Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe nytt telt, hva med Helsport Romsdalshorn 4 manns ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Generelt synes jeg Helsport lager uhyre trange telt.

Sjekk Huskyteltene hos www.northstar.se

Litt mere vekt, men du får bedre plass inni teltet.

Har kjøpt meg et Husky Fast selv, testet en natt i sludd.

+ God ventilsasjon

+ Stormmatter og Rip Stop er standard

+ Lett å sette opp (kuppeltelt)

- Bagen teltet kommer i er alt for trang

- Pluggene er tullete.

= Billig bra telt, tåler vintern, og blir supert med forsvarets teltplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer jo litt an på når du skal bruke det.

Er det primært sommer eller kommer du og til å bruke det i kalde omgivelser?

Synes som regel Helsport sine telt kunne være litt mer romslig, hvertfall hvis en har med litt utstyr.

3 manns er som regel fint til 2 og 4 manns til 3.

Kommer jo an på størrelse på de som skal på tur og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjøpt meg et Fjellheimen 4 camp istedet, det er lettere og har 10 cm mer høyde i innerteltet. Men jeg regner med at dette er dyrer da... Jeg har et Fjellheimen 3 camp Xtreme som jeg er godt fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområde har mye å si for valg av telt mener jeg. Romsdalshorn kan være greit nok det. Personlig er jeg tilhenger av litt takhøyde i teltet. Dersom de to minste familiemedlemmene trenger litt tumleplass om man skulle bli overrasket av en regnværsdag eller to, er takhøyden spesielt velkommen. Sjekk ut 4 manns utgaven av den nye Gimle fra Helsport. Selv anskaffet jeg meg en 2manns utgave av denne i fjor høst, og den var et spennende bekjentskap. Den er riktignok noe tyngre enn Romsdalshorn, og antakelig noe dyrere enn den prisen du har linket til. Gimle er ikke et telt jeg bruker på vinteren, men som sagt et spennende bekjentskap i skog og på fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer jo litt an på når du skal bruke det.

Er det primært sommer eller kommer du og til å bruke det i kalde omgivelser?

Synes som regel Helsport sine telt kunne være litt mer romslig, hvertfall hvis en har med litt utstyr.

3 manns er som regel fint til 2 og 4 manns til 3.

Kommer jo an på størrelse på de som skal på tur og.

Skal ikke brukes på vinter(da gjør jeg som bjørnen, går i HI :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du bære eller transportere det langt? Vekt og størrelse kontra pris henger jo ofte sammen.

Skal du kjøre et sted å ha kort tur til camp tåler du jo noen gram ekstra.

Prisklasse du tenker på?

Nordmarka Family 4 har jo god plass både i høyde og ellers men det veier MYE(8,3)

Bergans Compact 4. Koster 3000 og veier ca 3,8. Kjenner dog Bergans teltene selv.

Hva med en 4-6 manns lavvo av et slag?

Finnes et merke som heter HiMount(tidligere Basecamp). Er billige produkter egentlig. Har en 500 kroners 3 manns telt derfra. Det er billig med glassfiberstenger og "presenningbunn" så ikke all verden men har blitt brukt både sommer og vinter tidligere.

Men de har en modell som heter Skarven og finnes i 2,3 og 4 manns verrsjon. Det er med vanlig teltbunn og alustenger. Det har rip-stop duk, stormatter og valgfri inngang i fortelt fra ende eller side. Veier 3,5-4 kilo eller så.Pleier være på tilbud til ca 2000. Noen jeg kjenner har 3 manns versjon og synes det fungerer veldig fint. Er sikkert detaljer på det som ikke helt kan matche dyre fjelltelt men så er jo prisen en helt annen.

tenkte og på et Exped telt men det er mye dyrere enn de andre alternativ over.

Uten at teltet er ganske stort så blir det lite tumleplass ved regn. Bør vel da vurdere å ta med et tarp eller noe i tillegg utenfor teltet så en får litt mer tørr plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.