Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på TUR!


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kan komme med gode forslag til mat på tur. Alt fra en dagers sommerturer til lengre vinter turer. Er det noen som har noen "slagere" på tur eller gode tips med tanke på tilbredning, oppbevaring, altså hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er sikkert helt vanlig, men jeg pleier å kjøpe grillpølser (eller små pølsebiter som allerede er oppskjært), skjære det opp i små biter og putte det i en boks. Samtidig har jeg kjøpt med meg potetmos som fra før av har tilsatt melk. Så er det bare å lage potetmosen og hive pølsene oppi. Vips, så har jeg en liten favoritt. Potetmos og pølser er nydelig turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testet fryste ribbebiter? Hørt noen som har med det på tur og vakumpakker de for bedre holdning. Det inneholder vel også veldig masse proteiner(?).

Ellers er jeg veldig glad i ris og rett i koppen. Lang holbarhet, passer bra til fisk og vilt og får i mange smaker når man blander inn rett i koppen. Gjerne ha i et par dl ekstra vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testet fryste ribbebiter? Hørt noen som har med det på tur og vakumpakker de for bedre holdning. Det inneholder vel også veldig masse proteiner(?).

Ellers er jeg veldig glad i ris og rett i koppen. Lang holbarhet, passer bra til fisk og vilt og får i mange smaker når man blander inn rett i koppen. Gjerne ha i et par dl ekstra vann.

Frossen ribbe er sikkert fint på vinterturer, men om sommeren tror jeg det blir harkst ganske fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Utgangspunktet er at du skal ta med deg den maten du helst spiser også når du er hjemme og så må du ta hensyn til vekt og holdbarhet. For mitt vedkommende betyr det at jeg på kortere turer smører matpakker hjemme som jeg fryser ned i matpapir og plastposer og legger dypfryste i sekken når jeg starter. Så får de tine i sekken mens jeg går. I bilen har jeg en kjøleboks. I lommene har jeg rosiner/kjeks og annet smågodt som jeg spiser mens jeg går. Svisker holder magen i orden.

På litt lengre turer går jeg på havregryn og pasta (makkaroni) som er lett og krever lite brennstoff. Litt sukker og smør hører med. Kjøttboller i boks er ok til pastaen med litt sukker og smør i. Det er alt. Salt pølse kan også være godt å ha med sammen med knekkebrød.

Ris krever for mye brennstoff og lang tilberedningstid.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt forsjkellig avhengig av lendge på tur. bare en natts fiske tar jeg ofte med matpakke.

Ellers bruker jeg en del slike pastaposer, Casa italia eler noe heter de. Synes de er bedre enn Real turmat. Så går det litt potetmos, havregryn,brød de første dagene. En pakke pølser er greit noen ganger. På korte turer har det vært kjørt Entrecote etc på grillrista og med bakt potet :D

Pålegg er evt tingsom holder seg bra. Eks kaviar, salt og speket,syltetøy.

Har stadig vekk med en pose med pannekakemiks og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.