Gå til innhold
strebus85

Gamasjer sommerstid

Anbefalte innlegg

Jeg bruker alltid gamasjer. Både i kombinasjon med høye og lave sko. Jeg er litt "trang i skjæret" så jeg blir alltid veldig skitten på innsiden av leggen fra skoa og opp til knærme. Jeg bruker også nikkers i stedet for langbukse. Ganske praktisk for å regulere temperaturen og hvis du havner under i bekken eller i myra. Da er det bare å skifte sokker, riste vannet av gamasjene og så er du llike tørr igjen.

Jeg har prøvd flere typer gamasjer. Jeg hadde et par som jeg kjøpte i Scotland for mange år siden da jeg skulle gå til Ben Nevis. Skjult lenke - logg inn for å se den

De var av tykk nylon og nesten uslitelige. De var av merket "Dalesman". Jeg har også prøvd flere typer norskproduserte gamasjer. De er stort sett laget for vinterbruk og det største problemet med disse er at de ofte sitter for langt nede på skoen slik at de veldig fort blir utslitt langs den nedre kanten.

Sist sommer gikk jeg en uke i fjellet med noen gamasjer som jeg kjøpte fra USA. "Ventigator", Skjult lenke - logg inn for å se den

De sitter bra på skoen, har en solid reim onder skosålen og har en borrelåsklaff på bakksiden for ventilasjon. En unyttig gimmik tenkte jeg, men da jeg gikk i fjellet i varmt fint vær, mend nikkers og korte strømper, virket denne gimmikken overraskende bra.

Et element til som jeg liker med gamasjene fra Scotland og USA er at de er så stive at de holder seg oppe uten at du trenger å snøre dem fast under kneet. Da blir det ikke så varmt når sola skinner. Flere av de norske gamasjene er så myke at de må snøres fast under kneet for ikke å skli ned og bli liggende som en ødelagt trekkspillbelg rundt ankelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til sommerbruk så tror jeg at jeg ville gått for noe i nylon, Goretex eller Dermizax. Bomull blir veldig fort gjennomvått. Noen gamasjer har bare en strikk under skoen. Denne slites fort ved sommerbruk og ryker av. den kan lett erstattes med en lang skolisse. Det har jeg gjort på alle mine. Ellers er det noen som har en kraftigere bred stropp under skoen. Denne holder nok en del lenger, men er vanligvis vanskeligere om ikke umulig å skifte hvis den ryker.

Gode gamasjer er dyre, men hvis du vil ha en billig, men ganske god gamasje så burde du kanskje se på disse fra Outnorth. Jeg har ikke erfaring med dem, men de ser ganske solid ut. Velg størrelse ut fra skosmørelsen din.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Eller denne:

Endret av REs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommergamasjer må være vanntette. Goretex, Dermizax eller vanntett nylon. Jeg hadde en gang et par fra Dalesman som jeg kjøpte i Skottland før en tur til Ben Nevis. De var av vanntett tykk nylon, hadde glidelås og borrelås bak og var så stive at de stod oppe uten at jeg strammet snoren rundt toppen. Disse ble jeg veldig glad i og reparerte og sydde dem gang etter gang for å bevare dem så lenge som mulig, men en dag måtte jeg innse at nok var nok. Synd men sant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det høres ut som noe lignende som de Biltema selger. De er tykke og stive, og vanntette: Skjult lenke - logg inn for å se den
Jeg har ikke prøvd dem, bare sett på dem på butikken, og de virker svært solide.

Litt vanskelig å se fra bildene hva slags stoff de er laget av, men det står at det er PVC-belagt polyester/nylon. Jeg har hatt noen fra Berghaus som ligner litt, men de var ikke vanntette over skoen. Kanskje jeg skulle stikke innom Biltema en tur og se på dem.

DSC_0371k.jpg.996b35c168976a2cc5fcd35f83920593.jpg

Skinnlappen på siden har jeg sydd på selv for å beskytte mot stålkantene på skiene. Det ble en del kutt i den ivrigste Telemark perioden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.