Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppdageren som svant hen


Gjest Gud

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

..det var da mye rart vi skal bruke energien vår på da..

Må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor vi skal "hisse" oss opp over at en god del mennesker, benytter seg av etter hvert godt tilrettelagte friluftslivtilbudet, som blant andre, DNT står for. Røde Tèr, klopper, kvister , hytter osv. Jeg regner meg selv som en rookie i mange sammenhenger her inne på forumet, og også i forhold til friluft- og villmarksliv. Har stort sett holdt på med dette i de siste 2-3 årene, og lå min førset natt i telt(alene...sammen hunden) i fjor vinter. Dvs januar 2008. Har en tendens til å få ganske bratte læringskurver , uansett hva jeg starter med, og sånn er det med friluftslivet også. Siden "startern" i 2006, har vi (les jeg og hunden), hatt utrolig mange gode erfaringer, og opplevelser, med og uten Tér, hytter, folk og fe. Mye av inspirasjonen har jeg fått herfra, og en del har "funnet ut selv". Har fortsatt plenty å lære i forhold til det meset, og tvagssolgte min knapt brukte bergans Alpinist I 130L, rett og slett for at jeg ikke skal gi meg selv muliogheten til å pakke med meg alt mulig når jeg drar på tur. I de siste har jeg kastet meg på Topptur, med hovedformål nedkjøring, og har "selvfølgelig" meldt meg på High Camp på Turtagrø. Sistnevnte for å lære , samt at det pga av ganske god komersialisering, virker ganske kult, selv om jeg innerst inne helst kunne tenkt meg å labbe rundt alene et eller annet setd, hverken Mayahassen, atomsilda, 500fjell, Monsen, amundsen eller brødrene Dal har vært. Men hvor finner jeg slike steder ?????, og hvorfor velger jeg ganske ofte en del av hovedtrafikkårene når jeg drar på tur, sommer som vinter.

Fikk boka til ekteparet Helgesen, i gave fra min kjære kone for ca 2 år siden. Boka har fått fast plass på wc, og jeg er glad for at den har skikkelige permer....Synes boka har gitt meg masse inspirasjon, og informasjon som jeg har hatt en god del nytte av. Siste boka i samlinga er Fri Flyts Toppturer i Norge, og den er også allerede lest en del ganger.

For å gå litt tilbake til utgangspunktet tror jeg at vi finner disse urørte perlene litt overalt, men at vi rett og slett ikke ser dem. de aller beset turminnene mine fra de siste 3 årene er vel de førset turene i Bymarka i Trondheim, da jeg "oppdaget" Bymarka i voksen alder. den ene urørte perlen etter den andre dukket opp, og i tillegg traf jeg svært sjelden folk.

Når det gjelder årsaker til at vi , les: de som bruker fjellforum, sjelden beskriver slike perler i våre turrapporter, så er det vel av den enkle grunn at de færreset ville syntes at en 3sider rapport fra Saksvikvollen, med masse bilder ville være spesielt interresant. Hvorfor ?...sikkert for at det mest sansynlig ikke vil føye seg inn i rekken av aktuelle turmål for 99,9% av norges befolkning. men for meg, og en del andre, er det et flott utgangspunkt for turer i området rundt Trondheim.

Når vi legger ut rapporter her på forumet, er det selvfølgelig ingenting som matcher midtvinters toppturer i Jotunheimen , på Dovre, eller Finnmarksvidda, eller andre områder som veldig mange innerst inne kunne tenkt seg å prøve ut. En del av stedene vi beskriver , eller toppene vi bestiger, er jo "rangert" hos de aller fleste, og da er det klart at man tenker seg om to ganger, etter en helg der 500fjell, mayahassen, elle atomsilda har vært ute å "flydd" igjen, før man beskriver en "fantastisk utsikt" fra Storheia i Bymarka, (562moh), mot Tyholttårnet, og Byneset......Blir liksom ikke samme greia.

Når det gjelder de som virkelig sverger til urørte perler, og landskap, så tror jeg ikke vi finner de fleste av disse her inne...de finner man blant annet i Lierne, Sjækerfjella etc. var så heldig å få et par turer der i febuar, sammen med an kollega som har hatt hytte i nærheten av Skjækerfjella og Norges geografiske midtpunkt. Vi traf noen "lokale helter" i løpet av turene, og de fleset av dem hadde en gedigen kniv i slira, samt en skikkelig elgskinnanorakk(ikke tull). Når så i tillegg kollegaen min kunne fortelle at bestemora hans drev å kjørte scooter sammen samene inne i skjækerfjellene, og at hujn i en alder av snart 70 år, gikk flere mil på ski om nødvendig, så skjønte jeg tvert at jeg har mange gode opplevelser foran meg.Det er disse folka som virkelig opplever norge på sitt beste, og verst, men problemet er at de bryr seg ikke så mye om hva vi mener her på fjellforum, og deler derfor heller ikke sine erfaringer med oss......slik at de får ha sine urørte perler i fred......

Konklusjonen min er vel at vi finner nok mer enn nok "urørt" natur, men vi har en tendens til å velge de mest kjente turmålene, med status, fremfor de mer uinterresante turmålene...tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er som følger. Mange vokser opp i dag uten miljøer eller familier som har noe som helst forhold til friluftsliv. De har ingen som kan eller vil ta dem med på tur i skogen eller høyfjellet. Kan vi enes om at noen av dem fremdeles vil ha et ønske om å oppleve fjellturer?

Ikke enes i vesentlig grad, nei. Forskning viser nemlig at eplet som regel ikke faller langt fra stammen. Med andre ord: den som vokser opp i en kultur og et miljø der friluftsliv ikke verdsettes, vil som regel ikke ha noe brennende ønske om å bedrive den slags aktivitet selv. DNTs forsøpling av naturen er nok mest til nytte for dem som fra tidlig i livet har fått et forhold til fjellet gjennom miljøet de vokser opp i - altså de som etter ditt sigende ikke hadde trengt opplæring fra DNT.

Forestillingen om at hasjrøykende slumungdom fra Oslo øst står i kø foran DNT-kontoret for å melde seg på turer, er nok ikke annet enn et resultat av livlig fantasi (og kanskje hallusinasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen min er vel at vi finner nok mer enn nok "urørt" natur, men vi har en tendens til å velge de mest kjente turmålene, med status, fremfor de mer uinterresante turmålene...tror jeg.

Takk og lov at de fleste holder seg til noen faste områder. Så får jeg ha resten urørt :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig ganske snedig fenomen dette med turmål osv. Leste nettopp rapporten "Storelsm....av carl F. Så innmarri fett ut, og en opplevelse jeg kunnne tenkt meg selv. Hvorfo ?...jo for at det er fett å kunne legge ut en slik rapport til alle som måtte finne behag i å lese det. det hadde ikke vært like fett å lese rapporten hvis toppene hadde vært mellom 1700-1900moh, selv om selve utikten, været og opplevelsen for turdeltakeren hadde vært like bra...eller hadde den vært like bra ?..

Det har nok blitt slik at de av oss som ønsker å vandre i urørt natur, må ta til takke med langt lavere topper, og steder de færreset vet eksosterer...og da er det vel til syvende og sist vår egen motivajson for turen som avgjør hvor bra opplevelsen er......

Jeg tilhører nok den kategorien som helst kunne tenkt meg å dra på tur hver dag. Er så priviligert at jeg har muligheten til å stikke på tur når værmedlinga slår til, da vi har en intern forståelse for hverandre "behov" på jobb, og jeg er medeier, sammen med min kollega. Så det er en grei sak å finne dager for turer. Derfor har jeg fått en god del opplevelser, helt alene, på en del av landets aller mest kjente, og populære turmål. les : galdhøpiggen, Rondeslottet, storronden, trollhetta, snota , storsylen, snøhetta, blåøret, skjækerhatten, osv. På samtlige av disse stedene har jeg vært enten helt alene, eller sammen med mitt turfølge, som den ene gange på snota var svigerfar og en kompis av han. Resten har jeg opplevd alene...sammen hunden min. I tilegg har været vist seg fra mer eller mindre sin beset side. Noen av turene har innlysende vært på "besudlet" makr, mens andre har igjen gitt en opplevelse av "førsetbestigninger", eller liknende. Men som sagt, det finnes mer enn nok å velge i, men man må bare ikke si til onoen hav man velger....eler velge det mens de andre sover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enes i vesentlig grad, nei. Forskning viser nemlig at eplet som regel ikke faller langt fra stammen. Med andre ord: den som vokser opp i en kultur og et miljø der friluftsliv ikke verdsettes, vil som regel ikke ha noe brennende ønske om å bedrive den slags aktivitet selv. DNTs forsøpling av naturen er nok mest til nytte for dem som fra tidlig i livet har fått et forhold til fjellet gjennom miljøet de vokser opp i - altså de som etter ditt sigende ikke hadde trengt opplæring fra DNT.

Jeg har førstehånds kjennskap til flere tilfeller. Det å tro at de tilfellende jeg kjenner til er enestående er i beste fall naivt. Det at du og andre kaller de som går utenfor stiene for helter er med på å skape disse tilfellene. Det at Lars Monsen gis den medieoppmerksomheten han faktisk får er nok en annen. Naturen og frliluftsliv glorifiseres i stadig større grad, samfunnets miljø og naturengasjement fører flere med seg. Friluftsfokuset til reiselivsnæringen er enda en faktor.

Forestillingen om at hasjrøykende slumungdom fra Oslo øst står i kø foran DNT-kontoret for å melde seg på turer, er nok ikke annet enn et resultat av livlig fantasi (og kanskje hallusinasjoner).

Dersom de uerfarne hadde valgt guidede turer eller hadde blitt med deg eller andre med tilsvarende kunnskap om det å være på tur, så ville kanskje behovet for tilrettelagde stier og områder reduseres betydelig. Historien fra virkeligheten er imidlertid en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå litt inn i dere selv, når det gjelder fjerning av Ter, ruter osv. Tipper at de fleset av dere/oss som er ivrige bruker av dette forumet, samt naturen, fjellene, sjøen osv i landet, mest sansynlig aldri villet beveget oss i nærheten av en del områder hvis ikke DNT, eller andre mer eller minndre komerielle reiselivsaktører hadde "fortalt" oss om dem. Hvem i helvete ville tatt turen tvers over hardangevidda av egen "fri vilje, eller fantasi", hvis den ikke hadde vært beskrevet i et eller annet tidskrift, medium etc. Hvem ville funnet på å klatre opp på Store Skagadølstind uten påvirkning utenifra.-..?De aller ferreset tror jeg. Synes faktisk det er drøt å "sutre" for at noen prøver å legge forholdene til rett for at en del av oss/de som bruker norges natur, skal få skylde for alt som av noen oppfattes som galt.

Jeg er selvføleglig enig i at en del av "inngrepene" som er gjort, gjøres eller planlegges, ikke akkurat bidrar til å øke kvaliteten på "utsikten", men setter vi det hele i et litt større perspektiv, skjønner nok de fleste av oss at det er nettopp pga av slike eller lignende "inngrep" at vi velger våre turmål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er som følger. Mange vokser opp i dag uten miljøer eller familier som har noe som helst forhold til friluftsliv. De har ingen som kan eller vil ta dem med på tur i skogen eller høyfjellet. Kan vi enes om at noen av dem fremdeles vil ha et ønske om å oppleve fjellturer? Noen av dem vil angripe dette på en fornuftig måte, med turer i skogen, studier av relevant literatur, dagsturer på fjellet, og så gradvis utvikle det til lengre turer som blir gjennomført på en trygg måte. De prøver seg forsiktig frem, blir omtenksomme i planleggingen, og fornuftige ute, og ender opp med å ha stor glede av sitt friluftliv, og spiser en dag lunsj på Storen, overnatter på bandet, og går dagen etter fra bandet og opp til Søre Dyrhaugstind, og følger ryggen ned til Turtagrø. Ett eller annet sted mellom en drøm om å gå i fjellet og tinderangling finnes det, etter min mening, en viktig og nyttig del som heter å gå fra hytte til hytte lags T-merkede stier. Fordi man på den måten kan prøve seg litt og samtidig beholde et sikkerhetsnett. Om man går tankeløst fra T til T og ikke følger med på hvor man er, vel, da vil man på et eller annet tidspunkt kvalifisere til en Darwin-utmerkelse.

Nei, T'ene er ikke "den eneste måten". Men det er ikke lenger slik at alle vokser opp med turer i skog og mark med foreldre som lærer poden å stikke ut kompasskurser og lese kart. Det er heller ikke lenger slik at de som ikke lærte dette av foreldrene lærer det under førstegangstjenesten.

Litt bedre formulert nå?

jeg er ikke oppvokst i noen friluftsfamilie, og heller ikke vært i førstegangstjeneste, og jeg har IHVERTFALL ikke lært kart og kompass på en sti omgitt av røde T'er. men hvilken metode folk bestemmer seg for å bruke driter jeg i, det jeg mener er at de T'ene er jævli stygge og selv om folk ikke gidder å ta litt initiativ å lære seg kart og kompass og rutiner skikkelig, så skal det da ikke gå utover fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De overgrepene DNT gjør mot naturen redder liv. Jeg tror heller ikke at de som følger de røde T'ene er så dumme at de tror de befinner seg i uberørt natur. Men jeg synes ikke utsikten rundt stiene er mindre vakker selv om en eller annen har gått der før.

Ehhhh, DNT bygger vel en del hytter og annen dritt som de skal tjene penger på, og de prøver vel og få bygd hytter i noen av nasjonalparkene våre også. De overgrepene trenger ikke naturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har endt opp med litt mye krangling her, men sånn som jeg ser det så har Gud et poeng. Ikke det at jeg sier at alt var bedre før, og om noen skulle snakke om å være av "den gamle skole" så spyr jeg, for det har jeg opplevd nok av på idiotiske arbeidsplasser for ekte mannfolk, altså lager og bygg- og anlegg. Men til saken: jeg klarer ikke å forstå alt med oppdagertrangen og mangelen på den, men jeg aner at undertonen i det første innlegget er litt i slekt med mine hjertesukk over at alt skal være så kult og kommersielt nå for tida. Det dreier seg om skibomstilværelsen, afterski og hyttepalasser som mer og mer bruker fjellheimen vår som dasspapir.

Jeg skal ikke spore av så det blir mer anti-2000-meterprat, sjøl om jeg ser at 2000-topper og andre alpine topper tiltrekker seg folk som ikke nødvendigvis er ute etter fjellets ro. Jeg sa altså ikke nødvendigvis, for jeg vet at mange toppsamlere i Jotunheimen og andre alpine områder gjør det de gjør fordi de er svært glade i naturen! Men som blant annet Håvard har sagt så er 2000-samlinga bare en del av det totale friluftslivet til mange. Det gjelder også meg. Men stort sett dreier alle mine turrappporter seg om 2000-meterturer. Hvorfor? Jo, fordi Jotunheimen uansett er et kjent område. Og som Bjørn-Even skriver så er likevel Jotunheimen et nærmest folketomt område mesteparten av året. Jeg forbinder topper i Jotunheimen med herlig ensomhet.

De områdene jeg vil ha for meg sjøl lager jeg rett og slett ikke turrapporter om. Det får være opp til den enkelte om man vil oppdage de, ingen hindrer noen i det. Men det er herlig å ha steder i marka som jeg føler er mine, og sånn har nok endel andre det også.

Ingenting er som en vinterleirplass med et gedigent bål på en ås høyt hevet over det trivielle løypenettet! Innimellom kan man skli rundt på ski utpå myra eller tjernet og nyte siluetten av granskauen rundt og furutoppene rundt leirgropa som bålet lyser opp. Man vil helst ikke dele sånn positiv ensomhet med andre. Ikke dermed sagt at andre ikke kan få oppleve det samme, det gjelder bare å ha litt fantasi og oppsøke sine egne steder.

Jeg har i utgangspunktet ingenting imot DNT, men synes det er fint at enkelte ruter ikke lenger vedlikeholdes. Alle kan jo finne fram på egenhånd med litt opplæring. Jeg følte bare at dette temaet på mange måter dreide seg om det moderne samfunnets preg på fjellheimen og friluftslivet, og jeg liker å være gammeldags når det gjelder villmarksliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk velger å bruke naturen er vel likgyldig, det viktigste er at de gjør det. Verden forandrer seg mye på kort tid, sammenligning nå mot 50 eller 100 år siden blir som å sammenligne epler og agurker. Vi nordmenn er priviligerte som har både storslagen natur nært på kroppen, OG har en sterk økonomi som gjør at vi har kunnet kjøpe oss mye fritid til å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh, DNT bygger vel en del hytter og annen dritt som de skal tjene penger på, og de prøver vel og få bygd hytter i noen av nasjonalparkene våre også. De overgrepene trenger ikke naturen

Turistforeningen er vel en selveiende stiftelse. Den må regnskapsmessig gå i null. Den har ikke eiere som stiller krav til utbytte. Dermed kan den vel teknisk sett ikke "tjene penger" utover at inntektene må balansere utgiftene på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistforeningen er vel en selveiende stiftelse. Den må regnskapsmessig gå i null. Den har ikke eiere som stiller krav til utbytte. Dermed kan den vel teknisk sett ikke "tjene penger" utover at inntektene må balansere utgiftene på lang sikt.

Denne er nok ikke helt riktig. En slik organisasjon skal jobbe for å oppfylle formålsparagrafen. Samtidig skal den forholde seg til annet lovverk om ansvarlig drift. Sistnevnte innebærer at de må ha en form for egenkapital ut fra risiko og omfang, samt svingninger i markedet. De går altså ikke i null, litt av inntektene akkumulerer seg opp og får benevnelsen "egenkapital".

Edit:

http://www.turistforeningen.no/test/index.php?fo_id=990

Pr 2007 er 20 mill, eller 22% av bokført verdi av eiendeler hold tilbake. Siste året økte det med 8,5 mill hvorav 6,8 mill ikke er bundet til konkrete prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slår meg med den moderne tid er hvordan friluftslivet på mange måter har blitt snudd på hodet. Mens man før søkte det sparsommelige og spartanske liv og fjellets ro, er det i dag sosialisering i luksuriøse og bråkete omgivelser som gjelder.

Noen tolker DNTs stigende medlemstall som et sunnhetstegn, men for meg er dette bare en manifestasjon av at dersom en saueflokk blir tilstrekkelig stor vil den fremstå som attraktiv for hjernedøde etterdiltere. Og dessverre ser man at selv på dette forumet er det mer enn nok av personer som lar seg lure av DNT-propaganda, og som faktisk genuint tror på at denne foræderingen er et gode for naturen. Selv er jeg glad for at jeg langt i fra er like naiv som disse personer.

DNT skryter hemningsløst av at de skal oppfordre til det enkle, miljøvennlige friluftsliv osv. Masse babbel uten rot i deres gjennomkommersialiserte virkelighet. Deres virkelige mål er å tjene spenn på kaffe latte-sippende urbanister som deltar på kredsankerturer til fjellheimen, der DNT har tilrettelagt alt så det skal ligne byen til forveksling.

Høyfjellshotellene nu til dags er de reneste narkoreir der overstadig berusede ungdommer velter seg i synd og umoral. Glemt for lengst er den enkle hytta uten strøm hvor kaffelars putret over glørne i peisen mens flammenes gjenskinn spilte over hytteveggen som et majestetisk nordlys på nattehimmelen.

Hvor er oppdageren, eventyreren blitt av? Han som ensom stevnet utover havet eller mot den øverste tind, fryktløs og med blikket bestemt rettet mot det ukjente. Han som klarte seg selv, uten en skokk av surrehuer rundt seg som skravler om siste nytt fra Se & Hør i rødvinsfylla i hotellbaren. Han som søkte det ukjente fremfor kjente stier. Han som improviserte og våget, istedenfor å dilte etter den statsautoriserte føreren. Han som slo opp teltet langt fra nærmeste DNT-bermes yngleplass.

Nei, i dag er det snart bare kyllinger å se i fjellet. Heltene utenfor allfarvei er snart en saga blott - derom hersker der overhodet ingen tvil.

8):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er nok ikke helt riktig. En slik organisasjon skal jobbe for å oppfylle formålsparagrafen. Samtidig skal den forholde seg til annet lovverk om ansvarlig drift. Sistnevnte innebærer at de må ha en form for egenkapital ut fra risiko og omfang, samt svingninger i markedet. De går altså ikke i null, litt av inntektene akkumulerer seg opp og får benevnelsen "egenkapital".

Edit:

http://www.turistforeningen.no/test/index.php?fo_id=990

Pr 2007 er 20 mill, eller 22% av bokført verdi av eiendeler hold tilbake. Siste året økte det med 8,5 mill hvorav 6,8 mill ikke er bundet til konkrete prosjekter.

Joda, det jeg skrev er nok riktig skjønner du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det jeg skrev er nok riktig skjønner du...

Nei, dette skjønner du ikke. Fordi det du skrev ikke var riktig, det er fullt av feil. I tillegg er det feil det du skriver om at DNT er en stiftelse. DNT er en forening, stiftelser er regulert gjennom en egen lov. Lurer du på hva formålet er, så kan du lese det i §1 http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=991

Den Norske Turistforening (DNT) skal arbeide for et enkelt, aktivt, allsidig og naturvennlig friluftsliv og for sikring av friluftslivets natur- og kulturgrunnlag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette skjønner du ikke. Fordi det du skrev ikke var riktig, det er fullt av feil. I tillegg er det feil det du skriver om at DNT er en stiftelse. DNT er en forening, stiftelser er regulert gjennom en egen lov. Lurer du på hva formålet er, så kan du lese det i §1 http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=991

Jeg gidder ikke å krangle med deg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle innlegg jeg har lest på fjellforum er dette den mest idiotiske, usaklige dritten!

Vi har et fantastisk bra forum her, men vi kan sammenligne tendenser i dette innlegget til andre forum vi ikke ikke vil sammenligne oss med! Og det er rett og slett trist!

Skjerp dere!

P.S.

Hvis Gud ER GUD har det ingen hensikt å diskutere med han, da har han per definisjon RETT! Men jeg vil bruke MIN rett til å være uenig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mangen sure miner! Sett pris på det arbeidet DNT gjer. Og respekter at ikkje alle er ekspedisjonsfarere. Da e jo berre ein halv meter brei sti som går i fjellet i DNT sine løyper. Utanfor er det fleire mil med urørt villmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når han er GUD er så misførnøgd med fjellet, så koffor kan han ikkje holda seg heima då? Ikkje plag andre med dine meininger. BARNSLIGT av ein voksen mann/dame/ungdom?

du er nok på bærtur hvis du tror at "GUD" er misfornøyd med fjellet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.