Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du gått Innerdalshytta-Bårdsgården?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
I såfall, gikk du om Innerdalsporten eller om Langvatnet? Hvordan var ruta?

Julie.

Hei

Gikk ruta opp til Porten og derfra via Langvatnet under en leteaksjon etter to tyskere i fjor vår. De gikk fra I.hytta, men startet sent på dagen og kom ikke fram i tide.

Langs Langvatnet så er det ganske kupert med store steiner, dette kan gjøre det vanskelig å følge stien. Det er derfor vanlig at folk som ferdes her trekker lengre ned mot vannet.

Men bortsett fra dette er det en fin rute, spesielt fra Tovatna opp mot Porten. Vi starta kl 04 og gjorde funn ved hytta attme Langvatnet kl 09. Etter dette var vi i såpass god form at vi likegodt tok en kjentmannstur rundt i området. Folka nede begynte å lure da det ble meldt at de savnede var kommet til rette på nyhetene kl 10, mens vi letemannskapene kom ikke ned før 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ruta langs Langvatnet. Ruta er fin, selv om det er grov ur langs Langvatnet. Har du tungt for å gå i ur, kan du ta myrene nede i Innerdalen og gå gjennom Porten. Uansett kan føles noe langdrygt på slutten når man kommer inn i Storlidalen. Er været fint er det flott badestrand ved Tovatna som er værd ett besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har gått der, gick nede i dalen og upp gjennom porten. Det var ganska blött i dalen, men: det är en fantastisk tur syns jeg. Nede i Storlidalen gick det veg som jeg folgde.

Jeg har en del bilder derfra på min hemsida, under "trollheimen"! Tyvärr ligger bilderna litt "huller om buller" men de finns der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de ordinære rutene er fine, men fineste turen mellom Bårdsgården og Innerdalen er å følge merkingen mot Langvatnet. Her kan du ta opp på Kringlehø, men det er ganske bratt ned på vestsiden (kanskje litt tøft for mange). Alternativt kan stien langs Langvatnet følges til vestenden hvorfra en tar opp på Renndalskamman. Vestover disse er en nydelig tur med kjempeutsikt mot Innerdalsfjellene. Etter hvert blir det tydelig sti som til slutt tar ned mot stien fra Langvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er kommet så langt som til Tovatna, kan du enten følge veien ned til Storli, eler merket turiststi som går parallelt med veien 4 km. Siden du uansett får bilvei de siste 3 km vil jeg anbefale stien. Den tar av like ettter du har kommet inn på bilvei, rett etter lukehuset (ser ut som ei hytte, men på baksida er tappeluke der Tovatna forsvinner til Driva KRV). Se opp for molter. Fint og langgrunt å bade i østenden av Tovatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har akkurat vært i området og gått begge rutene i løpet av ei fantastisk høsthelg.

Storli (Bårdsgarden) - Innerdalshytta om Porten:

Vi startet turen ved Storli og gikk stien om Porten og ned Innerdalen til Innerdalshytta. Det tok oss ca 8 timer inkludert frukostrast og lunchrast hvor vi tok oss tid til varmrett til lunch. Stien var tydelig merket og omtrent hele turen var svært lettgått. Det var noen få områder ved Tovatnet som var litt fuktig, men helt uproblematisk om du har gode fjellsko. Turen opp mot Porten var en fryd, med nydelig sol og fantastisk utsikt. Over porten og ned første del av nedstigningen til Innerdalen var også meget lettgått. Den siste nedstigningen til Innerdalen er litt brattere, men fremdeles ikke noe problem for folk som takler en lang trapp. Selve Innerdalen er til tider fuktig, så her kan det være en fordel med gode fjellsko, evt støvler. Denne høsten bærer preg av at det har vært en tørr sommer, så jeg hadde ikke noe problemer med å ta meg frem med lærsko.

Innerdalshytta - Storli (Bårdsgarden) om Renndalen:

Denne ruta starter med en bratt oppstigning fra Innerdalen. Vel oppe i Renndalen er stien lettgått og behagelig. Det kommer en ny oppstigning nord for Langvatnet hvor stien "forsvant" for oss. Etter lett kliving så var vi oppe ved Langvatnet. På østsiden av Langvatnet er det et lite område med stor stein, men dette passeres på ca 15 minutter. Bortsett fra oppstigningen til Renndalen, kneika opp til Langvatnet og steinura langs Langvatnet var det svært lett å gå denne ruta også. Fra Tovatnet fulgte vi veien som går ned til Storli, for å slippe å gå den samme stien som vi gikk dagen før. Vi brukte 8 1/2 time på denne ruta, inkludert en lunchrast. Som selvsagt inneholdt en varmrett :lol:

Alt i alt en kjempefin tur for en som ikke var i sitt livs beste form. Turen slår den berømte 3-kanten (Gjevillvasshytta-Trollheimshytta-Jøldalshytta) og neste gang slenger vi på 2-3 dager til og tar turen om Kårvand, samt legger inn toppturer til Innerdalstårnet og Trolla.

Karaktert 6/6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Gammel tråd, men tenkte å publisere litt mer info. Turen via Innerdalsporten er grei, litt lang men ikke "teknisk krevende". Turen via Langvatnet er betydelig mer utfordrende, et par bratte partier og steinur. Kombinert med lengde, ville jeg klassifisert turen som krevende. Bra kondis og balanse påkrevd.  Fordelen med å gå via Langvatnet er at det er adskillig færre mennesker man møter, sammenliknet med ruta via Innerdalsporten. Hvis man skal går rundtur vil jeg anbefale å gå fra Bårdsgården via Porten, og tilbake via Langvatnet. Teknisk mindre krevende, og spektakulær inngang i Innerdalen via porten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.