Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus eller Primus?


daggiss

Anbefalte innlegg

Ok..

Foresten, kom over en brenner som heter Primus Himalaya Omnifuel..

Noen som har hørt noe om denne? Står at det er Primus' mest avanserte, og beste brenner..

Forbedret Omnifuel??

Det er Omnifuel! Primus kalte denne serien brennarar (Multifuel, easyfuel, varifuel og omnifuel) Himalaya for nokre år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke Primus, men har lang erfaring med Optimus Nova. På grunn av de svakhetene som er beskrevet av andre i denne tråden, har jeg gått over til Kovea Booster +.

Hadde mye trøbbel med lekkasjer i koblingen på Novaen. I streng kulde fikk jeg den rett og slett ikke sammen og måtte gå med pumpe og brenner på kroppen. Når du kobler fra, vet du aldri om koblingen har hengt seg i åpen stilling, og dette kan skje uten at det er veldig kaldt. En gang lakk det bensin ut langs pumpestanga under bruk. Denne antente etter en stund, og det brant ganske friskt. Hadde dette skjedd i teltet kunne ha blitt mer panisk enn jeg liker å tenke på. Og de som gjerne vil tro at dette kan være en brukerfeil: Dette har ingenting med skrukoblingene på toppen av pumpa å gjøre. Det skal aldri være bensin inne i pumpa, bare luft. Tilbakeslagsventilen i bunnen av pumpa skal gjøre jobben selv, brukeren rører aldri denne.

Novaen er rett og slett ikke trygg. Blant annet Randulf Valle har beskrevet dette i en i en test i bladet Friluftsliv for noen år siden.

Koveaen er heller ikke perfekt. Den krever litt mer pleie under oppvarming, brenner med en liten flamme flere minutter etter slukking, i det hele tatt blir det litt anderledes med regulatoren på flaska. Men som den samme Randulf sier: Av de som har regulator på flaska er denne av de beste. Fordelen er jo at du slipper å tre hånda inn under en ustabil kjele for å regulere.

Kovea koker vann mer enn dobbelt så fort som Nova, se nærmere beskrivelse her: thttps://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15630 Test i siste Friluftsliv går ikke inn på dette, måler bare med gass. For meg er denne brenneren helt uinteressant som gassbrenner, dette er en bensinbrenner.

Jeg har ikke hatt et eneste problem, Kovea er rett og slett mye bedre enn Optimus Nova.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

Foresten, kom over en brenner som heter Primus Himalaya Omnifuel..

Noen som har hørt noe om denne? Står at det er Primus' mest avanserte, og beste brenner..

Forbedret Omnifuel??

Edit: finnes på sportsnett.no

Jeg trodde Himalaya var forrige generasjon Omnifuel.

:):):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.