Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvfrysing av gass


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg kjører gass på mitt trangia stormkjøkken, og er fornøyd med det stort sett da jeg ikke bruker den i kaldt vær. Men forleden var jeg på tur og lot den brenne i ca. 40 min. Den virket fint helt til slutten da effekten avtok betraktelig. Når jeg tok opp gassflasken var den iskald. Jeg mener å ha hørt noe om at prosessen som omgjør væske til gass på mirakuløst vis kjøler ned væsken og dermed beholderen. Teorien min er derfor at gass over tid kan "fryse" seg selv, til tross for ca. 15 grader i luften, så mye at prosessen blir vanskelig. Men jeg tør ikke si at det var dette som skjedde. Noen andre som har gjort seg lignende erfaringer, eller har plausible forklaringer på hvorfor effekten avtok? Er jeg helt på jordet?

Alle innlegg mottaes med takk!

Theotokos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

Ja lenge siden den postet, men det finnes noen sk. "gasslover" i vi hadde i naturfag. Når vi reduserer trykket i en gass, f.eks slipper ut kullyser av et brannslukningsapparat blir det iskaldt, faktisk kan vi danne tørris av kullsyregassen. Det motsatte skjer med punping av luft i sykkelpumpe, lufta blir trykket sammen og avgir varme - pumpa blir varm.

Butanboksen kan holdes varm med en sk heatpad, trykket øker også hvis du rister på boksen.

Har hørt om en som brukte å koke opp 2 dl vann og sette boksen nedi for da holdt den trykket så lenge han lagde mat. Problemet er som regel ikke betydlig ved temperaturer over 7-10 grader. Jo høyere høyere tappehastighet jo større problem, store bokser er mer stabile enn små....

Har du propan/isobutan/butanmix har boksen høyere trykk, men butangassen blir sist brukt hvis du ikke snur boksen opp ned. (Ikke alle brennere liker det, men kan lage høye og ujavne flammer.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.