Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold Rondane


esisa

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke vært inne i Rondane i det siste, men vet at det ligger en god del snø der fremdeles. Så jeg vil ikke tro det er noe særlig forhold for hverken fottur eller skitur på denne tiden.

Det er også midt i kalvingsperioden til villreinen så en bør helst ikke dra inn i Rondane nå. Om en uke eller to så er det for det meste bart, ihvertfall i solhellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har noen vært i Rondane de siste to ukene og kan gi en statusrapport på snøforhold?

Antar jeg kan svare meg sjøl siden jeg nå har vært der. Mulig det er noen andre som er interessert.

Snøen er for det meste smelta opp til en 1200 meter. Skulle ikke ta mange dagene før det er fullt farbart til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror du det er nok snø til å gå på ski til pinsen?? Jeg er innstilt på å følge bekkefar, gå litt på kryss og tvers osv..

Tenkte meg på Storsmeden og Sagtinden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er nok snø til å gå på ski til pinsen?? Jeg er innstilt på å følge bekkefar, gå litt på kryss og tvers osv..

Tenkte meg på Storsmeden og Sagtinden...

Nå har jeg bare vært på sørsida, så jeg veit ikke åssen det er å gå fra nord men forskjellene er vel marginale. Sånn som det er nå må du gå inn hele "platået" på beina. Det er for eksempel bart helt inn til Rondvassbu fra Mysuseter. Til og med oppover i høyden er det endel bare flekker. Jeg for min del hadde ikke dratt på ski der nå, men hvis du er veldig innstilt er det vel såvidt mulig.

Men bilder sier jo mer en tusen ord så værsågod:

77.jpg

78.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysnøen den siste tiden har gjort at toppene ser forholdsvis hvite og snøfulle ut. Skiføret er som regel veldig dårlig i juni i dette området. Den siste uken har nok mye av nysnøen, og også vinterens snø smeltet. Jeg ville nok også ha brukt beina, selv om renner og dalsøkk vil ha snø til langt ut på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Problemet med å gå på beina på denne tida i Rondane, i alle fall det jeg har erfart, er at snøen ligger råtten over bekker, vann og steinur.. I værste fall kan man risikere å gå med høye kneløft gjennom pillråtten snø i flere hundre meters lengde. En slitsom og selsom opplevelse. Men, må man så må man - hvorfor heller ikke ta en skikkelig skitur i Breheimen, Sognefjellet eller lignende til helga??

-----------

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også Rondane kommende helg, litt pga værutsiktene, men også fordi jeg nå kribler mer etter å få brukt fjellskoa enn skiskoa (og i Rondane blir det jo tidlig bart). Denne uka må det da ha smelta en del snø; det har jo vært relativt varmt. Ved å gå litt i sikksakk og følge rygger og høydedrag, kan man unngå mye av snøen. Og ifølge bildene "esisa" serverte (takk for de!) må man et stykke opp før det er mer sammenhengende snø, og det kan varmen i det siste ha gjort noe med...?

Hvor tidlig man kan gå på beina varierer jo så voldsomt fra år til år. I 1996 gikk jeg på Digerronden og Midtronden den 9. juni, og gikk knapt på snø i det hele tatt. Men da var det lite snø den foregående vinteren.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp

Det bildet så jo usedvanlig fristende ut! Vurderer allerede å rusle noen dager der i nærmeste fremtid. Da jeg ikke er så veldig kjent i Rondane så lurer jeg litt på hvor man bør bo (hytte ?!?) og hva som er et bra utgangspunkt for 2000 meter toppene. Hvis noen som er litt kjent gidder å knote ned noen ord her er det trivelig.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du bo på hytte, så er vel Rondvassbu den mest sentrale. I nord er Dørålseter et godt utgangspunkt. Vet ikke om noen av disse er åpne enda. Imidlertid er det mange fine teltplasser i området. Du kan f.eks. sykle inn til Rondvassbu, og slå opp teltet oppe i bakkene en liten kilometer før du kommer inn til hytta. Hvis du vil dra med deg telt og utstyr til fots et stykke, så er det også flotte teltplasser både øst og vest for Rondvassbu, samt lengst oppe i Skranglehaugan ved Dørålseter.

Alle toppene er tilgjengelige på dagsturer fra de nevnte hyttene. Se forøvrig turartikler for 9 av 10 topper på nettstedet nedenfor.

Håper dette er til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.