Gå til innhold
  • Bli medlem

Elvekryssing i Jotunheimen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

vi skal på en 10 dagers telttur i Jotunheimen neste uke, lurer blant annet på om det greit å krysse Storåe 3-4 km nord-vest for Gjendebu? hørte det var en tragisk ulykke i Muru i fjor sommer, hvordan er denne elva å krysse oppe i dalen? er det andre elver som kan være vanskelige å ta seg over?

T!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svømmelver er ikke så veldig aktuelt i Jotunheimen. Det er svært få elver som er så dype, i alle fall inne i Jotunheimen. Konkret angående Muru så er det flere som har slitt med den. Så det kan kanskje være greit å holde siden til man er ovenfor elva fra vestbreen. Generelt er disse breelvene litt ekle. Steinene er glatte og man ser ikke det som er under vannflaten på grunn av alt grumset. Med hjelm og god tausikring vil man kunne vade ganske spennende elver relativt trygt (man blir våt da)..

Muru er også en av de elvene som er mest aktuelle da den strekker seg langt oppover i et området uten stier eller broer.

Jeg har et oversiktsbilde nedover Murudalen tatt fra Memurutinden V6 som viser elveløpene, dersom du er interessert?

Be careful!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. Muru

vi kommer fra øst (Russvatnet) og har tenkt å telte oppe i Murudalen for så å gå på Surtningsu dagen etter, da hadde det vært gjekt om vi slapp å gå ned til Memurubu for å krysse elva, skal videre opp på Memurutunga og prøve fiskelykken der.

har dere tips om rutevalg og forslag til gode teltplasser ved Muru?

hva med Storåe er den grei å krysse?

t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gå Surtningsui fra Memurubu for noen år siden og videre til Gjendebu. Tenkte at jeg måtte finne et sted det måtte gå an å krysse Muru på vei ned fra Surtningsui så jeg slapp gå helt ned til Memurubu. Eneste passende stedet måtte være omtrent midt på der det elva er bredest. Etter å ha vadet over flere forgreininger måtte jeg gi opp bare et par meter fra vestsiden da elva var for stri. Måtte til slutt gå helt ned til Memurubu igjen..

Det hjelper å ha staver og krysse der elva er bredest.

Muru burde det være mulig å krysse helt øverst over snøfonna uten at jeg er helt sikker på hvor sikkert det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elver er vanskelige å bedømme. Vi sleit med at det var smeltevann og at elva var jævla kald. Da er det skikkelig ekkelt å rote lenge i vannet. Føttene blir vonde og kalde og konsentrasjon svekkes når man er så kald at man føler at "nå må jeg faen komme meg over snart ellers så dør jeg".

Vi hadde stor suksess med at han ene hadde vadebukse med seg. Han rekognoserte veien over elvene slik at vi kunne gå rett over den ruta han hadde funnet.

Når det gjelder svømmeelver så var det ingen svømmeelver der vi gikk heller (hellemobotten - narvik), men da vi ikke kom over elva pga strøm og fare for å bli alvorlig skadet langt vekk fra hjelp om man ble tatt med elva ned strykene måtte vi krysse i selve vannet der elva rant ut... Her var det både endel understrømmer og vanvittig kaldt... (2-3 grader i vannet - isen var ikke gått - bare i utløpet).

Igjen her var vadebuksa genial. Et belte like under linningen på buksa strammet til som faen og liggende på recon packen kunne man bruke beina til å komme seg over. Førstemann tok av seg buksa og sendte den tilbake med tauet i en vanntett bag. Andremann svømte over på samme måte som førstemann. Holdt i tauet.

Vi to siste kledde oss nakne med unntak av joggeskoa og goretexjakken og holdt fast i sekken å ble dratt over av de to første som kom seg over forholdsvis tørre.

Husk faren for kramper... Om man har gått i 8-12 timer, er passe slitne og prøver å svømme i iskaldt vann, så kjenner man fort at kreftene tappes.

Tau og utstyret pakket vanntett er uansett et møst!

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er bare to på tur og har lite sikringsutstyr med, så vi får være forsiktige.

en annen relatert ting: elvekryssing med eller uten sko? selv tar jeg kun av fjellskoene om vannet er temperert og bunnen fin, som når jeg vil bade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er bare to på tur og har lite sikringsutstyr med, så vi får være forsiktige.

en annen relatert ting: elvekryssing med eller uten sko? selv tar jeg kun av fjellskoene om vannet er temperert og bunnen fin, som når jeg vil bade ;)

MED joggesko... Jeg ville aldri krysset med fjellsko fordi det tar tid å tørke dem også blir man mer utsatt for gnagsår og ekle føtter om man er fuktig på beina...

Det med å gå uten sko synes jeg høres litt ekkelt ut da det siste jeg ønsker er å få turen ødelagt pga kutt i føttene... I tillegg så om strømmen er sterk og vannet er kaldt så er det slik jeg ser det galskap å gå uten noe på beina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MED joggesko... Jeg ville aldri krysset med fjellsko fordi det tar tid å tørke dem også blir man mer utsatt for gnagsår og ekle føtter om man er fuktig på beina...

det er sant. i Børgefjell i fjor gikk jeg med våte sko de fire siste dagene. kjipt å starte en ny dag med kalde våte sko, men det gikk faktisk greit, brukte store fryseposer som fuktsperre mellom inner og yttersokk, slik unngikk jeg stadig 'gjennomvasking', huden ble ikke oppbløtt og jeg slapp gnagsår. jeg bærer heller med meg et par leir-sandaler enn vade-joggesko som hverken gir feste eller ankelstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vad är förstås något att undvika. Jag hade en

(f ö fånigt onödig) olycka i Jotunheimen

år 2000 och efter den vet jag rätt bra mina begränsningar;

men faktum är att om

det drar i fötterna, eller stavarna bara far åt sidan

när jag stopppar ned dem,

så letar jag länge efter säkrare ställen, helst stengång.

Då ska man ha klart för sig att om det är strid ström

och större avstånd mellan

stenar kan man råka illa ut just när man stoppar den ena

foten i vattnet.

Jag har ALDRIG bytt skor vid vad - jag har f ö sen

ett par år tillbaka inga andra skor med än kängorna.

Mina skor (ej läder) blir då inte blötare

av ett vad än av att gå i vide någon timme i regn. Om vattnet

går över kängskaften längre sträckor tar jag på regnbyxor,

med knäppning nedtill.

Man kan kan knyta till dem extra, med lädersnöre eller så, men ofta

räcker lufttrycket inne i byxorna till att hålla

vattnet utanför.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.