Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor gammel blir en kano?


cavey

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk et tilbud om en veldig gammel ALLY. Ubrukt i kasse fra begynnelsen av 90 årene.

Noen som vet om noen generasjonsendringer? Hvor gammel blir en ubrukt kano? :D

Er det noen materielle endringer siden da?

Fikk advarsel om montering hvis kanoen er varm.. Hva er de for noe? Aldri hørt om før.. Kansje det er noe med første generasjonen?

Noen som veit?

/Cavey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plast/gummi og lagring i varmt klima er dårlig. Er den oppbevart "mørkt og kjølig" er den sikkert like god som ny.

Dette med å montere varm har nok noe med "minne" i duken å gjøre. Vær obs når du monterer den første gangen, og sørg for å få alt rett, ellers kan du lage en "skjevhet i duken" som du må slite med siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk advarsel om montering hvis kanoen er varm.. Hva er de for noe? Aldri hørt om før.. Kansje det er noe med første generasjonen?

Noen som veit?

/Cavey

Metallrørene i kanoen utvider seg (sannsyligvis ganske mye - blir lenger) når temperaturen øker. Da blir det sikkert trangere å montere på plastduken. Kan være at dette er forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Bergans:

"Noen av reservedelene passer fortsatt, og det som ikke passer har vi maler til slik at det går fort å lage nytt om noe ryker.

Kanoene laget etter 1999 er litt stivere i konstruksjonen enn de gamle, men vi vil likevel si at du har mulighet til å gjøre et godt kjøp her om kanoen er lite brukt."

Så for morroa spurte jeg om levering av en ny... Ønsker jeg ut i sommer så burde jeg gå for den brukte :?

Godt å se at bedrifter som bergans har ordrebøker fulle og samtidig yter 5 stjernes service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallrørene i kanoen utvider seg (sannsyligvis ganske mye - blir lenger) når temperaturen øker. Da blir det sikkert trangere å montere på plastduken. Kan være at dette er forklaringen.

Tipper det heller er plastduken som blir permanent deformert hvis den strekkes når den er varm. Har hørt et par som kommenterer at skjev førstegangsmontering gir permanent skjev kano. Jeg kan ikke så mye om materialteknologi, men det overrasker meg ikke dersom problemet med deformering er mer markant når det er varmt. Mange gummiaktige stoffer som lar seg forme permanent når de varmes littegrann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg hentet en gammel og helt sykt strøken kano i boks. monteringen viste ikke en eneste risp eller sprekk, hverken etter bruk eller lagring. Limet i reparasjonsboksen var dessverre i herdet form :-)

Jeg snakket med bergans innen kjøpet, som sa det ikke var store endringer fra en gammel og ny modell. Så å si formen er identisk, men mener det er en del detaljer som er endret mye.

Min er 2 kg lettere enn de nye (611-mod). Men jeg kan ikke finne ut hvor de nye har lagt på ekstra kg.

Sykelhåndtak for bæring foran og bak.

Frittstående seter som kan flyttes fram eller tilbake etter balansebehov.

min har da 2 st mittspant. (Nye har 1 st og 2 setespant.)

Det jeg ikke liker er setene som er tunge og solide, men de kanskje er mer konfortable...

Gleder meg som en unge til jomfruturen.. den andre for kanoen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht Bergans er de nye tyngre fordi duken er tykkere men ikke selvsagt bedre.

De gamle dukene lagdes med mindre miljøforsvarlig metode i Norge. Nå er produksjonen av duken flyttet til østerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.