Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Topptur til Reinkalvtinden i Steigen 9. april 2009

Anbefalte innlegg

For de av dere som ferdes nord i Norge, så kan jeg anbefale toppturer i Steigen kommune, en liten kommune i Nordland fylke. Denne påskedagen gikk turen opp til Reinkalvtinden, 828 moh. I utgangspunktet ikke spesielt høyt, men siden man starter ved havnivå så blir det likevel en del høydemeter som må forseres før man når toppen.

Jeg valgte å starte turen ved lysløypa i Nordfold hvor det er kjørt opp spor til Nordfoldvannet eller Allmenningsvannet som det også kalles. Fra sørenden av Allmenningsvannet går man ca 2 km innover vannet før man bryter av mot øst. Her tar jeg på fellene før jeg starter på oppstigningen. Herfra går det rimelig bratt opp til Einangen hvor det flater litt ut og hvor man kan beskue toppen en stund før man igjen tar fatt på en rimelig bratt oppstigning til Reinkalvtinden. På toppen fortæres en firkløver mens jeg tar av fellene for å sette turen nedover fjellsiden. Nedturen går via Erlingbu på Einangen og videre ned til Laksåvannet og Lakså.

Denne dagen kunne by på både perfekt vær og føre. Skare med 10 cm "slush-snø" på toppen er ikke akkurat å forakte. En nydelig dag i nydelige omgivelser!

(Logg inn for å se skjult innhold)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Oksen
      Vi befinner oss i øyeblikket i Steigen og det er ikke bare bare å finne teltplasser når man ikke er kjent i området. Lurer derfor på om noen har noen tips til fine steder å telte?
    • Av lettskremt
      Hei! Er det noen som har tips til snille topper i Nordland? Luftig går greit, men ikke utsatt da jeg går alene og ikke ønsker unødig risiko Er ellers fjellvant og i god form. Møysalen ser jo utrolig fristende ut, men har forstått det sånn at man må krysse bre, så da utgår den desverre. Planen er å komme meg til Lofoten og gå noen turer der, men Nordland er jo stort og har vel mer å by på?
    • Av Karoline A.
      Vi er to stykk som planlegger å gå de Sju Søstre i Nordland over 2-3 dager, med telting underveis. Så langt har vi bare funnet tips og info om at det kan være lurt å starte fra sør, men ellers har de fleste gått hele rekka på én dag. Er det noen som har erfaring/råd om telting på turen? Blir det best å slå leir nede ved foten av fjellet, gå opp på midten og slå leir for så å gå første dag sørover, andre dag nordover, eller blir det beste å bære med seg alt og slå leir på midten for så å gå videre neste dag?
      Håper noen kan bidra med tips og triks!
    • Av Rismyhr
      Jeg flyttet til Lofoten, nærmere bestemt Leknes i Vestvågøy, i slutten av august. Høstværet her i nord har vært utrolig flott. Jeg har allerede rukket å bli ganske godt kjent på øya, og det har blitt flere fjellturer i utrolig vakre omgivelser. Men denne turen skulle vise seg å bli en helt spesiell opplevelse. 

"Den 9.oktober gikk turen opp til vakre Himmeltind på 931 m.o.h. Fjellet er det høyeste i Vestvågøy. Jeg fikk oppleve toppen helt for meg selv i vakker solnedgang."

• Av martin.m
      Leste i dag en artikkel på NRK 
       om jakttrening av hund som skal foregå innenfor et vernet område. Det at man i utgangspunktet gjør det nå i oktober er ille nok, rett før hietablering og vintersesong (i Sverige avsluttes jakt 30. sept. nettopp grunnet dette). Men det som får meg virkelig til å stusse er tanken: hva er formålet med verneområdene våre?
      Er formålet at vi skal verne det vi liker, det vi synes noe om? I min verden er et område vernet for at mangfoldet i naturen selv skal få bevares.
      Dersom man ser på formålet for akkurat Junkerdalen da den ble vernet står det å lese:
      "§ 2.Formål
      Formålet med Junkerdal nasjonalpark er:
      -å bevare et stort og tilnærmet urørt naturområde som sikrer biologisk mangfold med økosystemer, arter og bestander, geologiske forekomster og kulturminner. Spesielt viktig er det unike plantelivet.
      -å stimulere til opplevelse av natur og landskap med få eller ingen inngrep gjennom utøving av tradisjonelt og enkelt friluftsliv.
      Ivaretakelse av naturgrunnlaget innenfor nasjonalparken er viktig for samisk kultur og næringsutnyttelse. Området skal kunne brukes til reindrift."
      I paragraf 3 står det også spesifikt om vern av fauna:
      "3.Dyrelivet
      3.1Vern av dyrelivet
      Dyrelivet, herunder hi, reir, hekke-, yngle- og gyteplasser er fredet mot skade og unødvendig forstyrrelse. Utsetting av dyr på land og i vatn er forbudt. Kalking i vassdrag må ha særskilt tillatelse."(
      ) Spesielt første setning i § 3.1 må jo være brutt i dette tilfelle.
      Er det bare meg som er helt på vidda her og tenker at slik som det er vedtatt strider mot verneformål og selve tanken på hva en nasjonalpark skal være? Jeg er ikke prinsipielt imot jakt på bjørn som man tidligere definerte som slagbjørn, men her er det jo overhode ikke snakk om dette.
      Jeg gremmes over vår "forvaltning" av natur her i landet for tiden. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.