Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensing av vann fra Femunden


Olemse

Anbefalte innlegg

Leste denne turrapporten:

http://www.trolltur.no/femundenkano.html

Er det virkelig slik at det er nødvendig å rense vann fra femunden???

Har tuslet en del i fjellet og har alltid drukket det vannet jeg kom over... både fra små/store sjøer, elver og bekker uten problemer.

Sitat fra rapporten: "Vann var det god tilgang til fra Femunden. En vannrensetablett i termosen Barn i kanoså hadde vi en liter friskt og kaldt vann. Siden vannet var såpass kaldt var det ikke nødvendig med klortabletter. Dermed var smaken på vannet godt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har med seg barn er det vel greit å være på den sikre siden. Syke barn på tur er ikke gøy. Ellers kan det vel være greit med litt lokalkunnskap når det gjelder å drikke vann. Greit å vite om det finnes renseanlegg i nærheten eller avrenning fra gruver. I røros området finnes det endel arr i naturen etter gammel gruvevirksomhet, så det finnes noen bekker, vann og elver det ikke anbefales å drikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt når man har med seg barn bør man drikke vannet direkte og urenset av de vannkildene som er tilgjengelige, slik at de lærer seg å sette pris på dette fantastiske godet vi har i Norge. Da kan man også lære dem de tilfellene de faktisk må være kritiske, slik som stillestående vann med stort avrenn fra jordbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt når man har med seg barn bør man drikke vannet direkte og urenset av de vannkildene som er tilgjengelige, slik at de lærer seg å sette pris på dette fantastiske godet vi har i Norge. Da kan man også lære dem de tilfellene de faktisk må være kritiske, slik som stillestående vann med stort avrenn fra jordbruk.

Vel talt!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hytte langs en av elvene som munner ut i Femunden (Tufsinga). Langs denne elven står det kyr som noen ganger står i selve elva når de bæsjer. I tillegg blir det sprøytet kumøkk over jordene som grenser til elva. Noe av det havner i elva. Av denne grunnen drikker jeg ikke vannet fra Tufsinga ukokt, men jeg bruker det til oppvask o.l. Men Femunden er veldig stor. Det er mulig at denne forurensningen blir vannet ut så mye at du kan drikke fra Femunden. Jeg skulle ha tatt sjansen uten mye betekninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at flere drikker vann fra Femunden (og andre vann i nærheten). Mener at jeg en eller annen gang har lært at man ikke skal drikke vann innsjøer, men holde seg til vann fra bekker (altså rennende vann). Har jeg blitt innprentet vranglære eller er dette en sannhet MED modifikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har drukket av stillestående vann i praktisk talt alle situasjoner hvor dette har vært aktuelt, og har ikke fått problemer av den grunn. Små myrpytter og lignende holder jeg meg unna, det er ikke vanskelig å vurdere de stedene man bør passe seg for. Jeg synes ikke det iallefall.

PS: Myrbekker er en helt annen sak - at vannet er brunt og smaker humus er her som regel bare et godt tegn på at man drikker næringsrikt vann :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt når man har med seg barn bør man drikke vannet direkte og urenset av de vannkildene som er tilgjengelige, slik at de lærer seg å sette pris på dette fantastiske godet vi har i Norge. Da kan man også lære dem de tilfellene de faktisk må være kritiske, slik som stillestående vann med stort avrenn fra jordbruk.

Enig!! Er helt overbevist om at dersom vi er flinke til å skjerme barna for alle bakterier i oppveksten, plasserer en luftrenser på rommet og nekter dem å være ute vil de få gleden av allergier, astma osv senere i livet. Immunforsvaret må trenes opp, og det er akkurat det som skjer når man er barn og får lov til å for eksempel drikke vann fra Femunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har drukket av stillestående vann i praktisk talt alle situasjoner hvor dette har vært aktuelt, og har ikke fått problemer av den grunn. Små myrpytter og lignende holder jeg meg unna, det er ikke vanskelig å vurdere de stedene man bør passe seg for. Jeg synes ikke det iallefall.

PS: Myrbekker er en helt annen sak - at vannet er brunt og smaker humus er her som regel bare et godt tegn på at man drikker næringsrikt vann :?

Helt enig igjen. Drikker vann fra myrpytter også dersom det ikke er alt for lenge siden det har regnet. Drikker ikke av bekker og vann i umiddelbar nærhet av steder det drives maskinelt jordbruk, eller i bekker nær hyttefelt med utedoer/septiktanker o.l. Ganske greit å vurdere hva man kan drikke og ikke. I de fleste vann svømmer det bever, fugler og andre dyr som gjør fra seg det de må. Dette blir så uttynnet at det ikke har noen betydning. Har man kun drukket flaskevann og brus hele livet stiller nok saken seg anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange turer i området har jeg bare en erfaring av å bli dårlig av vannet. Den gangen var i en tørr og varm periode relativt tidlig i sommersesongen. Klekkingen var på topp, og sansynligvis var det mengden av larver og lignende i vannet som gjorde utslaget. Siden jeg ikke hadde med brenner, og vinden gjorde det umulig å fyre bål et par dager, endte det med rimelig løs mage. Løsningen ble da å trekke i nærheten til en av ventebuene ved Femunden, og holde toalettpapiret klart i kort avstand til utedoen. Etter en dag, en halv dorull, og noen liter vann fra selve Femunden for å erstatte veksetapet var kroppen like fin. Bølgene på Femunden gjorde at vannet der var krystallklart.

Små myrpytter og lignende holder jeg meg unna, det er ikke vanskelig å vurdere de stedene man bør passe seg for. PS: Myrbekker er en helt annen sak - at vannet er brunt og smaker humus er her som regel bare et godt tegn på at man drikker næringsrikt vann :)

Vann fra små myrpytter er ofte surt, og har tilsig fra selve myra. Dette gjør at det gjerne har en bismak av såkaldt humus, men er bakteriefritt. Har drukket fra små myrdammer ved flere anlednigner uten å merke noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lemenår kan man være mer forsiktig.. Ble skikkelig dårlig av å drikke av en bekk som gikk gjennom et myrsig for en god del år siden. Da sa legen på Fagernes at det hadde vært mange akkurat det året som hadde blitt dårlige av vannet. Vet ikke hvor vitenskapelig dette er, men jeg har nok blitt litt mer bevisst på å drikka av vann med litt mer "fart i".

Ellers drikker jeg alltid vann i naturen. Femunden har strålede vann. Men jeg prøver å unngå å fylle flaska der det er veldig stillestående, som i grunne småbukter osv.. Og hvis det er vindstille "plasker jeg bort" overflatevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Helt enig igjen. Drikker vann fra myrpytter også dersom det ikke er alt for lenge siden det har regnet. Drikker ikke av bekker og vann i umiddelbar nærhet av steder det drives maskinelt jordbruk, eller i bekker nær hyttefelt med utedoer/septiktanker o.l. Ganske greit å vurdere hva man kan drikke og ikke. I de fleste vann svømmer det bever, fugler og andre dyr som gjør fra seg det de må. Dette blir så uttynnet at det ikke har noen betydning. Har man kun drukket flaskevann og brus hele livet stiller nok saken seg anderledes.

Mjøsa er vel Norges største drikkevannskilde, de fleste får da vann som er silt gjennom et sandfilter.

Femunden må vel vel antas å være 1- 2 hakk renere?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mjøsa (hvertfall på Hamarsida) så befinner vanninntakene seg på svært dypt vann. Ca 170 meter om jeg ikke husker feil. På denne dybden så er vannet i svært liten grad påvirket av ymse forurensing, og blir i liten grad skiftet ut med vann som renner gjennom innsjøen. Videre så blir det omfattende renset og behandlet før det sendes ut på forsyningsnettet: Marmorfilter, CO2-tilsetting, klorgassanlegg, siling, UV-behandling etc.

Som en kuriositet så finnes det på de dypeste delene av Mjøsa fossilt vann som ikke har blitt skiftet ut på mange tusen år. (Offisiell maksdybde er 468 m, men det finnes mer tvilsomme uoffisielle påstander om dybder helt ned mot 575 m. Jfr fiskere med ekkolodd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.