Gå til innhold
  • Bli medlem

Saltfjellet


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som kan fortelle litt om hvordan det er i Saltfjellet vinterstid? Jeg har vært det et par ganger om sommerstid på fisketur. Har tatt turen fra Bolna stasjon vestover. Da kommer du langs Ruafjelldalshytta. Det står det mye i hytteboken om skiturer. Hvordan går skituren videre derfra? Jeg husker fra sommerturen at skien langs elva til tider er ganske bratt. Jeg antar at skituren tar en annen rute?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Bolna er det virkelig flott å gå nordover mot Krukki/Saltfjellstua, videre mot Midtistua, Bøllåvasstua og evnt Tverrbrennstua. Flott fjellområde på vinteren, men hyttene er ubetjente (uten mat). Fordrer at du drar med deg litt ekstra kg, men absolutt verdt det.

Alternativt kan man dra fra Lønsdal stasjon og over til Midtistua (dersom man ikke bor i telt selvfølgelig, da er jo hele fjellet fritt vilt).

Planlegger du isfiske, så kan det midtvinters være svært tykk is, så pass på evnt forlengere til isborret.

Det er vel overflødig å si at været endrer seg raskt og at man er utsatt oppå Saltfjellet, men jeg skriver det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel overflødig å si at været endrer seg raskt og at man er utsatt oppå Saltfjellet, men jeg skriver det allikevel.

Støtter jbratteli fullt her, og må bare få understreke viktigheten i det som her er skrevet. Jeg har således 2 veldig dårlige erfaringer med Saltfjellet på "meritt"-lista, men heldigvis også mange gode. Og der er jo bare så vakkert, så vakkert, spesielt som det skrives fra Bolna til Saltfjellstua... :wink:

God tur Linda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltfjellet är underbart och den turen upp från bolna till krukki (ny hytte i toppskick) och saltfjellshytta (2 stugor, en før hundefolk) är fin! Vi gick upp från Semska till Bjøllovatn før tre veckor sen. Bodde ett par nätter i tält på isen, men blev værfast 1 dag extra och øvernattade då på Saltfjellshytta. Gick ner Bjøllodaln och det var en fin tur, trots vädret. Däremellen finns också en liten timmerstuga (nødbue) där man kan rasta. Ska finnas ved i denna, men det fanns inget när vi var där.

Håller med føregående skribenter om vädret... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg kom i går ettermiddag ned etter en fire dager lang tur på Saltfjellet. Flotte forhold for ski, men hunden hadde det litt tungt. Skaren bar ikke mer enn svært korte biter, så den gikk nedi til "albuene".

Jeg hadde kaldt fint vær med -28 på det kaldeste en morgen. På dagen lå det mellom -6 til -10. De som går i Saltfjellet kan ikke regne med at det er spor, hverken etter skooter eller skiløpere. Jeg hadde spor bare noen få kilometer av turen.

Området rundt Bolna har jeg vært i et par ganger. Den ene gangen gikk vi ned fra Midtistua (ca 40km) den andre gangen gikk vi sørover til Virvass-stua. Flotte forhold begge veier, men jeg likte Virvasshytta spesiellt godt.

Hvis det er noe spesiellt du er interessert i å vite så må du bare komme tilbake med oppfølging på det første innlegget. Alle hyttene til BOT som ikke ligger inntil vei er åpne, men ingen turistforeningshytter i hele Nordnorge er annet enn ubetjent. Du må ha med all mat altså, men ellers er det alt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen så langt. Det høres fristende ut. I år blir det påsketur i Femundsmarka, men jeg kan godt tenke meg å dra nordover neste år. I og med at jeg kjenner området litt fra sommerstid, hadde det vært spennende å undersøke det på vinterstid. Jeg liker å lage (vage) planer lang tid i forveien.

Dette med at det ikke er spor er normalt ingen problem, men med tynt skare kan det være slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.