Gå til innhold
  • Bli medlem

Rifla iser ned...


halvvill

Anbefalte innlegg

Noen gode tips til hvordan holde rifla isfri.. her på svalbard må den være med på ryggen på scootertur utenfor bebyggelsen. av naturlige grunner kan jeg ikke la den bli igjen ute når jeg går inn, (sikkerhet/ våpenloven) dermed kondenserer det på den frossne rifla i det øyeblikket jeg tar den inn, prøver seff å få den tørket helt opp før jeg tar den med ut igjen, men hadde en ubehagelig aha opplevelse sist helg da jeg skulle ta med no folk på skytebanen for å skyte litt. rifla var bånnfrossen!! godt jeg ikke trengte den!

noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor også på Svalbard for tiden, og har fått høre at man ikke burde bruke olje på rifla når det er kaldt, da blir den bare seig og treg. Det er bedre å sørge for at det ikke dannes is ved å ha den i et trekk av noe slag ute. Selv om det tar tid å få rifla ut av trekket om det kommer en bjørn, er det bedre å bruke de ekstra sekundene enn å stå der med en rifle som ikke fungerer. Med et trekk vil ikke snøen fryse til på den varme rifla når du tar den ut, og lar du den være i trekket når du kommer inn, evt pakker den i en lufttett pose som nevnt over, hindrer du kondens. Jeg pleier å gjøre det samme med speilrefleksen for å hindre kondens, og da holder det å la den være i kameravesken, men det går fortere å varme den med en pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sause inn i olje fungerer ikke. det er lærdom fra 1. side i læreboka.. jeg har sett at mange har rifla i et trekk/ tynn stoffpose.. men har ikke helt hatt troen på det. men hvis det fungerer, så er det vel det jeg må ty til.. takk for info.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Nå har jeg ikke så altfor mye erfaring, men som grensejeger i Pasvik fikk vi beskjed om å tørrpusse.

Jeg vet ikke hvorfor.

Tennåla skal i alle fall vera turr, ellers vert det bare klikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.