Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av primus


Pål L

Anbefalte innlegg

Lite original post kanskje, men trenger litt hjelp her...

Har tenkt å kjøpe primus, og trenger litt råd om hva som finnes. Har kommet frem til at jeg har følgende krav:

-Multifuel (bensin parafin etc), gjerne også gassbokser om det er mulig.

-Må ha metallpumpe (svært skeptisk til MSR sine plastpumper og hvor mye disse tåler).

Hittil har jeg mest sett på Optimus Nova, Primus Omnifuel og Primus MultiFuel EX , men er åpen for andre primuser også. Noen som har noen forslag eller erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har brukt MSR Dragonfly året rundt i over 2 år no og har aldri hatt problemer med hverken brenneren eller pumpa, men jeg er forsiktig når jeg pakker flaska med pumpa på i sekken. Jeg er godt fornøyd med brenneren og har ingen betenkeligheter med å anbefale den. At den ikke tar gassbokser plager meg ikke, jeg fyrer godt med miljøbensin på sommeren :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 111T

Optimus 111C

Begge kan fyres på bensin og parafin

Coleman 550B. Primært bensinprimus, men kan bruke parafin ved bytte av generator med dyse.

Coleman Apex 2 er flaskeutgave av 550B

Ut over det, vil jeg på det varmeste anbefale deg å tenke primuser som hovedsakelig beregnet for en type drivstoff.

Mao. du får enten en parafinprimus som til nød kan brenne bensin, eller en bensinprimus som til nød brenner parafin.

Rødsprit i primus er bare å plage vettet av seg selv.

Vanskelig å få til, og du trenger dobbelt så mange liter fuel som alternativene.

Både Nova og Omni fungerer ok.

Brennerne til MSR er bra, men er ikke spes. begeistret for pumpene.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For å hjelpe deg med valgene dine:

Definer hva du skal bruke primusen til, og ikke minst hvor.

Skal du bruke den i Norge, gå for en type drivstoff.

Ønsker du slange, eller tank?

Hvor idiotsikker skal primusen være?

Skal du varme teltet med den?

Støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg mest sett på Optimus Nova, Primus Omnifuel og Primus MultiFuel EX , men er åpen for andre primuser også. Noen som har noen forslag eller erfaringer med disse?

Eg har både Optimus Nova og Primus Multifuel. Novaen er overlegent best på alle eigenskapar, med unntak av at multifuelen kan brenne gass. Men som gassbrennar fungerer multifuelen så dårleg, at dersom du har tenkt å brenne gass, bør du velge ein annan gassbrennar!

Novaen har eg bare gode erfaringar med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv primus Omnifuel og den fungerer prikkfritt. KJører den stort sett bare på renset bensin.

Ser XXL har tilbud om dagen på Primus Multifuel. 500 mindre enn Omnifuel.

Dog er det litt mer forskjell enn at Omnifuel takler "fyringsoljer" som nødfuel.

Omni har en regulator på flaskekobling og en på selve brenner. Multi har bare på flaskekobling(har ikke dobbeltsjekket EX utgaven men mener den mangler der og). Da får du en klar forsinkelse av effektregulering, spes på flytende drivstoff. I tillegg vil det være vanskeligere å dosere mengde til forvarming. At den ikke hadde regulator på selve brenner var et av ankepunktene i en test. Disse skal jo holde i mange år så jeg hadde heller betalt de 500 ekstra.

Her finner du en test som Villmarksliv gjorde på multifuels i fjor sommer.

http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article295603.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.