Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet i fjellet - gul refleksvest


Turkaren

Anbefalte innlegg

En gul refleksvest av typen som er påbudt i bil, er god å ha i sekken på fjellturer og jakt. Den veier lite, tar liten plass, og koster ned mot 20 kr på Rema. Ved ufrivillig overnatting pga skade, uvær eller lignende, vil man bli sett langt lettere av folk med lykt. Også med helikopter vil man bli sett langt lettere. Brett den ut på bakken, heng den opp i et tre, eller ta den på kroppen. På dagtid vil gulfargen skille seg bra ut i fjellet.

Mvh

Kirkefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God ide!

Å ta sine forhåndsregler og være forberedt er bra! En refleksvest kan være et billigere alternativ til en knallrød vindsekk. Selvfølgelig beskytter ikke vesten mot elementene, men man blir sett hvis uhellet skulle være ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksvest er en kjempegod idè! 8)

Ved fare for ufrivillig overnatting dersom jeg skader meg (dvs. går utenfor de vanlige turløypene lokalt) går jeg alltid med dunjakke, bivanorak (hilleberg) og kraftig blinkende LED-lykt med batteri som varer i minst 40 timer. Sistnevnte er fin å ha dersom man søkes etter med helikopter da denne nærmest vil lyse opp som et juletre gjennom nattkikkertene til helipersonalet.

Fjellet skal tas på alvor og elementene respekteres. En ufrivillig natt eller to ute vinter, høstes eller vårtid kan være temmelig fatal dersom man ikke er forberedt.

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reflektor-plastfolien som følger med mange førstehjelpssett er ganske synlig og, hvis man ikke vil ha med reflexvest. Jeg har strobelys som jeg kan bruke til signaler, og går også sjeldent tur uten dunjakke og spade om vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gul lue og gult ryggsekktrekk samt en gul regn/vindjakke Jeg har også et stort gult håndkle som jeg kan legge ut på bakken dersom det skulle bli nødvendig. Selvfølgelig har jeg også med lommelykt, nødbluss (lysstav) og signalpenn. Mobilen er også alltid med.

Dette er det minste jeg syns jeg skylder mine medmennesker/letemannskapene dersom noe skulle hende meg underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er god, og øker muligheten for å bli sett om uhellet skulle være ute. Imidlertid tror jeg ikke en refleksvest vil finne veien ned i sekken. Grunnen er selvsagt at refleksvesten ovehodet ikke har noen annen funksjon i fjellet. Da er det bedre å tenke som solovandrer under: at en kan tenke over f. eks. farge på det en har med, og hvordan dette kan benyttes.

Selv har jeg vantette pakksposer: oransje for klær, og gul for soveposen. Jakken har små reflekser, det samme har teltet. Er noe pakket i plastposer, så er også fargene på disse gode til å vise hvor en er. I mørke er lykten god så lenge man har batterier. Speilkompasset er fint for å signalisere når det er solskinn, og kamerablitsen kan brukes om en har batteri.

Har en behov for noe mer en den vanlige utrustningen, kan kanskje en godt synlig søppelsekk være løsningen. Den kan brukes til andre formål også ved behov, som å trekke rundt seg om en må grave seg ned uten utstyr eller vindsekk, og mye annet.

Det er mye som kan være nyttig å ta med på tur. For meg er det imidertid sentralt at det en har med har funksjon (Untatt ting i førstehjelpsvesken) og at en kan å improvisere med det en har tilgjengelig.

Enkelhet er lettere enn Titan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Norsk Folkehjelp har snappet opp ideen. I går, 6. april, er generalsekretær Petter Eide ute og anbefaler folk å ta med refleksvest i fjellet. Samt et forslag om å gjøre ideen til en 10. fjellvettregel: Ta med refleksvest på lengre turer. Merkelig at dette ikke er kjent og utbredt for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til ideen! Har alltid med meg min neongul sykkeljakke med reflekser på. Først og fremst fordi den er tynn og vindtett, så jeg bruker den mye på tur, men det er helt klart gjennomtenkt at den er gul. Ble faktisk oppdaget av helikopter pga den en gang, som landet og rådførte seg i forbindelse med et søk i Rondane..... GULT synes. Tips til de som synes vesten blir "ubukelig dødvekt" - bruk neongul vindjakke med reflekser!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er som flere her sier GOD! (og jeg som nettopp har kjøpt meg vinterkamuflasje "dress"....)

da gjenstår det bare att den savnede er i stand til å ta på seg refleksvesten, er klar over att han/hun er savnet osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Norsk Folkehjelp har snappet opp ideen. I går, 6. april, er generalsekretær Petter Eide ute og anbefaler folk å ta med refleksvest i fjellet. Samt et forslag om å gjøre ideen til en 10. fjellvettregel: Ta med refleksvest på lengre turer. Merkelig at dette ikke er kjent og utbredt for lengst.

er det ikke bedre og ta med en vindsekk når man først skal ta med noe? vektforskjellen og plassforskjellen er jo minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Minner om sikkerhetsproduktet refleksvest. Aktuelt for alle som beveger seg i fjellet. Også effektivt på dagtid. Kan korte ned mye tid som brukes på søk ved skade/dårlig vær/gått seg vill. Lett, rimelig, effektivt. Har vært omtalt i media i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksvest er meget smart! Eller sykkeljakke el. som nevnt over her. Jeg lurer på, hva er lettest å se fra luften, en signalgul eller signalrød/oransj refleksvest? Jeg holder en knapp på rød/oransj. Hadde vært artig å fått et svar fra noen i redningstjenesten :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det spiler så stor rolle om fargen er gul eller orange. En så sterk farge som er i bevegelse vil du, under normale forhold, kunne se fra et helikopter på flere kilometers avstand.

Jeg var på tur for to uker siden samen med en kammerat. Han hadde på seg en gul sykkeljakke og jeg gikk i en Arcteryx theta SV jakke.

Vi møtte en familie på tur og de fortalte at de hadde sett den gule jakken i nesten en halv time før de så meg i min grå jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget et signalflagg av gul refleksvest for mange år siden. Senere fulgte det med et rødt med et kjøp, lurer på om det var Helsport sin fjellduk. Har alltid med på turer av noen lengde, men ikke bare "for å bli funnet". Da jeg gjorde det første gang var det etter en hendelse hvor jeg var sikker på at jeg ville finne et dødt menneske i et terreng det ville vært vanskelig å gi gode koordinater til.

 

Men altså, flere enn meg har vel lagt igjen sekken for en snartur til en topp, bare for å oppdage at en måtte bruke litt lengre tid på å finne sekken enn en hadde tenkt på forhånd. Det kunne jo også tenke seg at en måtte bli nødt å legge igjen utstyr ifm å hjelpe andre i en eller annen sammenheng, da kan det også være greit med merking.

 

Mitt signalflagg veier bare 34 gram inkl 4 neongule liner og transporttrekk - som er laget av samme vest.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.