Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold sunnmøre


Anbefalte innlegg

Annonse

Vi endte opp på Slogen onsdag denne uke. Anbefaler på det sterkeste å kjøre opp via Urke; her er det bare å spenne på skia rett ved bilen. Man kan kjøre helt opp til det nye kraftverket til Tussa. Nydelig tur!

Randers i går betød bæring av ski til ca. 450 moh.

Vil tro at Skårasalen og Kvitegga utgjør de to toppene med enklest ankomst de neste ukene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp på Slogen onsdag denne uke. Anbefaler på det sterkeste å kjøre opp via Urke; her er det bare å spenne på skia rett ved bilen. Man kan kjøre helt opp til det nye kraftverket til Tussa. Nydelig tur!

Randers i går betød bæring av ski til ca. 450 moh.

Vil tro at Skårasalen og Kvitegga utgjør de to toppene med enklest ankomst de neste ukene...

Hvor langt går denne veien?

I hvilken retning har du toppen når du begynner å gå?

(prøver å se for meg dette :shock: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der på fredag og da var føret helt konge. Jeg er ingen skredekspert, men har ikke fått forståelse av at det er noe særlig skredfare å snakke om i distriktet nå. Om noen vet bedre håper jeg dere arresterer meg kjapt.

Tror ikke Randers er det værste stedet å gå alene på i morgen, du kommer helt sikkert ikke til å bli ensom.

Prøvde meg på Randers søndag for 10 dager siden, men fikk problem med et kne pluss at det fraus på(starta ikkje før 13.00) så måtte snu på ca 1000 meter... Nokon som har vore der siste dagane? tenkte å prøve på nytt på søndag dersom ikkje snøgrensa ligg altfor høgt oppe... den låg vel på 4-450 meter sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det med folk som ikkje vil streve litt for å komme til snøen då? :D Som det har vorte sagt her er Kvistaddalen(Skårasalen), Standaleidet(Kolåstinden, Nordre Sætretind) gode moglegheiter for kort eller ingen skibering. Trandalsdalen(Blåbretind++) og har også lang og open setreveg. Indre strøk av Hjørundfjorden(Viddal-Risenosa og Skjerdingstindane) har gode forhold. Kan tenke meg eit godt utgangspunkt frå patchellhytta også gjer susen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en fantastisk tur på Randers i dag! Deilig slush med noelunde hard base gjorde at en kunne dra på skikkelig nedigjen:) Og veret var heilt upåklagelig. Snøgrensa låg vel på ca 500?? ikkje heilt sikker.... et stykke oppom skogen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Skårasalen strekker snøen seg langt ned i et fonngjøl, der det er skiføre ned til ca 600moh selv etter at snøgrensa har kommet et par hundre meter lenger opp. Dette kan brukes både opp og ned, så må en kanskje av med skiene på et lite punkt der en går over fonnkanten. Kolåstinden er det nok snøgrense omtrent ved inngangen av Kvanndalen tipper jeg. Eneste problemet med varmen er svette, snøen er nå så grovkornet at det ikke gjør noe at sola står på. I alle fall ikke på disse to turene her. Det er verre at været kan bli disig pga varmen og snøsmeltinga.

Beste sjansen for å få oppdaterte bilder denne uka fra området er på Hjørundfjordportalen.

http://www.hjorundfjord.no/?komponent=hovudside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fladalen (kartet er feil) er slak ned breen. Alpint i toppområdet, en forholdsvis ny rapport.

http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/saetretindane1.html

Fingersida er kortere enn ned fra Kolåstinden, men mer direkte så lenge en ikke kjører direkte ned breen fra Kolåstinden. Tilbake fra Kolåstinden er slak og sideskrå ned til Stretet, fra 50m under Stretet og en del hundre hm nedover er nedkjøringen faktisk ikke så verst. Men ikke bratt nei. Foretrekker ned breen fra Kolåstinden så lenge snøen på svaene ikke har glidd så mye at det har blitt vanskelige sprekker. Har aldri gått direkte opp breen, men det er helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy Oslo - Ålesund torsdag 30.april. Jeg fikk ikke sett så mye av Jotunheimen pga skyer, men over Sunnmørsalpene lettet skydekket. Vedlagte bilde er fra Jønnshornmassivet, og det var lite snø der etter hva jeg kan bedømme. Jeg vurderte noen skiturer nå i helgen, men har i stedet gått fottur på Emblemsfjellet i t-skjorte på torsdag og fredag. Emblemsfjellet er snøfritt og bjørka har fått løv selv oppe i 300 m.o.h. Utetemperaturen har vært opp i over 20 grader Celsius og ikke fått meg i skihumør.

Det er vel en av de varmeste april månedene vi har opplevd og mai kan vel bli dårlig egnet for vårskiturer både på Sunnmøre og andre steder antar jeg.

post-95-133474620466_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke det Erling, kommende uke er det meldt ned mot 6 grader (dagtemperatur..) i lavlandet og nedbør. Så da blir det snø i fjellet :) Riktignok ikke mye nedbør, 5-10mm pr dag ser det ut til.

Jeg kikket litt på bildene mine fra 2004, da var det faktisk mindre snø enn det er nå i dag. Men det året kom det en del snø i mai syns jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.