Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til vårtur til fots


Vestavind

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tar friluftsliv deltid i Volda og der skal vi utenom de vanlige samlingene "arrangere" to egenturer, høst og vår. Høstturen gikk til Finnskogen og var meget vellykket. Så var det vårturen da, har satt opp noen kriterier nedenfor! Ellers er jeg en meget ivrig naturfotograf så en plass med mange fotomuligheter hadde passet meg meget bra. Poenget med turen er å være på tur :D med fokus på naturskildring.

Kriterier:

- Minimum 3 dager.

- 2-3 timers reise fra Oslo sentrum (Buss eller tog).

- I april/mai (skal levere rapport fra turen 15. mai).

- Må gå til fots.

Har du noen forslag til turer eller områder vil jeg gjerne høre fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal jeg kapre tråden din litt og lure på om du er fornøyd med studiet? Bor selv i Volda og lurer på å ta dette faget! Velger deltid for å kombinere med jobb. Er det lærerikt og spennende? Og hvordan er nivået på undervisningen (altså: Grunnleggende vs. avansert)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg kapre tråden din litt og lure på om du er fornøyd med studiet? Bor selv i Volda og lurer på å ta dette faget! Velger deltid for å kombinere med jobb. Er det lærerikt og spennende? Og hvordan er nivået på undervisningen (altså: Grunnleggende vs. avansert)?

Jeg er meget fornøyd. Tar studiet ved siden av Idrett, friluftsliv og helse ved Høgskolen i Oslo og det fungerer fint, selv om det kanskje av og til går litt utover karakterene. Kan anbefale studiet på det varmeste! Undervisningen er på et høyt faglig nivå og både grunnleggende og "avansert" friluftsliv blir gjennomgått. Naturlig progresjon etter hver samling. Første samling er ved Skåtahølen, den er veldig basic! Andre samling er lagt til kysten, tredje er oppe på Grotli, fjerde samling vet jeg ikke hvor skal være enda. Nils Ola (læreren) er en kjempefyr og i tillegg meget dyktig. Du vil garantert lære masse nytt og kose deg på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spasere litt i nordmarka? Jeg skal tråkke der i 2-3 dager etter en runde i Femunden.

Se på http://www.turistforeningen.no/location.php?lo_id=NO_oslo (trykk på "vis kart"). Det er ganske enkelt å følge stiene mellom hyttene, og ta avstikkere for å slå opp telt om du vil det. Det står også en del om hvordan du kommer deg til disse hyttene, ofte er det ikke lange biten fra buss-stopp og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale grensetraktene helt øst i Akershus. Området ligger relativt lavt og blir derfor raskere snøfritt enn Nordmarka. Det har også helt andre naturkvaliteter å by på, vidstrakte myrer og mer "øde" områder, et rikere dyreliv (en og annen ulv kan befinne seg der, til og med bjørnespor har blitt observert siste årene), rikere fugleliv med orrhanespill, heilorop, traneskrik osv og mye, mye mindre folk enn i Nordmarka. Utfordringen for deg blir å komme seg dit kollektivt på en ok måte - men det bør la seg gjøre. April/mai er et ideelt tidspunkt å oppsøke disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo et uendelig hav av muligheter. Hvis du er interessert i Oslomarka kan jeg anbefale Krokskogen med utgangspunkt fra feks Sollihøgda (går buss dit), Vestmarka, - buss til Bykrysset feks) eller Romeriksåsene med feks utgangspunkt Grøsåkervangen (- kan ta buss til Eltonåsen tror jeg) eller Bjørgeseter (tog). Sove i gapahuken på Helletjern er feks en mulighet første kvelden hvis du går fra Grøsåkervangen. Gode tips til fine "mål" på turene finner du her http://www.kjentmannsmerket.org/

Ellers kan jeg anbefale kanotur i de små avstikkerne i Storefjorden i Vansjø, hvis padling er likestilt med å gå til fots for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er jo som noen har nevnt flere muligheter, som for eksempel Nordmarka, men jeg vil også anbefale Skrimfjella i Kongsberg og Vassfaret nord for Hønefoss. Det er fine områder som passer både hvis dere skal overnatte i hytte eller i telt. Toppturer er også mulig. Vil anbefale Styggmann i Skrim og Vikerfjell/Jøranfisen i Vassfaret. I Skrim så er det snøbart i begynnelsen av mai. I Vassfaret er det snøbart kanskje noe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.