Gå til innhold
  • Bli medlem

basecamp i leirdalen


inaktiv

Anbefalte innlegg

Torsdag kveld dro en gjeng fra Trondheim for å campe noen dager og prøve seg på noen fjell. Storebjørn var det store målet, men det var også god beliggenhet til Skardstind og mange andre fine fjell. Vi campet ved foten av Storbreahøe. Teltene ble satt opp og vi gikk noenlunde rett til sengs, og dagen etter våknet vi til nyyydelig vær. Vi prøvde oss på Storebjørn med det samme, og hadde med både seler og tau, øks og stegjern. Turen gikk uten problemer, i noe sidevind og lett snøvær. Vi tok på seler rett før breen, og bandt oss inn i tauene og hadde på stegjern før det bratteste partiet ved toppen. Det var imidlertid unødvendig å gå med stegjern denne dagen, for det var godt feste i snøen til vanlige slalåmstøvler. Nedkjøringen var imidlertid en skuffelse, i hvert fall når vi kom dit vi hadde hatt på selene.

Lørdag dro mesteparten av gruppa til Bukkhøe, men Max og jeg dro til Skardstind. Det er ikke skiføre før man kommer på "1945," noe vi blinkset litt på og fikk trent balansen litt ekstra. Grei skuring opp mot Vestre Skardstind, men selve toppen var for sketchy uten tau etter min smak. Max hadde heller ikke klatret før, og vi hadde som sagt på oss slalåmstøvler og stegjern. Rapellfestet vi så gjorde at vi ikke en gang prøvde oss. På en tidligere tur med Askogvoll var planen å gå over noen snørenner for så å ta seg opp noen enkle partier, men dette så heller ikke så bra ut nedenfra. Når det plutselig ble fint lys var det bare å kjøre ned.

Søndagen gikk vi litt opp på Storbreahøe, men vi var dovne og startet sent. Det var mye solpåvirkning og klokka begynte å bli nok, så da kom vi oss ikke helt til topps her heller, men det var her den beste kjøringen var for denne helga. Mye spennende terreng på fjellsiden mot dalen som først får skygge!

Dermed er det bare å krysse av i kalenderen for når klatresekken skal pakkes slik at Skardstind ikke står ubesteget så alt for lenge. Skikkelige klatreøkser skal også anskaffes før neste vinter for å unngå at slikt skal skje i framtiden.

post-2855-133474614088_thumb.jpg

post-2855-133474614098_thumb.jpg

post-2855-133474614127_thumb.jpg

post-2855-133474614156_thumb.jpg

post-2855-133474614187_thumb.jpg

post-2855-133474614222_thumb.jpg

post-2855-133474614255_thumb.jpg

post-2855-133474614283_thumb.jpg

post-2855-133474614312_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott område dere var i der -RM! :lol: Flotte topper dere planla også. Synd det med Skardstind, men ruta opp dit kan gås nokså lett opp fra Nordre Illåbrean og følge blå stripe på dette bildet til Morten https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=11455. Går man via Vestre Skardstind er det vanlig å klatre de fire hamrene noe som krever sikring ihvertfall på vinterføre. Mulig det var isete/snøskredfare slik at det ikke ville latt seg gjøre å følge sørvestflanken... Takk for bilder og rapport!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, skikkelig beta :) Det jeg tror er nok at jeg tar med klatreutstyr neste gang, så tar vi hamrene som ser mest naturlige ut i starten, også prøver vi kanskje noen mer avanserte ruter etterpå hvis det er det. Ser utvilsomt spennende ut å klatre brattsida fra Illåbrean, vet noen om fjellet er fast nok? Nå gleder jeg meg skikkelig til neste forsøk :D Takk for kommentarene 500fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv ikke vært på Skardstind, men lest at det ikke kreves klatring for å komme opp fra Nordre Illåbrean bare en del løs ur og noe klyving. :) Morten og Coni var der i fjor vår med ski på bena https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12215&view=previous. Men jeg ville foretrukket hamrene med klatreutstyr, det gir nok best kick.

Lykke til med neste forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”RM”,

På ditt bilde ” P3286937.JPG”, med teksten ” Toppen av Skardstind. Legg merke til ei rappellslynge.”, viser dette virkelig toppen av Skardstind? :)

Det er riktignok snart 14 år siden jeg var på Skardstind, så skal ikke påstå å huske så mye detaljer av toppunktet lenger, men hvis det var toppen, hvorfor kom dere ikke opp? Ser jo ikke så ille ut den siste biten der? Jeg har studert egne bilder fra vår tur over alle hammerene til Skardstind i 1995, men ingen viser toppunktet så godt. Derfor ble jeg veldig nysgjerrig på om ditt bilde egentlig viser toppen av Skardstind ...

Men jeg ville foretrukket hamrene med klatreutstyr, det gir nok best kick.

Anbefaler vestryggen med hamrene ja! :P

Den gir luft og spenning i lange baner, og kanskje best kick. :)

På tørt sommerføre kan de med klyve-/klatreerfaring ta disse hamrene usikret, men anbefaler å ha med tau/sikring i tilfelle, rottefelle. Vi var 4 stk den gang i ’95. Én ga seg før Dumhø-platået (sliten etter turen dagen før), én snudde brått ved første og høyeste hammer (ikke f..), mens jeg og sistemann smøg oss forsiktig over alle hamrene til topps. :?8)

Første hammer sett nedenfra:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”RM”,

På ditt bilde ” P3286937.JPG”, med teksten ” Toppen av Skardstind. Legg merke til ei rappellslynge.”, viser dette virkelig toppen av Skardstind? :?

Jeg har vært lettere forvirret over hva de forskjellige bildene faktisk har vært av. Det var så skiftende vær den dagen at jeg aldri rakk å se selve toppen fra langt borte, ei heller fra dalsiden vis-a-vis. På bildet til 500fjell ser vi toppen av Skardstind, men bildet mitt viser sannsynligvis toppen av den første eller andre hammeren. Vi oppfattet det som toppen da vi var der.. Det er heller ikke helt innlysende hva som er hva på sesam-kartet, selv om det er ganske bra.

Skulle vi tatt den turkise ruta på bildet til 500fjell måtte vi gått nokså langt ned i rennene. Da kunne det vært bedre å gå inn i dalen, og gjøre oppstigningen derfra - ruta over Raudhamrane har begynt å tære på min forkjærlighet for isete, lett nedsnødd ur. Det er såpass hardt at det nok går fint å bruke stegjern rett opp fra dalen. Skulle jeg gått fjellet igjen hadde jeg nok gått denne veien uansett hvilken måte jeg tenkte å angripe selve toppen fra. Men er det sol vil nok denne sida fort bli ustabil.

Så du har rett Nils, det kan ikke ha vært sånn det så ut på toppen nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamrene er overraskende enkle å omgå så lenge ikke snøen er ustabil. Forbi første hammer, klyving opp på siderygg, og så forbi ytterligere hamre høye oppe i flanken og så opp og på skrå mot høyre opp et markert drag. Deler av omgåelsen er skissert her:

http://www.jotunheimenbilder.no/gallery.php?wm=picture.gallery&id=2154&mode=search&id2=3501&position=1

Men for all del, enig med alle som sier vesteggen er best. For høydesterke er det en fin tur uten sikringsmidler under gode forhold, for oss mer vanlige pyser kan litt sikring være en fordel, men veldig vanskelig klatring er det på ingen måte på tørt fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.