Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode solbriller til fjelltur


mortwe

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en 4 dagers tur i Sylan/Helags og tenkte jeg skulle investere i et par nye solbriller/sportsbriller. Viktig for meg er at de ikke dugger og at de viser konturene i terrenget godt når det er flatt lys. Sikkert en fordel om glassene kan skiftes ut også. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Oakley Radar Range, m/ventilated lenses, som det så fint heter på engelsk. (dvs ventilerte linser.) Disse brillene bruker jeg så fremt det ikke er mye vind og snø. Avhengig av hvilken linse du velger, får du den kontrasten du er ute etter. Fordelen med ventilert linser er at de ikke dugger om man tar en pause, eller stopper opp. Jeg hsuker ikke hva linsa mi heter, men tror den heter G30 irridium. den linsa gir gode kontraster, og demper sola bra nok. Når været slår seg litt vrangt tar jeg på meg oakley Crowbar googles (slalombriller). Har to ulike linser, begge polariserte, der den ene slipper inn mer lys enn den andre. Altså en for sol, og en for litt mer ruskeværm ed dårligere lysforhold.

Regner med at det finnes mange andre alernativer til disse, men jeg er veldig fornøyd med dem begge. Har aldri hatt problemer med hverken dugg eller andre ting, og de er brukt mye under mange ulike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se på Casco-brillen/snøskjermen. Jeg har nettopp kjøpt den og det stemmer at den nesten ikke dugger, bortsett fra når man kler seg for tykt. Den skjermer godt over ansiktet og også de lyse glassene holder UV stråling borte. Jeg brukte den på 2 dager med mye sol i fjellet og den skjermet godt. Jeg synes det var litt styr å skifte glass. Dette fungerer enklere i solbriller med enkle glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helt vanlig turbruk, samt generell sport og andre aktiviteter: Biltema "Sportsbrille" til 30,- om jeg ikke tar helt feil. Godkjente glass mot UV-stråler og faktisk god passform! Har mange typer glass, og er ikke minst helt latterlig billig! Har ikke noe å si om du mister 10 par av dem liksom. Prøvde disse da jeg var lei av dyre briller som ble ødelagt i fall, noen satt seg på, glass ripet opp +++... løp og kjøp! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.