Gå til innhold
  • Bli medlem

silva L2, et forferdelig inntrykk


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Silva L2 er ei lykt som koster rundt 600-700 kr. Hadde store forventninger til lykta siden prisen var noe stiv.

Har brukt den tre ganger.

1. På langtur i vinterferien med ett par minusgrader da jeg brukte lykta (opp i - 15 på natta). Her sluttet den å virke etter fire minutter. butikken hvor lykta ble kjøpt svarte at batteriene var etter all sannsynlighet grunnen til at den sluknet.

2. På telt tur, her var det +2, lykta stoppet å virke etter 13 sekunder

3. testa lykta med de samme batteriene som jeg brukte på telt turen, nå i en god å varm stue. Lykta lyste som aldri før. godt og sterkt lys.

(en kamerat av meg har samme lykt og var med på begge turene, identisk resultat)

Forventer jeg for mye av ei lykt til 600 kr. Hadde heldigvis med meg ei lita lykt som jeg har fått gratis av VG, den lyste like godt selv morgenen etter da jeg fant den i snøen.

Skulle kanskje ha skrevet dette under utstyrserfaringer, men tatt i betraktning at hodelykta kun har lyst i snaue fem minutter konkluderte jeg med at dette var plassen.

Vær høyst forsiktig ved kjøp av denne lykta, de jeg og kameraten min har er vertfall helt ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen som helst erfaring med L2, men har hatt en L1 i over 3 år. Den lyser hus lenge som helst. Har brukt den veldig mye, og den har fårtt mye juling. Har brukt den i alt fra 20minus til 20 pluss, uten at jeg merket forkjell på hverken styrke eller batterier. Hvis dere har kjøpt lyktene på samme sted, kan det jo tenkes at det er en produksjosnfeil, som kan forekomme.

Høres for meg ut som det er det...eller at dere begge to har gjort et eller annet merkelig som forårsaker problemene...noe jeg har lite tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lave tempraturer bør man vel bruke Lithium batterier....

Det har ingenting med saken å gjøre - selv om det er ideelt. Man skal kunne bruke lykta noen timer i kulde med vanlige batterier og. Dessuten krever ikke de oppgitte og ganske beskjedne temperaturene her all verden av batteriene.

Reklamasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen som helst erfaring med L2, men har hatt en L1 i over 3 år. Den lyser hus lenge som helst. Har brukt den veldig mye, og den har fårtt mye juling. Har brukt den i alt fra 20minus til 20 pluss, uten at jeg merket forkjell på hverken styrke eller batterier. Hvis dere har kjøpt lyktene på samme sted, kan det jo tenkes at det er en produksjosnfeil, som kan forekomme.

Høres for meg ut som det er det...eller at dere begge to har gjort et eller annet merkelig som forårsaker problemene...noe jeg har lite tro på.

Har samme gode erfaringer med L1 som Skogy. Jeg tør mene at du har fått en L2 med fabrikasjonsfeil. Bare for butikken å ta ansvar.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spander på deg et par Nimh oppladbare batterier med lav selvutladning (low self discharge, LSD). For eksempel sanyo eneloop. Kan kjøpes på nett fra batteribyen.dk eller andre steder. Kan lades med vanlig nimh batterilader. Funker sinnsvakt mye bedre enn alikalske batterier, og er langt bedre enn vanlig nimh på det aller meste.

Du skal se lykta funker mye bedre og mye lengre med ordentlige batterier. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme gode erfaringer med L1 som Skogy. Jeg tør mene at du har fått en L2 med fabrikasjonsfeil. Bare for butikken å ta ansvar.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spander på deg et par Nimh oppladbare batterier med lav selvutladning (low self discharge, LSD). For eksempel sanyo eneloop. Kan kjøpes på nett fra batteribyen.dk eller andre steder. Kan lades med vanlig nimh batterilader. Funker sinnsvakt mye bedre enn alikalske batterier, og er langt bedre enn vanlig nimh på det aller meste.

Du skal se lykta funker mye bedre og mye lengre med ordentlige batterier. . .

Hvor mye koster disse batteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster disse batteriene?

http://www.batteribyen.dk koster 4 stk 129 danske kroner pluss porto. Se her: http://tinyurl.com/cp4og9 (bestiller du for mindre enn 200 NOK slipper du moms og fortolling).

I Norge selger Japan foto dem til 189 norske kroner for 4 stk. Sikkert flere som har. Og det er sikkert mulig å få dem enda billigere fra utenlandske nettbutikker. http://www.justfuckinggoogleit.com/ :evil:

Kjøp en lader som lader hvert batteri separat og kutter ladingen når batteriet er fullt eller blir for varmt. Tror den laderen som sanyo selger sammen med batteriene er basert på å lade 2 og 2 batterier i slengen - en dårlig ide dersom det ene batteriet er helt tomt og det andre halvfult. Mener du finner OK ladere på biltema og chlas ohlson for et par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får se hva det blir til.

Skal ned til butikken hvor lykta kommer fra og sjekke hva de har å si. Tviler på jeg får så mye igjen for besøket, men hvert et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en lader som lader hvert batteri separat og kutter ladingen når batteriet er fullt eller blir for varmt. Tror den laderen som sanyo selger sammen med batteriene er basert på å lade 2 og 2 batterier i slengen - en dårlig ide dersom det ene batteriet er helt tomt og det andre halvfult. Mener du finner OK ladere på biltema og chlas ohlson for et par hundrelapper.

Enig i dette. Jeg kjøpte en lader på clas til rundt 500,- som har individuell styring pr batteri, med indikatorer for hvor mye strøm det er på batteriet, ladespenning etc. Problemet med denne laderen er at den ikke alltid skjønner at et batteri fungerer dersom det er lite strøm igjen på det. Derfor har jeg også en billiglader uten for mye intelligens liggende ved siden av for å "sparke igang igjen" batterier som ser døde ut for den smarte laderen. Det holder stort sett med et halvt minutt i billigladeren for å få sparket igang igjen et batteri, men jeg kastet et par batterier jeg trodde var døde før jeg oppdaget dette fenomenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd L2 men har hatt L1 i flere år har brukt den på veldig mange vinter turer blant annet over Finnmarksvidda i februar, har også brukt den på to Aconcagua turer (1 hvor vi kom til toppen) har brukt den i minus 30 uten problemer og føler jeg svært skjeldent trenger å skifte batterier på den.

En venn av meg har L2 som han brukte gjennom hele militæret og han er kjempe fornøyd, han var stasjonert i Nord Norge og brukte også denne på flere vinter turer uten å ha noe å klage over.

Mulig det er noe feil med bare din lykt, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får se hva det blir til.

Skal ned til butikken hvor lykta kommer fra og sjekke hva de har å si. Tviler på jeg får så mye igjen for besøket, men hvert et forsøk.

Eller ring direkte til Silva Norge (69 97 25 00 ) og spør etter Per Kristian - han ordner nok dette og sender deg en ny lykt når du har sendt inn den gamle til dem for en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.