Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus eller Primus?


daggiss

Anbefalte innlegg

Annonse
Glem begge og kjøp deg en brenner fra MSR! :)

Hmm, Ja ser Både Primus, MSR og Optimus har flere brennerer med slange, som ser ganske like ut.. I samme prisklasse. Lurer ganske enkelt på hva som lønner seg å bruke penger på, og om dere har noen erfaringer å meddele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Optimus Nova og Primus Omniifuel er bra. Kjøp Omnifuel hvis du også skal kjøre gass (litt dårlig effekt). Kjøp Nova hvis du også vil bruke brenneren i stormkjøkken (kan tilpasses med en adapter). Ulempen med Omnifuel er at du må bytte dyse når du bytter brennstoff, ulempen med Novan er at man må være nøye med koplingen mellom flaske og slange for å unngå søl og lekkasje. Ville også vurdert MSR Dragonfly. Der er ulempen pumpa.....

Selv bruker jeg Nova, men kunne egentlig like gjerne valgt en av de andre brennerne. Hvis du ikke må kjøre gass ville jeg valgt den brenneren du får rimeligst. Bra alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er bra, men MSR sine pumper er ikke like solide som hos konkurrentene(plastikk). På Nova(Optimus) er jeg ikke veldig glad i tilkoblingssystemet, men ellers er Nova en fin brenner(ikke kjøp Nova+, idiotisk reguleringssystem). Skal dog sies at det virker som at den er svakere for dårlig vedlikehold enn f.eks. MSR. Kommer godt til syne på friluftsskoler om de har begge typene. Omnifuel er den jeg bruker til vanlig og den fungerer bra. Fåes billig om du vet å lete. Den selges i blant til tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålende fornøyd med MSR Wisperlite International 600 :D Har også en MSR XGK, men den bråker for mye :( XGK'en bruker jeg derfor ikke lenger. Wisperlite'en er veldig stille, sammenliknet med andre brennere :) I tillegg fulgte det med vindskjerm og reflektor. Disse kan virke dårlige, men tåler utrolig mye, og fungerer utmerket.

Pumpa til MSR er av plast. Er mange som trekker frem dette som meget negativt, men den fungerer bra likevel. Min Wisperlite har blitt brukt ned til -40 uten at pumpa viste svakheter. Imidlertid gikk en liten plasttapp i stykker i sommer. Dette kunne jeg imidlertid fikse med duckttape. Pumpa er nok ikke like holdbar som primus sine, men jeg bytter ikke ut min Wisperlite mot noe!

Et annet moment som blir brukt mot Wisperlite'en er at det er vanskelig å fininnstille drivstoftilførselen på den. Dette fordi skruen sitter på pumpa og ikke på brenneren. Ingen problemer å lage gourmet-måltider med Wisperlite, men man må kjenne brenneren litt først.

Nå skal det sies at jeg lite erfaring med andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omnifuel. Meget fornøyd, men den bråker litt da. Testet whisperlite som jeg lånte av en kompis, men klarte å knekke noe på pumpa (om høsten i pluss 10). Da ble den ikke bare whisperlite, men whispernothing gitt... Da er det bedre for meg med litt støy fra omni'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt av hvert men favoritten er og blir gamle gode Optimus 111 nå i den kalde årstid.

Jeg sparer jo en del vekt, og får lettere god vindskjerming med Novaen, ulempen har Runegutt beskrevet generelt om slangeprimusser.

Det er ikke tvil om at 111 har noen uslåelige meritter, og jeg stoler absolutt på min.

Coleman kan bensinprimusser, men det er 550B som har imponert mest, den kan nok rangeres mellom Optimus 111 og Nova et sted.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnifuel er tingen spør du meg.

MSR sine pumpe stenger knekker i kaldt vær.

Coleman er for klumpete og tunge. Samt de er ikke lett å skru på i felt (533 som det står her veier 1.1 kg) Mitt kjelesett og Omnifuel veier 1.1 ca

Optimus Nova sliter med slange krøll

Omnifuel har en svakhet og det er rense nålen, men den er billig og lett å få fatt i. Den sitter på multi toolen.

Omnifuel bytter man deler raskt på, brenner på alt, samt gass.

Omnifuel er produsert av Primus som igjen selges på lokale sportsbutikker, igjen letter med deler.

MSR har gode primuser, hadde dem gjort noe med pumpene og justeringene av flammene så hadde dem vært i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR har gode primuser, hadde dem gjort noe med pumpene og justeringene av flammene så hadde dem vært i toppen.

Min MSR Dragonfly har faktisk bedre flammejustering enn Omnifuel har. Har ikke hatt problemer med pumpa, men så har jeg behandlet den varsomt og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnifuel er tingen spør du meg.

MSR sine pumpe stenger knekker i kaldt vær.

Coleman er for klumpete og tunge. Samt de er ikke lett å skru på i felt (533 som det står her veier 1.1 kg) Mitt kjelesett og Omnifuel veier 1.1 ca

Optimus Nova sliter med slange krøll

Omnifuel har en svakhet og det er rense nålen, men den er billig og lett å få fatt i. Den sitter på multi toolen.

Omnifuel bytter man deler raskt på, brenner på alt, samt gass.

Omnifuel er produsert av Primus som igjen selges på lokale sportsbutikker, igjen letter med deler.

MSR har gode primuser, hadde dem gjort noe med pumpene og justeringene av flammene så hadde dem vært i toppen.

MSR har endel bra pumper som holder. Den eldste er suveren, den nyeste har jeg ikke prøvd ennu.

Coleman klupete?

533 veier 890 gram

Hvorfor skal du ha behov for å skru i felt?

Sikkert endel teltduker som er vanskelig å sy i felt også, men da skaffer man seg telt som tåler bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok..

Foresten, kom over en brenner som heter Primus Himalaya Omnifuel..

Noen som har hørt noe om denne? Står at det er Primus' mest avanserte, og beste brenner..

Forbedret Omnifuel??

Edit: finnes på sportsnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.