Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatretak/holds


Viktor

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter her å undrer om hvordan jeg skal ungå å betale 3 millioner pr. tak for buldreveggen jeg har planlagt for garasjen. Har da kommet frem til to guider:

http://www.alumilite.com/HowTos/CastingClimbingHolds.cfm

og

http://www.alpinedave.com/misc/holds/hold_making.htm

Begge bruker en form av poliester/resin/kvae/glassfiber løsning jeg ikke klarer å finne på norske internettsider. I den ene artikkelen snakker de om Bondo resin, har kikket litt rundt, men klarer ei å finne det heller. Kanskje det er bare jeg som er dårlig til å lete, eller er det bare umulig å få tak i slike ting i Norge? Har hørt at slikt er ulovlig å sende i post, så importering er heller utelukket tror jeg.

Trur det er ganske viktig at det er det spesielle stoffet, men klarer ikke å finne ut hva det skulle være på norsk...

Kan noen hjelpe meg?

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Kan ikke hjelpe deg med oppskrifta, men vil likevel tipse deg om ebay.

Hvis du søker på climbing holds, får du mange treff.

Prisen starter fra 1-2$ pr stk.

Litt andre priser enn i norske butikker :)

Lykke til med garasjeveggen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, greit nok det. Men nAr det er snakk om en ca. 150 holds sA blir fort prisen opp mot en $400 (ca. 3000). + frakt blir ganske dyr pga. vekt. OgsA blir det en del moms pga. det overgAr de 200kr det er lov A ta momsfritt inn til landet...

Men tilbake te hovedspm, noen som vet om det gAr an A fA tak i Bondo resin i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis garasjen er i leca, så er vel det letteste å kjøpe en sekk ferdig-sement, og mure på tak.

Hmm, vet ikke hvor mye de vil holde da...

Planen min er å bygge veggene på skrå (70-35-90 grader) av 3/4' (ca. 18mm) kryssfiner. Når du bygger det i kryssfiner har du goden av at du kan skrue hundrevis av mutterer hvor du kan bolte fast nye holds hvor en du vill. Slik kan du flytte å rotere holdene innen minutter, istedet for å vente timer på at støpingen strøkner.

Men tilbake til topic; vil polyesteren de selger litervis på biltema virke for å lage disse holdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det å lage egne tak av resin er en tidkrevende og skitten jobb. Krever mange forskjellige former som man må lage først og og blir sjelden særlig bra. I tillegg så er blaningen man bruker full av løsemiddel og du trenger skikkelig lufting pluss maske og kraftige gummihansker for å få jobben gjort. Mao ikke verdt bryet om du spør meg.

Dersom du ønsker å redusere kostnadene med tak i buldreveggen din så er et tips å gå ut og finne noen kule steiner som du borrer hull i og skrur opp. Pass bare på at en av sidene må være ganske flat for at steinen ikke skal rotere på veggen. du kan evt sage steinen i to men dette krever igjen skikkelig utstyr.

Lage tak av tre er også en fin metode. Kjøp noen furulister/bjelker av ulik størrelse, sag/spikk de til i den formen du ønsker, gi de en kjapp omgang med pussemaskinen og voila; supre tak til å skru direkte på fineren.

Uansett så bør du nok koste på deg noen kjøpetak, kan anbefale nicros, revolution, soILL og nice. Søk på nettet så finner du mye kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

På bilteam får du kjøpt en liter med resin for 99,- de har også ganske rimelige glassfiberduker der, så det går ann å mekke noen større volumer som kanskje kunne vært kult? Lages på samme måte som båt. Husk vannfri vasselin som release agent. Bruk en stein eller noe sånt som form.. Mal over med mix av finkornet blåsesand(1/3) for perfekt friksjon og fresh farge. Mindre grep er billigere, så hvis du har en kul vegg med mange vinkler trenger du ikke så mange store/dyre grep for å gjøre veggen bra nok. Å lage tregrep er nok det definitivt beste hvis man vil ordne ting enkles og relativt bra. Ellers anbefaler jeg å kjøpe noen grep direkte fra produsent, rimeligst er nok fra 3DClimb.com!! http://3DClimb.com/no/ Leverer i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Viktor, jeg ser at du bor i Rogaland og den nye klatreveggen på Sørmarka Arena holder på å selge vekk en masse tak til en billig penge. Hvis du har mulighet til å dra innom der så kan du bare plukke det du trenger og så slipper du dyr frakt i tillegg. Jeg har sent deg en PM med kontakt informasjon på han som er ansvarlig for klatreveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Viktor, jeg ser at du bor i Rogaland og den nye klatreveggen på Sørmarka Arena holder på å selge vekk en masse tak til en billig penge. Hvis du har mulighet til å dra innom der så kan du bare plukke det du trenger og så slipper du dyr frakt i tillegg. Jeg har sent deg en PM med kontakt informasjon på han som er ansvarlig for klatreveggen.

Jeg tar også gjerne i mot den samme PM'en, da jeg også er på jakt etter en del tak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.