Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjuvfiske i fjellheimen


fiskarguten

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi snakker om samme tråden Fjellbukk?

Når jeg leser igjennom tråden er ikke griske grunneiere eller østvidda nevnt spesielt. Det virker mer som en gjengs vane å tjuvfiske uansett hvor en er, og i vann som en ikke vet om er eiet av en blåmeis eller en jakt og fiskeforening. Jeg er veldig enig at grunneiere som stenger ute allmennheten bør brukes, men da kan en ikke fiske tilfeldig hvor som helst, men sjekke ut litt først så den rette sniken får miste litt fisk av en rettskaffen tjuvfisker:)

Men når det er snakk om jakt og tilgang til det, så er store grunneier pålagt å selge jaktkort på grunnen sin. Er det noen som vet om det samme gjelder fiske? I såfall er det bare å klage inn grunneier til rette myndighet, så blir det kort tilgjenglig...

Kristian

Jeg tror ikke folk flest tjuvfisker til matauk anno 2009 med Norske lønninger slik de er i dag, det tror jeg ikke.

Det jeg tror skjer er at grunneiere ikke gjør seg tilgjengelige, de yter ingen service, de bor langt inne i en bortgjemt dal flere kilometer fra fjellvannene sine i ett grønt hus i en skog og forventer at folk skal vite at de har gjort seg fortjent til grunneier-retten ved å tilfeldigvis bli født inn i en lang familierekke og derfor svinger innom og betaler en symbolsk hundrelapp før man legger ivei på tur. Problemet er bare at om man skal betale sesongkort til hver lille minihøvding HVIS man finner de, blir man fort fattig hvis man ikke har hele turen sin plottet ut på minuttiming.

Hardangervidda begynner å få bukt på ting og tang, man har Vidda Vest kortet som jo er helt supert, 500,- for hele sesongen som dekker mesteparten av vidda er slik en statsalmenning skal være dèt, men Vinje kommune har også fått igang ting og tang, store deler av kommunens arealer på vidda (inkl. grunneiere) finnes på kortet som etter areal er en del dyrere Vidda Vest kortet men overkommelig, 500,- per sesong.

Det som er dumt nå er alle småhøvdingene på Nord-øst siden som skal oppføre seg som.... ja... med loven i sin hånd fordi de har overtatt landområdene etter sine foreldre, som igjen bare har stjålet mye av dette landet fra statsalmenningene på 16 og 1700 tallet (kilde: Tore Qvenild - Hardangervidda, 2004)

Ta en titt i tråden her, se om ikke flere enn meg blir provosert.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3494&highlight=kvenna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Når grunneieren kommer, spør du: Er det ditt vann?

Grunneieren: Ja, det er det.

Du: Da må du pinadø passe bedre på det, for det forsvinner ut med elva der borte.

Det synes grunneieren er så morsomt at han lar deg fiske gratis.

Veldig off topic, men jeg ble stoppet i tollen i London paa gjennomreise fra Norge med 3 liter malt whisky. 2 liter for mye, med andre ord. Saa jeg dro den velkjente Arve Opsahl vitsen paa den engelske tolleren.

Tolleren (med tre flasker whisky i handa): What is this ?

Jeg: Miracle water from Scotland.

Tolleren: This seems like whisky to me.

Jeg: Oh, the miracle must have happened then.

Den engelske tolleren syntes svaret var veldig morsomt og lot meg passere etter at narko bikkja hadde snust seg ferdig uten resultat.

Tyvfiske er vel noe alle har gjort. Jeg har tyvfisket i fjell og lakse-elver i Sogn uten aa ha bli tatt. Man holder seg lavt i terrenget, bokstavelig talt. Krypfisking kan man kalle dette. Herlig barndom. Men fisken var snill (den beit ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke tjuvfiske. Eier ikke en kvadratmeter jord selv, men respekterer allikevel privat eiendomsrett og allmenningsrett. Jeg må imidlertid innrømme at jeg betaler med større glede der jeg vet det drives aktivt kultiveringsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogbryn, du må lese mye lenger enn side 0,5 hvor det havner ett par sure fotnoter hvis du vil ha med deg :D Østvidda står skavvise, sort på lyseblått i det startende innlegg.

Jeg har nok ikke øya med meg fjellbukk så jeg ser ikke østvidda nevnt før i innlegget ditt som jeg henviste til i forrige innlegg.

Alle innlegg før det handlet om tjuvfiske og generell uvitenhet om hvem som eider vann og hvilke konsekvenser en får om en blir tatt . Det er det jeg synes er leit å høre da det kan ligge mange dugnadstimer bak hvilket som helst godt fiskevann. Er en ikke kjent om eierforhold så kan en ikke se på vannet om det er vannskjøtt av en blåmig tå en grunneier eller en driftig jakt og fiskeforening.

Jeg synes det er harmelig med tjuvfiske i slike vann, og det er ikke matauk og utfisking av bestand jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SkogBryn spør om grunneiere er forpliktet til å selge fiskekort til almenheten. Såvidt jeg vet er de ikke det. I Jotunheimen er det mange private vatn der det ikke selges fiskekort. Ta f.eks. Russvatnet, som har en flott ørretstamme - det er privat og stengt for almenheten, bortsett fra at du får fiske der hvis du leier Russvassbue (ca 8 sengeplasser) som ligger ved utosen mot Sjodalen, men det koster deg ca 30 000 for en weekend.

Når det er sagt - til det generelle - jeg betaler mer enn gjerne fiskekort hvis grunneier/ansvarlig bruker tid og ressurser på å kultivere vatnet/vassdraget. Det blir det samme som å betale bomavgift på en privat anlagt vei for å bidra til at den vedlikeholdes.

Det er mindre akseptabelt å betale fiskekort der grunneier gir f i forvaltning, slipper silo og møkk i elva, fisker ut storfisken selv med grovmaska garn og dermed forrykker balansen i vassdraget, og etterpå tar betalt for å la fritidsfiskere dra opp tusenbrødre. Dessverre er det alt for mange eksempler på dårlig vassdragsforvaltning i Norge - etterhvert som oppdrettsnæringa og en bevisstløs fiskeriminister gjør sitt beste for på å ta knekken på de anadrome stammene burde fortjenestemulighetene i innlandsfiske være økende, men det synes som grunneierne mange steder ikke skjønner dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke øya med meg fjellbukk så jeg ser ikke østvidda nevnt før i innlegget ditt som jeg henviste til i forrige innlegg.

Alle innlegg før det handlet om tjuvfiske og generell uvitenhet om hvem som eider vann og hvilke konsekvenser en får om en blir tatt .

Tilgi meg for at jeg tok det som god fisk at du som interessert leser klikket deg inn på linken jeg supplerte min tekst som omhandlet konsekvensen av å bli tatt for å dyppe sluken for å få kveldsmat.

Problemet i din tese om ivrige jakt og fiskeforeninger og deres offerrolle i saken er at den ikke holder vann. Hvor mange jakt og fiskeforeninger, gjerne tilknyttet NJFF, selger ikke fiskekort for sine vann?

Istedet for å synes synd på seg selv som grådig grunneier med sosiale atferdsproblemer som aggresivitet kan man ta seg bryet med å logge inn på www.inatur.no og registrere seg, men det er det jo ikke mange som gjør, er det vel? Neidda, en lapp på det lokale samfunnshuset får være bra nok, dèt er noe alle fjellglade mennesker som kommer fartende til regionen får med seg.

Men nå blir det mye kamskjæring, jeg må legge til at jeg nesten utelukkende har møtt koselige grunneiere hvor mine turer har tatt meg og praten har gått i fjell og fiske, lokale forhold og skikker, under slike tilstander er det ikke bare en glede, men også en for meg prinsipiell plikt å betale fiskeavgift- så lenge prisen holder vann ift. verdi, bokstavelig talt. (Lakselv priser pr. dag f.eks kalles å drømme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hardangervidda har ikke oppsyn noen gang reagert på at jeg fisker "offside". En gang jeg fisket i Nedre Hein , der kortet bare gjelder rennende vann, ble det nok til at jeg etterhvert kom så langt fra utoset at jeg fisket i vann og ikke i elv. Den gangen ble jeg kontaktet av en som viste seg å være oppsyn, og han ville se fiskekort. Noe jeg hadde. Og dermed var han fornøyd. Hadde en helt identisk opplevelse ved Vesle Selstjørn også. Det kan virke som om oppsynet er beskjeftiget med almenningen og ikke engasjerer seg så mye med private vann. Helt greit synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok få unntak av jakt og fiskeforeninger som ikke selger fiskekort på området sitt, det tror jeg også. Men det blir feil for meg når det virker som om folk her inne fisker uten kort uten å kjenne til eierskap og drift på vannet. Men det er blitt stille fra de ivrigste "tjuvfiskerne" her inne så de fikk kanskje en ettertanke?

Jeg er veldig enig med Yardbird at grunneier eller disponent skal forvalter vannet sitt på ordentlig vis. Gjør han ikke det så fortjener han påpakkning av passende sort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i mitt innlegg bort fra laksefiske, som er i en særstilling. At man loffer over vidda og ikke har full kontroll på fiskekortene på lengre turer har jeg også full forståelse for.

Tiden hvor man måtte lete opp en bonde for å kjøpe fiskekort for et enkelt vann er imidlertid i all hovedsak over, bare spør på nærmeste bensinstasjon eller Coop. Tiden hvor bonden fikk brorparten av fiskeavgiften er definitivt over, det meste går til kultivering/fiskeforeninger osv. I dag er det de stadig voksende grunneierlag i samarbeid med ildsjeler i lokale fiskeforeninger som gjelder. Fortsetter utviklingen kan man snart kjøpe kort i private vann i en kommune i slengen.

Det er samtidig et synkende antall sportsfiskere og man betaler i dag ofte mindre for å fiske i vann tilhørende et helt grunneierlag enn man før gjorde for å fiske i ett enkelt vann (nåværende kroneverdi).

Ut fra dette perspektiv har jeg liten forståelse for at noen vegrer seg for å betale et fillebeløp. Pengene går kanskje ikke til å kultivere vannet man fisker i, men til kultivering av andre vann i området. Arbeidet som legges ned er dugnadsbasert.

Det som er atskillig vanskeligere for meg å svelge er at jeg må betale 400 kroner i uka for å fiske i vanlige fjellvann på Finnmarksvidda hvor det ikke er private eiere, ingen fiskeforening, aldri er gjort eller kommer til å bli gjort kultivering, og hvor det heller ikke er anadrome fiskeslag. At mitt lille slukfiske i konkurranse med garnlenker og firhjulinger skal "bøtelegges" slik har jeg ingen forståelse for.

Alt dette fordi jeg har bosted i Troms, ikke i Finnmark, mens en Finnmarking kan fiske hele året for 400 kroner på all statsgrunn i Troms. Et av de mange perverse utslag vi har fått pga. Finnmarkseiendommen. Og sannsynligvis bare begynnelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting med grunneiere, men hva med jakt og fiskeforeninger og deres frivillige mannskaper som legger i mye frivillig arbeid(fritid) og penger(innsamlede) for å kultivere fiskevann i skog og fjell. Har dekk alle så liten samvittighet så dere lar det skure? Takket være mye frivillig arbeid har vi stedvis veldig gode fiskevann...

Kristian

Jeg kjøper ALLTID fiskekort der det er mulig. Greit nok at frivillige kultiverer og så videre når man kan få kjøpt fiskekort. Det er de grunneierne som er vrange jeg snakker om, som ikke godtar at du dupper stanga litt. Tjuvfiske med båt og garn er en helt annen skål, som jeg ikke forsvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da gjør jobben deres. Det jeg mener er at det burde vært tillatt, når man var ute og gikk i fjellet, å ta en fisk eller tre til å ha i panna! Et vann blir da ikke fisketomt av det! Det er tjuvfiskere med garn/båt som bør tas. Det er noe ganske annet. Det blir det samme som om du går forbi et jorde og tar en gulrot. Kommer du med en henger og forsyner deg blir det etter min mening noe annet. (Jeg er for øvrig bonde sjøl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da gjør jobben deres. Det jeg mener er at det burde vært tillatt, når man var ute og gikk i fjellet, å ta en fisk eller tre til å ha i panna! Et vann blir da ikke fisketomt av det! Det er tjuvfiskere med garn/båt som bør tas. Det er noe ganske annet. Det blir det samme som om du går forbi et jorde og tar en gulrot. Kommer du med en henger og forsyner deg blir det etter min mening noe annet. (Jeg er for øvrig bonde sjøl)

Så hvis jeg bare stjeler tre poteter og en kotelett fra Meny, så burde det være greit? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg bare stjeler tre poteter og en kotelett fra Meny, så burde det være greit? hehe

Ikke alle vann har mennesker på lønnslippen :) Mange har naturlige bekkeforbindelser, god sandbunn og overflod av skjoldkreps og har ingen behov for kultivering. Hvorfor har grunneier rett på å kreve fiskekort, når han gjør seg utilgjengelig som selger? Eller enda bedre, hva gjør en arvtager istand til å ulovliggjøre fiske fullstendig, i slike vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med fjelbukken. Det blir som å plukke blåbær i skogen. Det kultiverer seg sjøl! Ingen bonde tar betalt for det, ja bortsett fra i Finnmark da!

Finnes ikke blåbær i finnmark. Den har ørna tatt og blåbærbøndene har fått sin erstatning fra staten.

Når det gjelder fiskekort på fjellvann.. Greit så lenge eierne gjør noe aktivt, ellers så burde det holde med statskortet. Litt surt å betale for å dra opp småsild, spesielt da du faktisk gjør eigeren en tjeneste ved å tynne ut vannet. Kansje et litt dyrere kort kunne ha frigjort flere vann og gjort ting litt lettere for alle? Kort for større soner kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke blåbær i finnmark. Den har ørna tatt og blåbærbøndene har fått sin erstatning fra staten.

Når det gjelder fiskekort på fjellvann.. Greit så lenge eierne gjør noe aktivt, ellers så burde det holde med statskortet. Litt surt å betale for å dra opp småsild, spesielt da du faktisk gjør eigeren en tjeneste ved å tynne ut vannet. Kansje et litt dyrere kort kunne ha frigjort flere vann og gjort ting litt lettere for alle? Kort for større soner kansje?

Enig. Betaler gladelig mer for et fiskekort. Problemet er de som overhodet ikke er interressert i å la deg fiske i "sitt" vann. Spurte en sauebonde en gang, om jeg kunne prøve noen kast i vannet hans (ganske stort vann), men da fikk jeg til svar at i det vannet var det nesten ikke fisk igjen, og det lille som var der skulle han ta ut til jul! Vel, jeg fisket litt i vannet hans noen uker senere. Jeg tok 3 pene ørreter på 5 minutter! Veldig dårlig med fisk var det jo ikke, akkurat....Ikke tror jeg han hadde det helt store tapet heller. Dette vannet ligger også temmelig avsides og langt til fjells, så jeg tror ikke det blir det store rennet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med andre ord bli anmeldt hvis eieren vet hvem du er, men så fremt han ikke er oppsynsmann kan han ikke be om personalia.

Hvis du derimot er av typen som fisker med garn, er det aktuelt at alt av ditt utstyr blir inndratt hvis du blir tatt.

Fiske uten tillatelse i private vann straffes ikke etter Lakse- og innlandsfiskeloven! Fiske uten tillatelse i private vann straffes etter Straffeloven §407: "Den, som krænker andens Ret ved at fiske, jage, sætte Fangstredskaber for, fange eller dræbe Dyr, som ikke er i nogens Eie, straffes med Bøder."

Er ikke helt sikker når det gjelder kommunale eiendommer, men tror også det her er §407 som er straffebestemmelsen. Her er det viktig å legge merke til at brudd på §407 ikke kan gi frihetstraff. Dette utelukker adgang til ransakning og pågripelse (selv for politi/oppsynsmann med BP), jfr. straffeprosessloven §§ 171 og 192. Dog kan pågripelse gjøres uavhengig av strafferammen, når den mistenkte ikke avstår fra den straffbare handlingen (jfr § 173), herunder å fiske.

På statsgrunn (unntatt statsallmenninger) straffes fiske uten kort etter lakse og innlandsfiskelovens §49 "med bøter eller fengsel i inntil 1 år" (som Lofoten viste til), på statsallmenninger er straffebestemmelsen fjellovas §37 "med bøter eller med fengsel i inntil 3 månader".

Viktig å merke seg at overnevnte gjelder fiske uten tillatelse, og at fisket ellers er innenfor Lakse- og innlandsfiskelovens bestemmelser.

Jeg tror det kan være nyttig for noen og enhver å sette seg litt inn i jussen.Boka "Oppsyn i utmark"...

...Bottom line: En "oppsynsmann" uten politimyndighet kan aldri beslutte ransaking, og følgelig heller ikke foreta noe beslag.

Uten å virke pirkete, vil jeg oppfordre deg til å friske op kunskapene litt Robinson.

Enhver kan ta beslag "når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor", jfr Straffeprosessloven §206. Det er f.eks veldig aktuelt at oppsyn uten BP eller grunneier beslaglegger fisken. I tillegg er ikke et beslag ensbetydende med at det har foregått en ransakning;) Hva hvis fiskestanga eller garnet ligger på bakken lett tilgjengelig, eller på en annen måte er fullt synlig? Hva med en båt som (som ikke står i båthus)?

Polardego:

Jeg antar at personene holdes igjen "frivillig" til politiet kommer, og at du ikke holder dem fysisk igjen hvis de prøver å stikke av?

Lurer på hva som skjer dersom man blir tatt "på fersken" i et privat vann på fjellet? Noen som har noen gode eller dårlige erfaringer? Jeg snakker om hvis man har prøvd stanga litt bare og tatt en ørret eller tre.

Med andre ord risikerer du "ikke mer en" en bot, og beslaglagt fisk og fiskeutstyr. Man har ikke muligheten til å holde igjen en person som har tjuvfiska i et privat vann.

Uansett vil jeg råde deg til å holde deg på riktig side av loven! Fisketur, uten å se seg over skulderen hele tiden, er også langt mer trivelig. Selvfølgelig kan man diskutere om grunneierretten er rimelig, men man kan ikke tjuvfiske selv om man synes den er urimelig. Kan legge til at grunneierretten for innlandsfiske, unntatt laks og sjøørret, ble innført rundt 1900 med knappest mulig flertall i Stortingen. Dvs med Stortingspresidentens dobbeltstemme.

Som dere kanskje forstår, synes jeg dette temaet er veldig spennede :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist noen kommer å krever å få se fiskekort,skal du spør etter legitimasjon. Vist ikke de kan forelegge legitimasjon med (BP) begrenset poltimyndighet. Er det i grunn ikke så mye de kan gjøre. Du trnger ikke å oppgi navn eller nummer til privat oppsyn uten BP. De kan i grunn

ikke gjøre så mye. De som har BP er som regel SNO eller oppsynsfolk fra de forskjellige fjellstyrer. Mitt beste råd er å spille dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.