekravet"? Og er det er filformat som er å foretrekke? Kan man f.eks ta trykkbare bilder med et vanlig kompakt digital-kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva burde man passe på om man skal ta bilder som egner seg for trykking, teknisk sett? Hvor mange mega-pixler og hvor stor oppløsning er "minstekravet"? Og er det er filformat som er å foretrekke? Kan man f.eks ta trykkbare bilder med et vanlig kompakt digital-kamera?

Ja i høyeste grad kan man trykke bilder fra kompakt digitalkamera. Megapixler er ikke lenger en reell hindring for normale trykkbehov. 10-12 megapixels holder lenge til dobbeltsider, og man kan kommer ofte langt nok færre piksler. Viktigere er det kanskje å ha kamera med god optikk (hjelper lite med 10 mpx dersom bildet i realiteten er nokså uklart grums på full størrelse) og unngå for sterk .jpg komprimering. Det beste er å ta bilder i raw format.

Magasin / boktrykk opererer med 300 piksler pr. tomme. Men det blir akademisk. Er originalen av ypperste tekniske kvalitet, men med noe færre megapiksler, tror jeg du kan "lure" de fleste ved å skalere opp bilde noe.

Regner med at de fleste som tar i mot bilder for trykk aksepterer jpg eller tiff filer.

Farger og trykk er en annen historie. Vil du ha full kontroll, ber du om relevant fargeprofil for trykkeri og papirtype som skal benyttes og står for bildebehandling og CMYK konvertering selv på en kalibrert skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godt folk på forumet.

Jeg har vært medlem en stund under annet brukernavn men har fått sperret konto, men nok om det...

Det jeg lurer på er om noen her kan gi meg råd og tips om hvor jeg kan få solgt en reportasje fra en fantastisk flott kanotur jeg var på forrige sommer.

Jeg var avgårde i 40 dager og fikk noen flotte bilder og opplevelser. Jeg førte dagbok og har nå skrevet en "feature" fra turen. Er det noen som har gode opplevelser iforhold til å sende inn sine turrapporter hos magasiner eller blader. Gjerne også utenlandske siden det er en smal sak å oversette.

Hva kan en forvente av evt betaling? Hva forlanger de enkelte iforhold til kvalitet på bildene? Spørsmålet mitt er tuftet på at jeg også da kan få betalt for å ta ubetalt ferie en mnd i året fra jobben min. Planlegger ny tur iår!!

Mvh en som skulle ønske at det fantes mer fritid....

Hei,

Under studietiden var jeg ganske aktiv med freelance salg av bildebelagte friluftslivartikler - for å finansiere tur- og kamerautstyr.

På den tiden var det lysbilder som gjaldt. Når det gjelder selve teksten, er det de gamle journalistiske kriteriene som gjelder:

- Tittel må vekke leserinteresse, og ingress gi en aktuell knagg å henge storyen på eller være litt poetisk/småfilosofisk.

- Man må ha noe å fortelle/si !

- Man må dertil sette budskapet i et interessant perspektiv. Skal du selge en story om bestigning av Galdhøpiggen, kan du knapt gjøre det på at dette er en veldig strabasiøs og hårete tur. Men du kan gjøre det hvis du tar med en guttunge, overnatter på toppen og bygger det inn i et sosialiserings og innlevelsesperspektiv.

- Man må finne en effektiv struktur å formidle budskapet innenfor. 6000 anslag er ikke mye plass å boltre seg på. Man får sjelden større plass enn det.

- Man må forholde seg til tematisk fokus, stilidealer, redaksjonell linje og format til det magasin man ønsker å komme på trykk i.

- Språkvask teksten godt og tilby redaktøren å lage en faktaramme som både kan sette leseren istand til å oppsøke turterrenget selv, og som kan avlaste teksten for informasjon.

- Send de beste og mest relevante bildene - gjerne med bildetekst og anvisning om hvor de hører hjemme i teksten. Dårlige fotografer viser alle bildene sine, gode fotografer viser bare de beste.

- Tenk deg inn i redaktørens sted: Du skal løse hans/hennes behov for å fylle magasinet med godt nok stoff.

- Forhold deg til sesongene: Du får ikke solgt en vårskitur over Josten når redaktøren planlegger høstnummeret.

- Avtal pris før artikkelen går i trykken. Legg til grunn freelance-satsene til Journalislaget/ Fotoforbundet. Ikke snakk pris før manuskriptet er akseptert og revidert, men før trykkpressen er i gang.

- Ellers: Det er den første artikkelen som er vanskeligst og morsomst å få på trykk.

Jeg kan bekrefte at turrapporter på FF kan ha stoff i seg til å videreutvikles til epistler andre steder. I september 2008 publiserte jeg en turrapport i FF om en teltovernatting på Galdhøpiggen. En revidert versjon vil stå på trykk i augustnummeret av et magasin med et opplag på 200.000 (se vedlegg). Jeg har tidligere oppfordret en hyppig forfatter av turrapporter her på FF til å gjøre bok av det.

Gunnar

24 timer på Galdhøpiggen - første side.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere er det kanskje å ha kamera med god optikk (hjelper lite med 10 mpx dersom bildet i realiteten er nokså uklart grums på full størrelse) og unngå for sterk .jpg komprimering.

Godt svar du hadde! Kunne du kanskje også gitt meg en pekepinn på kompakt-kameraer som har god optikk? Joda, jeg er grønn på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar du hadde! Kunne du kanskje også gitt meg en pekepinn på kompakt-kameraer som har god optikk? Joda, jeg er grønn på dette :roll:

Her er - etter min oppfatning - de to beste kompaktkameraene etter litt ulike kombinasjoner av kriterier:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/

http://www.dpreview.com/reviews/specs/FujiFilm/fujifilm_f200exr.asp

Linsekvalitet er alltid viktig. Viktig er også bildebrikke (støyforhold, dynamisk område, i mindre grad antall piksler - bare det ikke er for høyt i forhold til bildebrikkens størrelse), zoom-område, overstyringsmuligheter, fotavtrykk (form, vekt og størrelse), og ev. om kameraet kan brukes i både jpg og RAW-format.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.

Men ingen som har solgt til utlandet altså??

Jeg skriver alle mine rapporter paa engelsk selv og har erfart at det er et godt marked der ute. Mest av alt i avisene. Jeg har tjent nok til baade mat og tak over hodet.

Det er et stort marked for norske tour reports i resten av verden i samband med at norske turistmyndigheter nu pusher norsk friluftsliv som den norske turistindustrien. Av en merkelig grunn, er ikke badeferier paa Svalbard helt i skuddet.......Saa sats heller paa norske fjell.

Det er bare aa koke sammen noe paa engelsk og emaile rundt til aviser og blader i utlandet. Det tyske markedet er enda bedre saa hvis du sprechen deutsch, du har et godt marked.

Verden er din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er - etter min oppfatning - de to beste kompaktkameraene etter litt ulike kombinasjoner av kriterier:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/

http://www.dpreview.com/reviews/specs/FujiFilm/fujifilm_f200exr.asp

Fikk litt lyst på Panasonicen med Laica-objektiv :) Men spørst om 700 i prisforskjell er verdt det. Takk for 2 gode referansepunkt når det gjelder kamerakjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i høyeste grad kan man trykke bilder fra kompakt digitalkamera. Megapixler er ikke lenger en reell hindring for normale trykkbehov. 10-12 megapixels holder lenge til dobbeltsider, og man kan kommer ofte langt nok færre piksler. Viktigere er det kanskje å ha kamera med god optikk (hjelper lite med 10 mpx dersom bildet i realiteten er nokså uklart grums på full størrelse) og unngå for sterk .jpg komprimering. Det beste er å ta bilder i raw format.

Magasin / boktrykk opererer med 300 piksler pr. tomme. Men det blir akademisk. Er originalen av ypperste tekniske kvalitet, men med noe færre megapiksler, tror jeg du kan "lure" de fleste ved å skalere opp bilde noe.

Regner med at de fleste som tar i mot bilder for trykk aksepterer jpg eller tiff filer.

Farger og trykk er en annen historie. Vil du ha full kontroll, ber du om relevant fargeprofil for trykkeri og papirtype som skal benyttes og står for bildebehandling og CMYK konvertering selv på en kalibrert skjerm.

Det var mange gode tips her. Det største problemet jeg ser et at folk leverer uskarpe bilder. Uskarpe bilder får du fra alle mulige kamera. Bruk stativ eller annen støtte hvis mulig. En annen ting er at folk har kamera med megapixler så det holder men tar bilder med lav oppløsning for å ha plass på minnekortet. Hvis du har ambisjoner om å få bildet publisert er det lurt å bruke absolutt beste kvalitet på kameraet. RAW formatet er absolutt best og gir mest rom for justering i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger og trykk er en annen historie. Vil du ha full kontroll, ber du om relevant fargeprofil for trykkeri og papirtype som skal benyttes og står for bildebehandling og CMYK konvertering selv på en kalibrert skjerm.

Siden du har erfaring med CMYK, jeg er litt nysgjerrig iom jeg har null befatning med dette fargerommet.

Hvordan konverterer du? Photoshop? Annet program? Automatisk/manuell?

Konverterer du alltid fra RGB? Hva med fra sRGB som de aller fleste ikke-fotografer benytter som standardinnstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har erfaring med CMYK, jeg er litt nysgjerrig iom jeg har null befatning med dette fargerommet.

Hvordan konverterer du? Photoshop? Annet program? Automatisk/manuell?

Konverterer du alltid fra RGB? Hva med fra sRGB som de aller fleste ikke-fotografer benytter som standardinnstilling?

For min del så bruker jeg Photoshop. Velger Image -> mode -> cmyk og vips så er bildet konvertert. Av og til kan du registrere en fargeforandring fordi CMYK ikke har alle fargene som RGB har. Jeg har konvertert haugevis med bilder med alle mulige RGB varianter. Rett som det er piper PS med feilmeldinger om fargerom men jeg har aldri blitt skuffet over resultatet etter trykk.

Konvertering til CMYK er ofte det siste vi gjor meg et bilde. Hvis du som fotograf skal levere bilder til trykk saa bor du overlate konverteringen til de som utformer trykksaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så bruker jeg Photoshop. Velger Image -> mode -> cmyk og vips så er bildet konvertert. Av og til kan du registrere en fargeforandring fordi CMYK ikke har alle fargene som RGB har. Jeg har konvertert haugevis med bilder med alle mulige RGB varianter. Rett som det er piper PS med feilmeldinger om fargerom men jeg har aldri blitt skuffet over resultatet etter trykk.

Konvertering til CMYK er ofte det siste vi gjor meg et bilde. Hvis du som fotograf skal levere bilder til trykk saa bor du overlate konverteringen til de som utformer trykksaken.

Eiva,

Nyttig informasjon.

Leverer du i jpg eller tiff? Hvis jpg, hvor store filer? Og hvordan forberedt (skalering, interpolering, skarping, andre parametere)?

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Som Eiva skriver. CMYK kan med fordel gjøres til slutt. I photoshop velger du "Proof Colors" Tror det ligger under view menyen. Da ser du resultatet slik det blir i CMYK mens du jobber i RGB. Gjeldende CMYK profil som benyttes ved proofingen setter du under color-settings (tror det er under edit menyen).

Under view kan du også slå på "out of gamut" advarselen. Da ser du om noen av fargene i rgb bildet er utenfor CMYK fargerommet. Resultatet i CMYK trenger ikke bli ille dårlig fordi om noen av fargene ligger utenfor.

Når du slår på Proof colors, så ser du ofte en endring i fargene, noen ganger tydelig, andre ganger knapt synlig.

Tips: digitalbilder fra gode kameraer med god optikk har ofte et mykt toneforløp med mange nyanser og detaljer. Ofte kommer det dårlig frem på trykk. Det kan være lønnsomt å være litt hard på kontrastene for at ikke bildet blir virkende flatt på trykk. Man skal være forsiktig med oppskarping, men man kan noen ganger være litt mer generøs med oppskarping til trykk en på skjerm - men for all del, for hardt oppskarpede bilder er ikke noe pent, ei heller på trykk.

Og ikke glem å se på bilder som skal på trykk i 100%. Trykk er ganske avslørende. Jeg har gjort den feilen å "godkjenne" bilder på 25-33% zoom og de så helt greie ut på hele skjermflata, men på trykk var de ikke lenger spesielt skarpe, noe jeg ville ha sett på 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja grønn blir ofte litt tam, men ikke alltid. Rød-rødoransje som i illrød dvergbjørk er også problematisk. Noen toneforløp innen de fleste fargeforløp kan gi litt kjipe resultater, og CMYK er definitivt fattigere på nyanser. Bilder med en del hårfine nyanser innenfor et ganske lite fargeområde, har en tendens til å "forsvinne" i CMYK.

Synes også skikkelig dypblå er vanskelig å få til ved direkte konvertering. Man kan trikse og mikse litt. Men det igjen varierer - det er enkelte toneforløp også der som funker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hva burde man passe på om man skal ta bilder som egner seg for trykking, teknisk sett? Hvor mange mega-pixler og hvor stor oppløsning er "minstekravet"? Og er det er filformat som er å foretrekke? Kan man f.eks ta trykkbare bilder med et vanlig kompakt digital-kamera?

Til det siste; ja (som andre også har svart). Jeg har et 4-5 år gammelt Canon Ixus 400 digitalt kompaktkamera som jeg har tatt masse bilder med. Disse ligger bl.a. i en database på nettet og det har resultert i en del henvendelser fra folk som skal lage bøker og andre trykksaker (kalendre), om de kan få bruke bildene. Jeg har også tatt bilder med det til egne artikler og har ikke fått reaksjoner på kvaliteten.

Jeg synes det er gøy når andre vil bruke stoffet, og så blir det gjerne noen kroner av det :)

Lykke til, mrkharma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.