Gå til innhold
  • Bli medlem

Glemmeting-liste!


erlendg

Anbefalte innlegg

Jeg har også selvsagt glemt fyrstikker :lol: Andre ting er fiskestang, slukeska, ammunisjon til hagla, bestikk, fiskekortet, lue, votter, dasspapir, maten som står hjemme på kjøkkenbenken... En gang glemte jeg snella, men da huska jeg å ta med fiskestanga :) Kan til tider bli oppgitt over egen sløvhet... Dette gjelger stort sett dagsturer og helgaturer, har heldigvis mer fokus på langturer. Har ikke glemt noe på langturer enda, men jeg feilvurderte hvor mye dasspapir jeg hadde med meg på en ukestur i Femundsmarka i fjor, klarte å dra på meg matforgiftning på turen hjemmefra og til femunden. Tar ikke sjansen på å kjøpe baconpølse på bensinstasjoner før langturer lenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 22 kilometer på ski til Kinnaroddsandfjorden oppdaget jeg at maggot boksen var gjennglemt - den stod på taket på bilen - forsøkte med kjøttrull og brød, men ingen fisk,,, Har laget meg en kritisk liste som jeg gjennomgår høyt når jeg starter bilen. Med unger på tur kan det til tider bli kaotisk og uoversiktlig pakking..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fattern min skulle på en ukes, vandre/fiske-tur på laksefjordvidda, 3 timers kjøring dit hvor vi skulle starte.. da vi skulle starte på ettermiddagen merket jeg at kartmappen med alle kartene var glemt igjenn hjemme.. :x;) Kjørte 2 og 1/2 time til en liten landeveis-kafe som Heldigvis hadde kart!! La oss i teltet halv 2 den natta.. :P

Ellers er det som oftest kaffekoppen jeg glemmer hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min første - og eneste - jakttur til Sverige glemte jeg å lete fram forskjeftet til hagla.

Oppdaget det da vi skulle kjøpe jaktkort i Saxnäs...

Heldigvis hadde jeg med meg en god kompis som traff brukbart. Jeg fikk konsentrere meg om hundene hele uka. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, min far glemte også forskjeftet en gang vi var på jakttur sammen.. Det ver ikke så lang hjemmefra, men hadde gått et stykke da det ble oppdaget(!), så var for langt å snu. Hanene var ikke nedspente, så han fikk faktisk to ryper på de to sjansene han hadde.. Så skøyt jeg et par, så resultatet ble ikke så ille likevel..:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, min far glemte også forskjeftet en gang vi var på jakttur sammen.. Det ver ikke så lang hjemmefra, men hadde gått et stykke da det ble oppdaget(!), så var for langt å snu. Hanene var ikke nedspente, så han fikk faktisk to ryper på de to sjansene han hadde.. Så skøyt jeg et par, så resultatet ble ikke så ille likevel..:)

Gå på jakt med spente haner...? :shock: Nå er det ikke så mange som jakter med hanehagle lenger, men det der hørtes ikke trygt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer presterte jeg praktstykket å glemme igjen kaffekoppen hjemme tre turer på rad!!! Kom på det FØR jeg gikk på toget, og fikk kjøpt før det var for sent. To av gangene måtte jeg kjøpe 3-pack på Nille til 19.90, og sette igjen to av dem på Oslo S. De billige koppene der funker forresten like fint som de svinedyre...

Ellers er vel solkrem også en typisk glemmeting. Men jeg begynner å lære etter for mange netter med dårlig søvn pga solbrente skuldre eller legger :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som han sa mannen: "Jeg har bare to alvorlige feil. Den ene er at jeg er så glømsk, den andre husker jeg ikke."

Stormkjøkkenet var glemt hjemme da vi kom fram til bestemmelsesstedet og skulle nyte en god kopp kaffe før padleturen. Heldigvis var det forhold for bålfyring, og kaffen ble kokt i en tom ølboks som det var en fornøyelse å tømme. Verre var det da vi oppdaget at padleårene lå igjen hjemme. Det ble å lete etter noen bordbiter som vi spikket til ved ei hytte vi fant, og vi kom oss på tur. Det aller verste var imidlertid at vi også hadde glemt hvordan vi skulle gjøre for å få fisk. Sånn er det når en kommer litt opp i åra, ofte må en bla gjennom hele telefonkatalogen hver gang en skal finne et navn. Men turen var fin den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den ting man kan glemme dersom man virkelig har litt dårlig tid! :P

I juli 2008 kjørte jeg opp fra Oslo til Vargbakken for å gå på topptur. Målet var å komme seg opp på Eggen/Eggi (2041) Det hadde vært veldig kaldt i juni - juli men det viste seg etterhvert at jeg hadde truffet årets absolutt varmeste dag. Det ble målt 30 grader på Beitostølen.

Oppe på Vargbakken var klokken blitt 17.00 før jeg kom meg av gårde. Det er litt i seineste laget mot slutten av Juli måned, men jeg hadde ikke vært på fjellet siden mai, og SKULLE på tur! :-)

Fulgte stien nedover Leirdalen i fint driv, det var varmt, men en lett bris kjølte ned til en akkurat passe temperatur. En topp dag - tenkte jeg :wink: litt for tidlig viste deg seg. For stien langs elven ble borte og jeg måtte kjempe meg gjennom vierkratt som rakte meg til livet og også over det. og HER VENTET MYGGEN!! Millioner av mygg hadde blitt klekket ut denne dagen, og synes det var topp at jeg kom forbi slik at de kunne suge ut av blodet mitt. jeg var med andre ord MAT!

Da kom jeg ganske raskt på det jeg hadde glemt: MYGGMIDDEL!

Myggen takket og bukket! Hadde jeg vært det minste smart hadde jeg snudd. Men jeg kjempet meg igjennom, svett og gjennomstukket... Det var deilig å komme seg opp på snaufjellet og slippe myggen, jeg lovte meg selv at dette var siste gangen. Det løftet holdt bare en times tid, for da jeg skulle ned fra Eggen igjen var det blitt ganske mørkt, og jeg fant ut at det beste - tross alt - var å gå direkte ned i Leirdalen igjen og følge Leirelva opp til broen. Jeg prøvde meg helt nede langs elven, men det var minst like mange mygg der. Vierkrattet var også mye værre, her nede rakk det meg over hodet! Jeg brukte et par timers tid gjennom krattet før jeg kom meg opp på stien igjen. Sammen med millioner av mygg. I mørke. Joda det er gøy å gå på topptur!

Så neste gang du skal på tur - husk myggmiddel, det gjør i hvert fall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på jakt med spente haner...? :wink: Nå er det ikke så mange som jakter med hanehagle lenger, men det der hørtes ikke trygt ut...

Spente tennstiftfjærer da.. Nei d var ikke ei hagle med utenpåliggende haner.. Den var ikke nedspent ved hjelp av klikkpatoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Løst utstyr er festet med strikk til klærne, eller snor rundt halsen. Jeg har faste poser, med fast innhold som alltid er med på tur. Jeg har lister for hva som skal pakkes.

Men noen ganger svikter rutinene... Her er noen få eksempler på hva som er blitt glemmt på tur:

Jakke (Oppdaget etter å ha kjørt 50 kilometer, og tatt en ferge)

Langt undertøy (Oppdaget etter at yttertøyet var gjennomvått)

Fjellsko (Oppdaget da jeg skulle skifte fra sandaler)

Skisko (Oppdaget da vi hadde kommet til hytten for en helgetur med skikjøring på Oppdal)

Kokekar (Finnbiff med potetmos fra svartkjelen som løsning)

Kopp (Nå har jeg alltid en reserve i diverse posen)

Skje (Er nå festet med strikk til jakkelommen)

Kniv (Heldigvis ligger det alltid en ekstra Letherman i repp settet)

Mat (Heldigvis finnes det mye å spise i naturen, og Sushi er ikke å forakte om en har fiskelykke)

Kart (Det ble tur med bilkart i 1:365000 i Femundsmarka)

Det begynner å bli en lang liste etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat snilt av meg, men jeg måtte bare trekke på smilebåndet :D av noen av forglemmelsene her.

Vi er nesten kontrollfreaker på dette området og har også som nevnt av andre tidligere her laget ei huskeliste hvor vi krysser av. Her er det nok oftere to av samme ting enn noe som mangler.

Reiser vi lett? Nei :lol: Reiser til fjells med leirtelt og masse utstyr - i tilhenger :) Turene vår er basert på "basecamp" og dagsturer/fisketurer med leiren som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko og jakke er en gjenganger fordi disse tingene sjelden er på kropp når man låser setter seg i bilen og heller ikke har sin naturlige plass i sekken. Det som pakkes i sekken er det svært sjelden jeg tuller med, eventuelt jeg kan improvisere.

Glemte selv jakka forleden, men det var det ingen andre enn jeg som merket... (familietur på hytte). Luktet bål av den "sivile" vinterjakken min på mandag, men det kan jeg leve med. Hadde været vært dårlig kunne jeg lånt en vindjakke, regnjakke eller lignende - eller hatt en klam opplevelse i en altfor varm og tykk, men brukbart vannavvisende vinterjakke. Slik det var nå, var det helt topp å gå i ulltrøye og fyre bål i vinterjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hyttenøkkel

På tur med 3 smågutter, alle under 5, ei gravid venninne og hennes mann + kona mi........ LAAANGT inne på fjellet. Da var jeg dagens helt...

Det gikk heldigvis bra siden vi hadde scooterskyss inn pga ungene, og den ene røde-kors mannen hadde reservenøkkel. MEN det var noen svette minutter....

Har siden da innført full mentalsjekk før hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :D Ler så jeg griner av enkelte her ..

Viktigste lekse er vel at jeg skal lage meg ei liste! Og den skal kryssjekkes før hver tur! :D

Glemt og glemt ..

Jeg kjøpte et par M77 for ei stund siden og hadde god tid til å gå de inn.

Det ble avglemt, skoene ble med på tur som eneste par og satt rykende fersk på føttene med tung oppakning.

Jeg anbefaler INGEN de gnagsårene der .. Gud bedre .. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har glemt kaffe og brød et par ganger. Det er alltid surt! Veldig surt faktisk! Spise leverpostei og kaviar rett fra boks og tube! Men ikke noe veldig kritiskt!

Jeg kan ikke sette ord på hvor mye jeg kan anbefale å skrive pakklister! Det har jeg begynt med, meget slavisk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten ikke få understreket nok hvor viktig det er å huske på sigarettpapir. På en telttur jeg hadde i Østmarka, holdt jeg på å miste fatningen da det viste seg at jeg hadde glemt å kjøpe dette. Avrevet kartpapir duger ikke til dette formålet, all den tid man vil hoste seg ihjel underveis. Lytt til erfarne kjederøykere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på helgetur på dovrefjell i slutten av januar. Skulle fyre opp i teltet og få varmen tilbake, da jeg oppdaget at pumpen til Omnifuelen ikke var med. Hadde ikke kameraten hatt med seg sin optimus 111 hadde det sett mørkt ut, da det var ca 25 minusgrader. Blir neppe glemt igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glem aldri å gå tom for vann.

tennbriketter på våte dager legges som oftest igjen i heimen, når sola skinner og alt er tørt derimot, da har vi med dobbelt opp :D

Glemme vann må vel være en vits? Du er vel ikke en av de som tar med deg flaskevann på fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.