Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS på mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å kjøpe meg en mobiltelefon med GPS.

Har noen erfaringer med det?

I så fall, er det noen telefoner som kan anbefales?

Det er vel knapt mulig å få fornuftige kart til mobiltelefon-GPSer, eller?

Finnes det en grei måte å få ut posisjoner fra en mobiltelefon-GPS slik at disse gir mening på vanlige turkart (M-711 og andre turkart).

Jeg ønsker en slik GPS skal være en backup i forhold til kart og kompas, og har ikke lyst på en fullverdig kart-GPS, fordi jeg tror dette vil sløve ferdigheten i bruken av kart og kompass. (Og så spiller jo sef prisen en rolle også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har en HTC Touch Cruise. Den kjører windows mobile og har GPS.

Kom ferdig installert med TomTom og det fungerer helt genialt til bilnavigering.

Har installert oziExplorer også.

Denne kan du sette opp til å vise koordinater som passer til M711 kartene (UTM, WGS84).

Kan visstnok også scanne inn egne kart, kalibrere de, og få de på telefonen. Har ikke prøvd dette selv.

Må legge til at telefonen ikke på noen måte er designet for å være med ut i skogen og opp i trærne, så den

må passes på :? . Er jo egentilig en business telefon.

Når det er sagt, så har den vært med på jakt, vært på Storen, flere turer i skibakken og vintertelting.

Mulig at det bare er flaks som gjør at den virker fremdeles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at gps sluker strøm, så det er ikke noe særlig å basere seg på...

Jeg bruker ikke gps på mobil på grunn av dette.

Off topic: har en kjekk liten sak som har plass til et penlight-batteri, og som har en liten ladekabel til mobilen. Altså en liten lader, som bruker batteristrøm til å lade mobilen

Så hvis jeg har med "vanlige" batterier har jeg også strøm på mobilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjellet er både GPS-en og mobilen de tingene du bør ha i orden når været slår seg skikkelig vrang eller noe skjer. Utrolig kjedelig at disse går ut på batteriet samtidig. Særlig hvis ikke det er mulig å sette inn type vanlige NN(N)-batterier, noe som vel ikke er mulig på noen mobiler i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som trenger litt ekstra strøm på tur så finnes det som HenrikP sier slik ekstraladere som går på vanlig AA batterier. Har en slik selv.

Men jeg kjøpte og en sveivelader fra deal extreme. Kostet ikke mange kronene. Fungererfint men hvor lenge den holder vet jeg ikke enda.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.