Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne skismøring med white spirit


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Gjest Phaselock

Går det greit å fjerne Fjerne skismøring med white spirit? På produktbladet for white spirit-flasken jeg har stående står det: Velegnet til rensing av pensler, maleruller, fjerning av skismøring og flekker.

Litt skeptisk, white spirit er kraftige saker...

God påske! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvilke ski du snakker om? på fjellskiene tror jeg jeg ville tatt sjansen på Whitesprit, men ikke på konkurranseskiene. De fleste skirensene som er på markedet i dag inneholder store mengder whitesprit men er fortynnet. Vet både at Holmenkol, Rode og Rex(?) sin inneholder whitesprit, er litt mer usikker på Citrius-rensen til swix, men det står vel på pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Ikke snakk om noe konkurranse ski her, bare et par vanlige turski. White spirit koster sikkert en brøkdel av Swix :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uproblematisk å rense med white spirit. Den legger igjen et tynt fettlag, så det lønner seg å stryke over med tynner/lynol etter å ha fjernet skismøringa. Dette har jeg gjort mange ganger både med konkurranseski og fjellski. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd white sprit, men det går i grunnen utrolig små mengder skirens, så jeg ser i grunnen ikke noe poeng i å spare akkurat de få kronene. (Mulig jeg renser skiene altfor sjelden. ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som Jankj sier, bruk skirens! kjøper du en litersflaske så holder den i nesten 2 sesonger, og jeg går på ski hver dag og renser skiene(klassisk) med skirens, og børster/varmvokser etter hver trening.

Jeg bruker følgende metode for å rense festesonen/fjerne skismurning:

Skrap bort gammel smurning med klisterskrape (som følger med i alle swix klistertuber, eller fås kjøpt løst)

Stryk deretter fiberlene med skirens over smøresonen slik at den blir fuktig

Skrap igjen med klisterskrape (husk også sidene)

Vask smørelommen med fiberlene og skirens (husk sidene)

Tørk bort skirensen med vanlig tørkepapir.

Ved mye klister kan man brette fiberlen 4dobbelt og legge over smøresonen for så å føre smørejernet over, slik at klisteret varmes opp og trekker inn i fiberlene, bruk deretter måten ovenfor.

For å rense glidsonen gjør man slik:

Ved lite skitt: børst over et par ganger med ei gammel bronzebørste.

Ved mye skitt: Smelt inn billig glider (type Swix CH10, Gul Briko e.l.) og sikle med en gang, vent noen minutter og børst. deretter legges ny glider (dagsaktuell, hvile/transportglider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.