Gå til innhold
  • Bli medlem

perler i Nordmarka


Anbefalte innlegg

Annonse

Spålen-området er en skikkelig perle! Ellers er Kjerkeberget, Mellomkollen, Sandungene og Katnosa fine områder i Nordmarka. På Krokskogen er det ingen ting som slår en rolig sommerkveld ved Oppkuvvann!

Hvis du nevner hvilke utgangspunkter du skal starte fra og om du skal sykle, løpe, gå eller padle, kan jeg komme med enda flere tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gå en del i nordmarka til sommeren, og lurer derfor på om det er noen fine steder jeg burde få med meg, og noen fine fiskevann kanskje? 8)

Spålen/Katnosa området er verdt et besøk ikke minst fordi dette er naturreservat der du virkelig får villmarksfølelsen. Ellers vil jeg slå et slag for de østlige deler av marka, f.eks områdene rundt Holmetjern. Besøk f.eks Karlshaugene NV for Ørfiske, der er det villmarksfølelse. Hvis du vil ha en skikkelig fin langtur, ta toget til Hakadal, følg veien et stykke opp mot Langvann, men ta av blåmerka sti over Karlshaugomådet. Sikt deg inn mot veien som går fra Tømte mot Holmtjern, gå langs vei til Liggern, sti langs østsiden Øyungen og kom ned på Skar der det går buss. En meget fin tur som også byr på flere fiskevann underveis - sjekk OFAs fiskekartbok. F.eks Aurevatna rett øst for Kalvsjøen.

Jeg vil også slå et slag for Lillomarka som er liten og oversiktlig. Her er også fiskemuligheter, f.eks Aurevann SØ for Lilloseter der jeg selv har fått fisk.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i det Wander skriver. På mange måter er den østligste delen av Nordmarka best for telting, fisking bål og sånt. Mye fine litt flate områder og skikkelige fiskevann. Hvis man f.eks er kjernefamilie som skal bruke helgen til noe naturrelatert så er det kanskje her man bør lete først. Ulempen er at det gjerne blir en solid motbakke før man kommer opp til det trivselsbaserte terrenget.

Lillomarka er fin og hyggelig fordi det er mange mennesker der og en positiv stemning blant folk. Villmarksfølelsene dukker sjelden opp med mindre man klarer å forestille seg at ulingen fra Gjøvik-toget er et rart og farlig dyr. Den beste biten synes jeg er helt i nord, dvs nord og vest for Sinober. Dessverre er det litt for mye hytter i deler av Lillomarka. Men f.eks turen fra Sandermosen på sykkel opp til plassen nord for Barlindåsen hvor det står et rart skilt er fin. Herfra kan man gå opp den skarpe nordeggen på den, eller fortsette i snillere terreng bort til Sinober, eller aller helst begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillomarka er fin og hyggelig fordi det er mange mennesker der og en positiv stemning blant folk. Villmarksfølelsene dukker sjelden opp med mindre man klarer å forestille seg at ulingen fra Gjøvik-toget er et rart og farlig dyr. Den beste biten synes jeg er helt i nord, dvs nord og vest for Sinober. Dessverre er det litt for mye hytter i deler av Lillomarka. Men f.eks turen fra Sandermosen på sykkel opp til plassen nord for Barlindåsen hvor det står et rart skilt er fin. Herfra kan man gå opp den skarpe nordeggen på den, eller fortsette i snillere terreng bort til Sinober, eller aller helst begge deler.

Det er klart man skal lete en stund for å få villmarksfølelsen i et så bynært område som Lillomarka - vi snakker en drøy mil fra Karl Johan. Barlindåsen er et godt tips for en topptur som gir både utsikt og trim til beina. Ellers er det et område helt sentralt i denne marka som faktisk kan gi et glimt av villmark; jeg snakker om Holåsen/Granberg (vel og merke ikke der hyttene ligger, for dem er det mange av i Lillomarka). Toppen av Holåsen har et myrområde med tilhørende skog som framstår som veldig uberørt. Her er også et fint utsiktspunkt der man f.eks ser fjorden.

En veldig spennende tur (som krever gode sko...) er Grytdalen. Fra vannet Store Gryta (247) følger man sti i ulendt men spennende terreng på NV sida av vannet opp dalen. Der vannet slutter følges bekken, men det blir etterhvert styggbratt så man kan evt skjære av østover opp mot Grisputt (men det er mulig å gå langs bekken - har prøvd det selv men som sagt styggbratt). Men poenget videre er å komme seg til Granbergputtene. Mer villmark enn dette finner du ikke i Lillomarka. Den største av puttene kan gi en fin nedkjøling på varme dager - vi snakker om bading og her kan man nok relativt trygt bade naken vil jeg tro. Det sies at det er fisk her også men jeg har ikke fått til tross for flere forsøk.

Vel passert puttene skjærer man av svakt mot vest og klyver opp på Granberget (441) som vel er Lillomarkas høyeste punkt. Fin utsikt vestover. Turen kan avsluttes ved å fortsette i nordvestlig retning til man kommer ned veien og dalen til Snippen der man tar tog tilbake til byen.

Sådan kan man altså en drøy mil fra hovedstadens paradegate oppleve den reneste villmark og bli minnet om hvilket fantastisk land vi lever i, bare vi kjenner vår besøkelsestid. Men som sagt denne turen krever gode sko og helst ikke alt for regnglatte steiner... Et godt kart er også et must.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig spennende tur (som krever gode sko...) er Grytdalen. Fra vannet Store Gryta (247) følger man sti i ulendt men spennende terreng på NV sida av vannet opp dalen. Der vannet slutter følges bekken, men det blir etterhvert styggbratt så man kan evt skjære av østover opp mot Grisputt (men det er mulig å gå langs bekken - har prøvd det selv men som sagt styggbratt). Men poenget videre er å komme seg til Granbergputtene. Mer villmark enn dette finner du ikke i Lillomarka. Den største av puttene kan gi en fin nedkjøling på varme dager - vi snakker om bading og her kan man nok relativt trygt bade naken vil jeg tro. Det sies at det er fisk her også men jeg har ikke fått til tross for flere forsøk.

I gamle dager, det vil si på 70- og 80-tallet, gikk det en nydelig skiløype over mystiske Revlitjern med masser av rev- og harespor, videre krysset den Griseputten og ned i Grytedalen, fortsatte opp denne og over Granbergputtene, videre gjennom skaret øst for Granberget og ut på Nordre Langvann. Denne skiløype ble gått opp av den gangs gamlekarer med bredere ski og trinser på stavene. Løypene er blitt borte med disse menn. Jeg gikk mye den nevnte løype både opp og ned den gang, men med dagens ”fyrstikk”-ski er det nesten umulig å tråkke nye spor når det er mye snø, noe som disse løypene krevde. Bildet nedenfor viser løypa over en av Granbergputtene.

post-66-133474617064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager, det vil si på 70- og 80-tallet, gikk det en nydelig skiløype over mystiske Revlitjern med masser av rev- og harespor, videre krysset den Griseputten og ned i Grytedalen, fortsatte opp denne og over Granbergputtene, videre gjennom skaret øst for Granberget og ut på Nordre Langvann. Denne skiløype ble gått opp av den gangs gamlekarer med bredere ski og trinser på stavene. Løypene er blitt borte med disse menn. Jeg gikk mye den nevnte løype både opp og ned den gang, men med dagens ”fyrstikk”-ski er det nesten umulig å tråkke nye spor når det er mye snø, noe som disse løypene krevde. Bildet nedenfor viser løypa over en av Granbergputtene.

Jeg deler ditt savn etter gamlekaran og de gode gamle skogsløypene. Det finnes dog noen igjen av dem her og der, om enn ikke så villmarks som den du nevnte. Skiforeningen merker noen naturløyper og det er også noen scooterløyper som er relativt friske i frasparket. I Lillomarka har du etpar løyper nord på Slengfehøgda som kan gi et lite glimt av hvordan det var i de gode gamle dager. Løypa over Revlitjern er fremdeles merket og det hender det rusler noen derover - jeg hører selv blant dem.

Fint bilde forresten. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig fint bilde. Jeg har faktisk leita etter den løypa som går fra Grisputten, over Granbergputtene og mot Nordre Langvann, og i går fant jeg det nordlige startpunktet ganske rett øst for Granberg. Tar av fra den mer vanlige traseen fra sinober til Kjelsås. Veldig ulendt på sommeren, men den lille biten jeg gikk sørover var i alle fall rimelig bra rødmerka. Blir gøy å gå den til vinteren igjen. Er det noen her som har gått denne løypa fra Grisputten til Granberg via Granbergputtene på sommeren? Det er jo ikke lange biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg går hele turen fra Gryta (vannet der bekken renner ut) innimellom. En skikkelig jungeltur i majestetiske omgivelser, sommer som vinter.

Samme gjelder forøvrig turen gjennom Styggedalen, med start fra Fugleleiken og slutt i krysset ved Snippen. Anbefales for de som vil ha noe utenom det vanlige.

Et annet tips er å kjøpe 1:10 000 kartet for Lillodilten. Gå opp alle stiene som ikke er røde eller blå (må sjekkes opp mot 1:50 000 kartet). Her er det mange skogsperler fra svunne tider..

Mvh,

Skoggangsmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge disse: http://www.lillomarka.no/indexer/lillodilten_index.htm

Grorud Libris, Grorud Senter

Narvesen, Ammerud T-bane

G-Sport Stovner senter

Årvoll Kiosk og Grill

Milslukern, Ullevål stadion

Lilloseter Sportstue

Linderudkollen Sportsstue

Grorud IL, Krutthuset (søndager)

Intersport Linderud senter

Sportshuset Storo senter

Grefsenkollen restaurant

Nittedal jakt fiske og fritid

Det finnes også O-kart på 1:25 000 som disse gamle stiene er med på tror jeg. Selges nok på samme utsalgssteder tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på Katnose, helt fantastisk nydelig der!

Turen opp dit er heller ikke slitsom .. Anbefales på det varmeste!

Jeg gikk på meg senebetennelse (klarte knapt å gå!) når jeg var der for et par år siden og møtte en veldig kristen mann som bare tok meg i hånda og sa: "Jeg ser du har vondt. Gud er med deg og dine smerter skal forsvinne"

Dagen etterpå var alle smertene borte og turen hjem gikk uten antydning til betennelsen :roll:

Uansett, meget fornøyelig tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på Katnose, helt fantastisk nydelig der!

Turen opp dit er heller ikke slitsom .. Anbefales på det varmeste!

Jeg gikk på meg senebetennelse (klarte knapt å gå!) når jeg var der for et par år siden og møtte en veldig kristen mann som bare tok meg i hånda og sa: "Jeg ser du har vondt. Gud er med deg og dine smerter skal forsvinne"

Dagen etterpå var alle smertene borte og turen hjem gikk uten antydning til betennelsen :roll:

Uansett, meget fornøyelig tur! :)

Var det Snåsamannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
I gamle dager, det vil si på 70- og 80-tallet, gikk det en nydelig skiløype over mystiske Revlitjern med masser av rev- og harespor, videre krysset den Griseputten og ned i Grytedalen, fortsatte opp denne og over Granbergputtene, videre gjennom skaret øst for Granberget og ut på Nordre Langvann. Denne skiløype ble gått opp av den gangs gamlekarer med bredere ski og trinser på stavene. Løypene er blitt borte med disse menn.

Gikk det ikke en skiløype gjennom Styggedalen øst for Barlindåsen også for en del år siden? Jeg har et vagt minne om at jeg kom ned der nordfra en gang, og at sporene var sånn passe glasert og umulige å stoppe i...

Granberget sett fra Langvann:

e0a4decb-465f-48a1-b958-d8a5c866c7f9.jpg

Til trådstarter om fine steder i Nordmarka: Fugleberget nord for Gørjahytta er også en perle. Nå har den dessverre fått en blåsti. Jeg synes det ødelegger en del av opplevelsen, fordi det krever mer å gå i terreng uten merking og tydelig sti. Glotjernskollen i nabolaget er også verdt et besøk. Nord for den går det forresten en spennende "naturløype" som er fin på ski (krever litt snø).

Over Heikampen (nørd-sør eller omvendt) er også en fin tur, både på beina og på ski. For ikke å si ryggene langs Storhaugen, Lønlihøgda, Barlindåsen og Fjelaleiken/Haklomana. Jeg har gått der både på ski og til fots, fra sør, nord og øst - nydelig! :)

Liker du topper er det bare å se på kartet. Middagskollen, Askehøgda/Sandungskollen, Kveldsroshøgda, Knappa, Sandbekkmana/Høgflaka, Kjerkeberget/Høgåsen, Kustein, Gråberghaugen er blant dem jeg har besøkt og kan anbefale. Og Oppkuven, Lamannshaugen, Bleiksjøflaka, Storflåtaflaka, nei, nå må jeg gi meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.