Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur Rondane-Lillehammer (Troll-løypa)


Pål L

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå påsketur på ski gjennom Rondane og videre i retning Lillehammer (Sjusjøen / Nordseter) i påsken. Ser av kvistekartet til DNT at DNT selv kvister til Mysuseter (rød strek), men videre sørover merkes det av "andre" (blå strek).

Vet noen hvem som har ansvar for å kviste / merke dette? Har noen erfaring med rutevalg på denne turen? Merkes (kvistes?) det via DNTs selvbetjente hytter, eller følger merkinga andre ruter? "Troll-løypa" skal gå i området, er dette en rute som kan følges (merking / oppkjørte spor?)? Går denne via DNT-hyttene? Finner lite info om Troll-løypa på nettet.

Og til slutt - har noen tips om hvor man kan komme ned til bygds dersom man ikke går hele ruta?

På forhånd takk for tips om turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjem deg iallefall greit ned til bygda på Otta, Kvam, Vinstra, Ringebu og Fåvang. Men ei lita drosjerekning må du nok rekne med.

Går sikkert an å ta seg ned til bygda videre sørover også men der har ikkje eg vært.

Troll løypa: http://www.familiereiser.no/troll-loypa.htm

http://www.lillehammer.com/index.php/aktiviteter/langrennsomrade-lillehammer-sjusjoen-nordseter-hafjell-oyerfjellet-rondane-lillehammer-trolloypa/trolloypa-rondane-lillehammer.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå påsketur på ski gjennom Rondane og videre i retning Lillehammer (Sjusjøen / Nordseter) i påsken. Ser av kvistekartet til DNT at DNT selv kvister til Mysuseter (rød strek), men videre sørover merkes det av "andre" (blå strek).

Vet noen hvem som har ansvar for å kviste / merke dette? Har noen erfaring med rutevalg på denne turen? Merkes (kvistes?) det via DNTs selvbetjente hytter, eller følger merkinga andre ruter? "Troll-løypa" skal gå i området, er dette en rute som kan følges (merking / oppkjørte spor?)? Går denne via DNT-hyttene? Finner lite info om Troll-løypa på nettet.

Og til slutt - har noen tips om hvor man kan komme ned til bygds dersom man ikke går hele ruta?

På forhånd takk for tips om turen!

Det som jeg har funnet ut om Trolløypa så langt, er at den er merket fra februar og blir periodisk preparert. Men det anbefales å bruke fjellski. Jeg vil anta at prepareringen med påsken er god, men kanskje ikke hver dag. Noen DNT-hytter ligger i nærheten, men for de fleste må du ta en vanlig kvisteløype som avstikker til hytta. Jeg vil tro at Trolløypa blir preparert av private hoteller og at den derfor ikke nødvendigvis går forbi DNT-hytter.

Hvis du googler på Trollskimaraton, kan du gå hele denne løypa i god preparert stand, litt etter påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vistnok vært litt problemer med løypekjøringen gjennom deler av Ringebu i vinter.

Vet ikke om hva som er situasjonen nå, som nevnt er denne løypa vedlikeholdt av reiselivsbedrifter etc.

Store deler av løypa ligger i værutsatt terreng og fjellski anbefales ved lengre etapper/usikkre værforhold.

Selvfølgelig også alt annet utstyr som ellers på vinterturer, du kan måtte overnatte utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte rett ved siden av Trolløypa og Trolløypa er vanligvis preparert fra Venabufjellet og sørover forbi Måsåplassen og Vetåbua til Goppolen. Videre derfra så er det også preparert ned til Hafjell og Sjusjøen. Kjøp et kart over området der vinterløypene er inntegnet. Har du lyst til å gå i løyper uten preparering så er det også staker i noen partier som for eksempel mellom Jammerdalsbua og Vetåbua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått troll-skimaraton to ganger før og i år mener jeg at det går 15. april. De må jo få preparert ordentlig før den tid slik at det blir faste og fine forhold. Det har hvertfall alltid vært faste og gode forhold når jeg har gått det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.