Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstur på ski fra Hjerkinn


bjornmu

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke vært på forumet her på lenge og var ikke veldig aktiv før heller, men nå har jeg tenkt meg til fjells... :lol:

Som et alternativ til turer i Bymarka i Trondheim har jeg lurt på å ta toget til Hjerkinn kanskje nå søndag eller neste og ta en tur "der oppe" med start og stopp på Hjerkinn stasjon. Noen tips? Er det greit å gå langs veien innover til Snøheim? Hva med litt videre innover? Å gå inn til Snøheim og tilbake blir litt kort, hele veien rundt Snøhetta blir nok for langt. Hvordan er forholdene? Jeg har ikke fjellski, bare "vanlige" smale turski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, jeg leste første del men dette var nok ikke helt relevant. Flerdagers tur på truger med pulk og telt i forrykende uvær midt på svareteste vinteren er ikke akkurat det jeg har planer om. :) Jeg har forøvrig 8 timer: toget fra Tr.heim ankommer 10.35 og tog tilbake går 18.50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Svånådalen eller Stroplsjødalen hvis været er bra. Ganske værhardt innover der.

Ellers, hvis du liker oppkjørte løyper, er det nå en fin løype rundt Hjerkinnhøa. Ca. 20 km tror jeg. Kan jo ta avstikkere fra denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som OH påpeker finnes det en flott løype rundt Hjerkinnhø med avstikker til Kongsvold som kan benyttes. Hopp av toget på Kongsvold og ta fatt der. Rundtur er et alternativ (30 km), men du kan også gå til Hjerkinn fjellstue og derfra er det 1,5 km til Hjerkinn stasjon hvor du kan ta toget tilbake.

Løypa kjøres opp hver fredag, og er staket. Vær klar over at området kan være værhardt og ta med nødvendig utstyr mot vind.

Et annet alternativ er stakaløypa innover Stropsjødalen mot Reinheim. Denne er ikke preparert, men Knut på fjellstua er ofte innover med skuter i forbindelse med oppsynsturer og snøen er i de fleste tilfeller hard og fin. Også her må du hoppe av på Kongsvold. Med unntak av sletta under Nystugguhø før du kommer inn i Stroplsjødalen er dette området bedre skjermet mot vind enn andre områder på Dovre.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fint terreng fra Hageseter (et par km sør for Hjerkinn mot Dombås) mot Grimsdalen - ganske variert og med mulighet for avpassing av ulik turlengde. Vet ikke om det er oppkjørte løyper der hvis du er ute etter det, men det kan sikkert Hageseter turisthytte svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk innover Strolpsjødalen til Reinheim for to år siden, med utgangspunkt Kongsvold. Fint der men 200+ meter bratt stigning fra Kongsvold (og like bratt ned) frister ikke til gjentagelse. Det var oppgått spor der men veldig isete og hardt, hadde vært mildvær uka før.

Heisan, der kom det flere tips. Takk, jeg må sjekke kartet/ne hjemme for å se hvor dere mener. Jo jeg foretrekker nok oppkjørte/gåtte løyper, men eneste skiløype som står markert som det på turkartet (1:100,000) går østover fra litt nord for stasjonen og forsvinner ut av kartet etter noen kilometer.

Jeg tar med vindtett jakke, selv om jeg syns det er mer behagelig å gå i min gamle anorakk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: runden rundt Hjerkinnshøe er helt innenfor turkartet (men ikke merket på dette), jeg ser meg litt blind på målestokken. Er også delvis innenfor 1:50000-kartet jeg har, bør kanskje skaffe "neste" også.

En runde rundt her blir for lite for 8 timer, så kankje en tur innover så langt jeg har tid til mot Snøheim kan tas i tillegg, kan jeg regne med at det er oppkjørt eller ihvertfall skipspor innover langs veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert spor langs Snøheimvegen.

Ellers er det ikke noe problem å ta turen inn i Stropløsjødalen fra Hjerkinn, det bør være fint å gå øst for Kolla og innover. F.eks. videre innover til Reinheim, og om Snøheim på tilbaketuren. Har du god tid kan du svinge bortom Einøvlingen også.

Avstikkere fra rundløypa rundt Hjerkinnhø kan f.eks. være til Heimtjønnshø eller Knutshø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er greit å labbe innover veien mot snøheim, det er ikke noe oppkjørt løypenett i distriktet der, men vanligvis har det gått noen innover veien før deg..... nederste delen av veien begynner forøvrig å få store bare flekker.

vanligvis er det løyper både fra grønbakken og fra kongsvoll, men dette er værharde områder, så "dagens løype" kan forsvinne på minutter. det har forøvrig vært endel snøscooterkjøring i området (merking av villrein??) så det er mulig å finne ett slikt spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp tilbake fra en flott tur - puh! Jeg tok løypa rundt Hjerkinnhøe, den var kanskje ikke så godt merket/preparert som jeg trodde men OK. Eneste var at første del fulgte en brøytet vei, den bratteste biten nær Hjerkinn Fljellstue måtte jeg ta til fots. Tok en snarvei ned til E6 ffra SV hjørne av løypa for deretter å gå innover mot Snøheim. Veien ver mer bar enn snødekt ihvertfall midt på så langt jeg gikk, og selv i kanten eller utenfor var det tildals tynt med snø. Jeg kunne se at én person hadde gått ned idag. Gikk inn til ca. 1110m og første bratte bakke før jeg snudde, der oppdaget jeg en alternativ løype som gikk i en bue nord/øst for veien med bedre snøforhold, også der hadde én person gått ned idag. Tilbake ved bommen tok jeg en liten avstikker langs noen andre spor og tilbake, var deretter tilbake til stasjonen 30min før toget gikk.

Føret var bra (smurte med blått, litt nysnø) og været vekslet mellom sol og lettskyet, nesten ikke vind og noen få lette snøbyger. Med unntak av en halvtime i 1-2-tida hvor det var tett skydekke og sur motvind, det ga seg heldigvis.

Nå skal jeg i dusjen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.