Gå til innhold
  • Bli medlem

Tredagers intro til påskeferien 2009


askogvoll

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvordan jeg skal starte denne turrapporten, men tre flotte, varierte og lange dager i fjellet ble det. Alle netterne ble foretatt i BC Mazda, og en noe variert søvnkvalitet ble det.

Har ikke mulighet til å legge ut kart nå, men kan om det er ønskelig få lagt det ut om ca en uke.

Fredag 3. april

I dag var utgangspunktet kafeen ved Maurvangen. Toppen som skulle bestiges var Eggen og sekundærtoppen til Eggen. Etter et par tidligere mislykkede forsøk på denne toppen, var jeg nå fast bestemt på at jeg skulle klare det denne dagen. Det blåste ganske sur vind da jeg atter en gang fulgte riksvegen på truger og gikk til høyre noen hundre meter etter utkikkspunktet ved Vargbakkan. Gikk i et rolig tempo opp Steinflye hvor jeg går til venstre forbi Bukkehåmmartjønne og opp ryggen der i NV retning hvor jeg påfølgende går rett vestover mot Eggen. Benene føles som to påler og er vonde etter at undertegnede var med å spilte fotball i en lunsj på onsdag (spiller veldig sjelden fotball o.l, og stivhetene kan nok skyldes dette). Det går derfor veldig sakte mot toppen av Eggen, og først etter seks timer står jeg på toppen. Ikke noe supertempo dette, men står på toppen og nyter utsikten og ikke minst kvikklunsjen jeg har pakket med meg. Ser nordover mot Memurubu, og ikke minst morgendagens topp som vil ta noen flere timer å bestige enn denne jeg står på nå.
Jeg går ned igjen og returnerer via Veslløyfte og sørsiden av Knutshøe før jeg igjen kommer meg på riksvegen og returnerer til kafeen på Maurvangen.
GPS viser at jeg har gått hele tre mil denne dagen, og det forklarer i korthet hvorfor jeg brukte ti og en halv time på denne turen til Eggen. Kjøper meg en velfortjent kopp med kaffe på Maurvangen kafe før jeg kjører til Bessheim og tar meg en dusj mens jeg venter på at Gråbein skal komme fra Bartebyen.

Lørdag 4. april

Var noe kjølig denne natten, og termometeret som ligger inne i BC Mazda viser minus ti grader. Klokken 05.30 frister det lite å stå opp, men om vi skal klare dagens tur, må man ofre noen gleder. Ser at Gråbein våkner, og det er skikkelig kaldt på utsiden av BC en. Har på meg klærne kjapt, og frokosten blir fortært i foajeen på Bessheim. Prøver å tenke minst mulig på dagens distanse som skal tilbakelegges, men legger ikke skjul på at 46 Km oppmålt på kartet kan virke avskrekkende på meg.
Etter ca to timers gange er vi ved Blåtjønnodden, og vi setter oss ned og tar en velfortjent pause. Oppoverbakken til Surtningsuoksle ser ikke så lang ut herifra hvor vi sitter, men synet bedrar. Tre timer og et kvarter senere står vi endelig på punktet som er 2222 moh. Oppoverbakken var et drøyt stykke og gå, men utsikten er helt fantastisk. Solen varmer godt, og jeg må her smøre meg inn med solkrem for tredje gang denne dagen. Tar av fellene på skiene her, og går kjapt innom kandidaten til Surtningsuoksle før vi renner nedom ”breøya” som er på vegen til Midtre Surtningsuoksle. Setter fra oss skiene i breen ca 150 høydemeter under toppen, og kjenner at lårene har vært i bruk de siste dagene. Er på dagens høyeste punkt på 2251 moh, og ser på Sørtoppen og hammeren som leder til den.
Fire andre karer ligger foran oss på fjellplatået, mens vi står på Midtre Surtningsue. De er på veg tilbake fra Nordøstre Surtningsue da vi begynner å traske ned fra toppen, og idet vi har på oss skiene er de i god driv på veg ut til Austre Surtningssue. Vi bokstavelig talt nesten renner ned til Nordøstre Surtningsue. Noen meter må vi gå her, men det er ikke mange. Målet vårt er å møte på de fire andre som ligger foran oss i sporet, og det har vi tenkt til ved å treffe dem når de er på veg tilbake fra Austre Surtningsue.
Treffer på denne gjengen, som består av bare kjentfolk noen hundre meter fra Vest for Austre Surtningsue. Det er blant annet Atomsilda, Carl F, Odd Arne og et navn jeg ikke kommer på i forbifarten (Atomsilda må hjelpe meg her).
Etter en kort og hyggelig prat går ferden videre mot de Austre Surtningsuene. Klokken er fire når vi kommer tilbake til punktet som er 2121 moh, og vi har allerede vært på tur i nesten ti timer denne dagen, og bare litt over halve distansen er tilbakelagt enda. Målet kan ikke skimtes en gang grunnet av Besshøe ligger i vegen, og jeg frykter at det vil ta en evighet å komme seg tilbake til Bessheim. Tar litt over en time til Russvatn, hvor vi setter oss ned for å smøre ski og åpne en appelsin som har fått blitt med over alle toppene. Fra Blåtjønnodden følger vi den kvistede løypen som kan minne om nedkjøringen fra Sjusjøen til Lillehammer på Birkebeineren. Det er vanskelig å definere hva som er skispor, men hardt er nå i alle fall underlaget :)
De 200 siste høydemeterene til Besstrondfjellet føles som en evighet, men det er ingenting i mot gjennomslaget og skaresnøen som befinner seg på nedkjøringen til Bessheim. Gråbein kommer en god halvtime før meg i ”mål”, og har klart å fått utsatt middagsserveringen på Bessheim slik at jeg også får middag når jeg kommer frem. Maten smaker utrolig godt etter dagens 51 målte kilometer, og jeg kjenner at kroppen er tappet for energi. Gråbein er noe skeptisk til værvarselet og setter seg i bilen og kjører nordover, mens jeg holder en natt til i Mazda BC.

Søndag 5. april

Våkner til solskinn og blafrende flagg på Bessheim. Klokken er 08.00 og frokosten er servert på Bessheim. Kjøper meg en god frokost fordi det frister lite med tørr SF – 9 til frokost.
Etter frokosten takker for meg på hytten, og et veldig trivelig vertskap. Siden været ser så bra ut, velger jeg litt skepsis å kjøre over til Visdalen. Benene kjennes noe slitne ut etter de to foregående dagene. Lytter allikevel ikke til skepsisen er jeg i Visdalen etter halvannen time og en kaffekopp på Statoil Lom.
Parkerer ved Smiugjelsøygarden, og ryktene skal ha det til at det er mange som har slitt i den skogen jeg skal bryne meg på, og jeg er ikke noe unntak. Trugene faller igjennom fra første meter, og jeg opplever ikke mindre enn 400 høydemeter med gjennomtråkk før snøen endelig begynner å holde. Får håpe ikke julenissen satt i den skogen den dagen, for da hadde jeg nok ikke fått julegaver grunnet stygg ordbruk :D
Snøen begynner endelig å få hold på 1500 moh, og ferden videre går derfor lettere, eller, gjør den det? Vinden begynner å øke betraktelig her oppe, og ved 1900 moh må jeg legge meg ned under de kraftigske kastene, og jeg håper selvsagt at det bare er noe forbigående, men det går nok ikke over så fort som jeg ønsker. Har derfor på meg vindmaske og snøbriller her for å skjerme ansiktet mot den harde vinden. Går med vinden i ryggen til jeg kommer til toppunktet på Store Trollsteinhøe. Vinden er virkelig stygg til tider, og det blir derfor uaktuelt å bevege meg mot kandidattoppen her oppe. Lisjtrollet får derfor stå ubesteget for denne gang. Ser mot Glittertinden, og hvordan snøspruten står ut fra alle skavlene der borte. Tenker stille i meg selv mens jeg hører blafringen av hetten på jakken min at, ”får inderlig håpe at ingen er så dum at de er på toppen der i dag”.
Går mot Austre Trollsteinhøe og vinden tar stadig bedre og bedre. Selv om jeg er fra nordvestlandet og har opplevd et par stormer i mitt liv, er det ikke noe morsomt denne dagen. Må legge meg ned flere ganger for å ikke blitt tatt av vinden, og den eneste tanken i hodet mitt er, ”nå må jeg se å komme meg ned herifra”.
Går via Søre Trollsteinhøe før jeg er kjapt innom Gråhøe. Går litt til venstre for Smiugjelsbrean tilbake til Gokkeroksle. Finner etter hvert sporene mine, og er tilbake ved bilen etter syv timer og femti minutter. Boksen med trøndersodd smaker utrolig god, og kjenner at kroppen trenger litt hvile nå før neste eventyr skal tilbakelegges.

Dårlige værmeldinger gjør sitt til at jeg returnerer til Nordvestlandet.

post-2512-133474614867_thumb.jpg

post-2512-133474614887_thumb.jpg

post-2512-133474614908_thumb.jpg

post-2512-133474614925_thumb.jpg

post-2512-133474614939_thumb.jpg

post-2512-133474614954_thumb.jpg

post-2512-13347461497_thumb.jpg

post-2512-133474614986_thumb.jpg

post-2512-133474615007_thumb.jpg

post-2512-13347461502_thumb.jpg

post-2512-133474615034_thumb.jpg

post-2512-133474615053_thumb.jpg

post-2512-133474615071_thumb.jpg

post-2512-133474615104_thumb.jpg

post-2512-133474615121_thumb.jpg

post-2512-133474615136_thumb.jpg

post-2512-13347461515_thumb.jpg

post-2512-133474615167_thumb.jpg

post-2512-133474615183_thumb.jpg

post-2512-133474615196_thumb.jpg

post-2512-133474615209_thumb.jpg

post-2512-133474615222_thumb.jpg

post-2512-133474615239_thumb.jpg

post-2512-133474615256_thumb.jpg

post-2512-13347461527_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlige Jotunbilder, spesielt fra lørdag! Det var jo en drømmedag. Hvor mange mil ble det totalt i løpet av disse tre dagene? Rundt 10? :)

Var nok ikke mye trivelig på Trollsteinshøe på søndag i den forferdelige vinden og med dårlig vær i tillegg. Da jeg sleit med vinden på Digerronden trøsta jeg meg med at det sikkert var enda verre i Jotunheimen siden alt der borte lå gjemt i skyene.

Kan godt tenke meg kart over rutene du gikk jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Øyvind.

Kart kommer nok i begynnelsen av neste uke tror jeg på. Det var sånn ca ti mil på tre dager regnet jeg med frem til. Halvparten på truger..

Hehe, det var nok vindfullt i Rondane også ville jeg tro, men tror jeg faktisk akkurat var i grenseland for det dårlige været, for jeg hadde god sikt nordover hele tiden faktisk (med unntak av noen skyer en gang i blant).

Utsikten på lørdag var helt fantastisk, men synd av vær-vinduet ikke varte mer enn i to dager i Jotunheimen.. Selv om ikke sikten var altfor dårlig på søndag, så har jeg begynt å like fint vær jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det tungt med truger? Vet lite om truger, bortsett fra at turkompisen hjemme på skauen bruker de istedet for ski når han skal ligge ute, da elimineres glipptak på ski med tung bør på ryggen.

Surtningssuimassivet betyr alltid enorme distanser på vinterstid. Blir sliten av å se på lørdagsbildene både fordi jeg husker Surtningssuituren min fra i fjor og rett og slett fordi jeg fortsatt er litt sliten etter Rondeturen. :)

Har jo kun stortoppen på Surtningssui jeg, er masse å ta igjen av sekundærtopper der for min del.

Ja la oss håpe på like store værvinduer som i april i fjor, det hadde vært topp :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er spesielt tungt på truger, og liker truger best der det er for bratt for ski. Kan hende det er en sammenheng med at jeg ikke er noe spesielt god på ski. Jeg synes ski er best der det er lange flate transportetapper, evt lange slakke nedoverbakker, fordi da får man mye gratis. På truger får man ingenting gratis, men i bratte fjellskråninger er det ikke mye gratis med ski heller mener nå jeg.

Det var tungt med truger på søndag, men gjennomtråkk er ikke lett om man går på ski heller. Så lenge snøen bærer godt er det fint med truger :D

April i fjor var en fin måned, og det hadde vært fint om det gjenntok seg i år også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tre fine dager dette ja, synd at været ikke holdt seg bedre (eller, værvarselet)..

Jeg brukte litt tid på planlegging av rute over Surtningssutinder, og der jeg var mest skeptisk på kryssing av bre, var mellom Midtre Surtningssuoksle og Nestaustre Surtningssue. Det er noen sprekker litt nedenfor der Gråbein og jeg rant på ski, men så lenge du følger med på hvor du renner, vil jeg anta at det vil gå greit.

Det virker som om det var en del snø på breen, men det er alltid greit å ta sine forhåndsregler.

God tur til helgen da :lol: Går du i fra Memurubu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg har vel egentlig bestemt meg for å droppe den Midtre toppen, og heller ta den fra vest senere.

Planen er å gå fra Bessheim, campe et sted ved for Russvatnet og gå på Surtningtopper og noen Veotinder og Styggehøbreatinder.

Da får vi bare håpe været blir slik (eller bedre) som yr spår for tiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å gå fra Bessheim, campe et sted ved for Russvatnet

Ville nok vurderert å gå fra Heimsand Camping og følge løypa inn mot Russvassbue. Da slipper du stigningen opp fra Russvatnet på vei hjem og hvis det er råtten snø ned mot Bessheim, er heller ikke det noe å hige etter. Vi gikk der i påskehelgen og teltet ved Blåtjønnodden. Mye råtten snø på vei hjem 1. påskedag, men det er neppe noe problem hvis det blir noen kaldnetter.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på den tanken ja. Er det greit å parkere ved Heimsand? Har sett meg ut Blåtjønnodden som en passende og fin leirplass. Får ta meg en time eller to fri fra jobb i morra, så rekker jeg opp før det blir altfor seint på kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å parkere ved Heimsand? Har sett meg ut Blåtjønnodden som en passende og fin leirplass.

Greit å parkere både på selve campingen og flere plasser ved hovedveien. Sikkert ikke mye trafikk der nå som påsken er slutt. Løypa starter innerst på campingplassen.

Blåtjønnodden er bra utgangspunkt, men hvis det råtten snø, ville jeg teltet rett ved scootersporet der det forlater sjøen. Mulig mye av snøen på sjøen har sunket sammen nå, men søndag var det ca 40 cm råtten snø som ikke pulken var så glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan støtte under det med råtten snø, men vil tro at det kan være råtten snø ned til campingplassen (ref: betjeningen på Bessheim)..

Hvorfor droppe Midttoppen? Det tar jo bare en liten time ekstra..!? Da slipper du jo å drasse med deg tau en annen gang for å rappelere ned til Midtre i fra vest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vurderer å droppe den er skepsisen til å krysse breen. Nå skal visst 500fjell dit i morra, og det er jo straks litt "tryggere" hvis en er flere som ferdes der...så hvem vet..?!

Får slenge i meg et par snickers ekstra på veg oppover, slik at jeg er godt forberedt på råtten snø i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er skeptisk på breen, kan du evt legge ruta et stykke lenger opp på breen, og gå via "breøya" både frem og tilbake til Midtre. Det var i alle fall den originale planen jeg hadde lagt opp til, men siden det var fire foran meg i sporet som rant direkte over til Nordauste Surtningssue gjorde jeg det også. Om det er bare noen sjokoladebiter som skal til, anbefaler jeg deg å ta de med på tur :)

God tur JVP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.