Gå til innhold
  • Bli medlem

Jebel Toubkal i Marokko (4167moh)


lurer

Anbefalte innlegg

Hei!
Dette blir vel min første virkelige post her på forumet, så hva passer vel bedre enn å fortelle litt om turen jeg og to venner hadde opp til Jebel Toubkal i Marokko?

Først litt om reiserute. Skal ikke fortelle så mye om det som skjedde ellers, men litt info om hvor vi reiste osv er likevel med.
Jeg reiste til London for å treffe vennene mine som er fra Estland, men jobber i London. Tok Norwegian fra Gardermoen til Stansted. Derfra tok vi Easyjet fra Gatwick til Marrakech. Tror vel at hele flyreisen fra Oslo, ned dit og tilbake kom på rundt 2200NOK. Vi bestillte da 2 måneder i forveien.

Marrakech
Vi landet i Marrakech den 20. feb. om kvelden, fikk oss taxi til sentrum og ble "hijacked" av en kar som guidet oss til en Riad (hotel) som var veldig billig. Vi var ikke ute etter å bruke mye penger i byen, så endte opp med ca 70NOK per person per natt.

Imlil. ca 1800 moh (dagtemp ca 20 grader, natten ca 10 grader)
Vi reiste så den 22. feb. til Imlil. Vi fant oss en taxi som vi hadde helt alene, noe som er uvanlig der nede. Man skal gjerne være både 7 og 8 personer der, 4 stk bak og 4 stk fremme inkludert sjåfør :). Prisen var 400 Dirham som tilsvarer 320 NOK. Distansen er vel ca 75 km tror jeg.
Vi nøt naturen og utsikten på veien og vi stoppet ca 20 km før Imlil i byen som heter Asni. Her ble vi på nytt "hijacked" av noen lokale berbere som insisterte på at vi skulle bo hjemme hos dem i Imlil. De ble med oss i Taxien og vi fulgte med dem hjem til familien deres.
Vi var i utgangspunktet ikke på jakt etter guide, da man ikke er på skikkelig guttetur om man ikke greier seg selv osv, men vi inngikk en avtale med Ahmed og Hassan på følgende opplegg:
Ahmed skulle være vår kokk disse dagene og skulle bære all maten vår opp til hytten i fjellet. Maten de lager der er enkel spaghetti med noe kjøtt. Mens vi fikk 3 måltider om dagen med skikkelig marrokansk mat (tajine) med mye grønnsaker osv. Han skulle i tillegg være guide opp til Ounakrim dagen etter Toubkal turen, da Ounakrim er litt mer tricky og ikke nødvendigvis merket om vinteren.

23. feb. - Overnatting hos familien inkludert to måltider den samme dagen.

24. feb. - Frokost. Sekkene våre ble bært av muldyr opp til snøgrensen (ca 2 timer) da jeg var ganske syk den dagen. Ved snøgrensen (ca 2300moh) tok vi over og gikk de resterende timene opp til hytten som ligger på 3200moh. Dette var en tur på ca 6 timer og ca 10 km i distanse. Denne turen var værre enn toppturen dagen etterpå faktisk. Vi ble passert av mange lokale menn som går denne turen opp og ned flere ganger i uken for gruppeturer. De bærer ofte opp til 50 kg, og da ikke nødvendigis i ryggsekker, men i bagger eller annet. Selv hadde vi vel rundt 12-14 kg vil jeg tro.
Vi fikk så lunch når vi kom opp og middag litt senere. Tror de andre på hytten missundte oss en del der..
Den nye hytten der er veldig bra. Ikke noe varme der bortsett fra en peis som nok er alt for lite for den store hytten, men man har jo klær for det meste på en slik tur. Det er vel soveplasser for 150-200 stk der tror jeg. Vi snakket med en del, og om kvelden viste det seg at en kar fra Irland hadde egen guide og ville gå opp veldig tidlig neste morgen. Han ville starte 0400 og nå soloppgangen på toppen rundt 0700. Vi tenkte vi skulle slå følge med han da han hadde guide.
Ingen av oss fikk sove mye den natten. 5-6 av ca 20 på rommet lå og snorket og høyden spillte oss nok et puss.

25. feb. - Etter kanskje 2 timers søvn var vi klar klokken 0400 og begynte å gå 0430 med hodelykt og det hele. Temperaturen var ca -10 grader da vi startet. Der var vel rundt 8-10 m/s vind og hardpakket snø. Solen står på veldig om dagen og smelter snøen som igjen fryser på om natten. Turen oppover gikk fint, men mine crampons (vet ikke hva det heter på norsk, men det er de piggene du setter på skoene når man går på is ol.) var leid og av en gammel og dårlig patent. I allefall endte det med at jeg måtte pakke mine ned og gå uten. Turen kan gåes uten Crampons og isøks, men det kan være greit å ha med. Det var bratt noen steder, men ikke slik at man måtte krabbe eller ta seg for. Fjellene minner vel mye om Norge bortsett fra at fjellene ikke er så bratte som på vestlandet. Heller ikke mye steinur der vil jeg tro.
Ca klokken 0830 var vi på toppen. Godt etter planen, men vi var først opp og det var nesten vindstille der oppe faktisk. Etter en liten pause gikk vi ned igjen.
Vel nede på hytten var vi ganske skutt i beina og kunne ikke forestille oss en like tøff tur dagen etterpå, så vi bestemte oss får å gå ned til Imlil igjen samme dag. Den turen nedover sugde saften ut av beina helt vanvittig og 16 timers gange på to dager i høyden og med en del oppakkning var vi ikke klar for noe mer gåing resten av ferien.

26. feb. - Vi begynte dagen faktisk med en tur opp til et fjellpass på ca 2300 moh, og gikk ned igjen for lunch. Så bar turen til Asni igjen med Hassan og Ahmed og vi skulle overnatte hos en bekjent av dem. Først fikk vi en tur inn om Hammam (lignende tyrkisk bad) og massasje der. Det ble en stor happening der vi fikk lære å lage tajine og hadde en fin kveld med lokale berbere.

Alle disse 4 dagene inkludert leie av crampons og isøks for to av oss og all mat og overnatting på hytten i fjellet betalte vi 3600 Dirham eller i underkant av 3000 NOK.

27. feb. Reiser med taxi til Marrakech der en del av "sommerklærne" våre ligger. Taxi-turen var bare 250 Dirham nå (mot 400 Dirham til Imlil). Turen gikk helt til busstasjonen, derfra tok vi bussen til Essaouira som ligger ved kysten. Turen tok ca 3,5-4 timer med en av de billige alternativene. Ca 50 Dirham per pers.
Vi fikk oss en leilighet midt i byen med normalt toalett (som ikke er en selvfølge der nede), to soverrom og kjøkken til 300 Dirham per natt for all oss. Altså ca 240 NOK.
Dette er en gammel "hippieby" der Bob Marley skal ha bodd en god del av sitt liv, og vi fikk vår etterlengtede tid til å bare sitte i ro ved stranden.

Vi var der til 01. mars og tok bussen til Marrakech og flyet til London. Hele turen inkludert reise, souvenirer mat og det hele kom vel på ca 7000 NOK. Da gikk sikkert 1500-2000 til ting som souvenirer, krydder og så videre.

Er ikke erfaren med å skrive slikke logger, men har nå fått med en del som kan væe interessant for andre. Vi fikk også addressene og kontaktinfo for Ahmed og Hassan som vi skulle gi til vennene våre i Europa hehe, og det er ingenting annet en positivt å si om hele oppholdet med dem og turen på fjellet. Jeg kan anbefale å ta kontakt med dem om noen vil oppleve litt ekstra enn bare selve turen på fjellet. Kontakt med lokalbefolkningen gir en helt ny dimensjon på turen faktisk.

Vi gikk som sagt i februar, som er regnet som den kaldeste måneden der nede sammen med mars måned. Det er også nå det er mest snø, men etter norske forhold er det lite å bekymre seg for. Trenger ikke truger eller lignende. Skulle jeg reist igjen ville jeg reist på samme tid eller kanskje i april da snøen bør være helt borte, men at det ikke er så varmt at man svimer av. Skal love det er varmt nok i februar i solen :???:

Om noen er interessert kan jeg laste opp noen bilder også. Spør gjerne om mer informasjon om dere føler det mangler noe.

Espen

EDIT: Rettet skrivefeil og datoer :cool:

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
flott rappport og fine bilder.

visste att der er fjell i marokko men ikke hvordan de såg ut.

atlasfjellene heter det vel? eller?

robert

Stemmer det. Ligger i High Atlas. Det er vel rundt mot ti topper over 4000 meter der. Imlil som er landsbyen nede i dalen er det mest populære utgangspunktet for disse fjellene. Er absolutt verdt en tur. Billig er det også. Vi var tross alt i Marokko i 10 dager og om vi bare ville gå på fjellet kunne vi greid oss med 4 dager sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurer !

Morsomt å se bilder med snø på fra et fjell jeg var på i oktober for nesten ti år siden.

Ville turen blitt litt enklere med ski :) Så dere noen som gikk på ski :?:

Hei!

Jeg tror de aller fleste hadde med ski faktisk. Mye franskmenn. Vi hadde egentlig ikke så mye kontakt med så mange. I allefall ikke jeg, for jeg var syk når jeg kom opp på hytten i fjellet, og lå i sengen fra 2100 til 0400 og gikk rett og og helt ned til Imlil neste dag. Forunderlig nok ble jeg frisk i halsen i løpet av den tiden til tross for minimalt med søvn og mye kulde :)

De som hadde ski hadde jo en drømmetur ned fra Toubkal og helt ned til Imlil. Var vanvittig tungt for beina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut til å være mye oppstikkende stein langs stien mot toppen. Ser ingen skispor langs snøstien på bildene dine.

Brukte folk ski hele veien fra toppen og ned? Fulgte de eventuellt en annen rute en stien?

Jeg så at de som gikk opp på ski gikk en litt annen rute på vei opp. Skikjørerne hadde sine egne spor de gikk etter oppover. Når vi var ca på 3700 meter gikk de videre på andre siden av fjellet. Jeg tror de brukte ski hele veien opp fra hytten og til toppen faktisk. Vi var også kommet ned da skikjørerne kom ned igjen, så hvor de kjørte vet jeg ikke.

Det snør ikke så veldig mye der nede, men snøen som kommer legger seg veldig lokalt pga av vind og lignende, slik at det er nok helt sikkert steder der det er mer eller mindre snø enn det det er andre steder.

Hvis du ser på bildet jeg har lagt ved nå vil du se at skisporene går hele veien til venstre i bildekanten. Vi gikk mer rett opp fra dalen og opp på ryggen, men skikjørerne gikk på andre siden av ryggen. Altså på solsiden.

post-5324-13347461177_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det har vært to flotte innlegg om "sene" vinter/tidlig vår-turer til dette området med såpass mye sne at man bør ha med vinterutstyr (bla stegjern, om man ikke har ski). Har noen erfaringer om sene høst-turer til dette området? Vi planlegger tur i første halvdel av oktober, og starter i Casablanca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vinteren der nede er kort. Altså er det normalt bare snø av betydning der rundt januar-februar, men da med noen unntak helt sikkert. Det faller en del snø før og etter det også, men den forsvinner som regel veldig fort. Selv om jeg var der i februar kunne jeg gå hele veien opp uten stegjern om jeg ville det. Bare ikke start veldig tidlig på morgenen, så varmer solen opp isen som ligger øverst ganske greit.

Jeg tror at uansett hvor du starter fra, må du innom Marrakech og derfra videre til Asni og Imlil Det finnes noen daler på nordsiden av Imlil, blant annet et alpinområde som jeg ikke husker navnet på. De holder på å lage vei over fra Imlil til landsbyen som ligger i nærheten av alpinområdet, men tror nok ikke det går rutetrafikk der, hvis veien er åpnet.

Jeg vil tro at taxi fra Marrakech er best. Tror du kan komme deg derfra til Imlil for ca 3-400 Dirham (270-350NOK). De vil helt sikkert stoppe i Asni så du kan få "strekke på bena litt", som betyr at mange skal selge deg noe så snart du har åpnet døren :?

Videre ville jeg deffinitivt prøvd å få kontakt med lokalbefolkningen hvis du ønsker å får mer ut av opplevelsen der nede enn bare gå opp og ned fjellet. Bo hjemme hos noen i stedet for på hotell eller lignende gir deg en helt annen opplevelse vedrørende mat og kultur.

Kjenner noen der som jeg kan gi deg kontaktinfo til om du ønsker det :?:

Temperaturmessig vil jeg tro at du vil ligge på rundt 15-30 grader om dagen og rundt 10 grader om natten i Imlil og omtrent det samme oppe på Toubkal Refuge, bare litt kaldere om natten. Vær oppmerksom på at solen i dalene der kan være skikkelig varm. Selv i februar kunnde vi gå stort sett med bar overkropp opp til 3200 meter om vi hadde villet. Det blåser en del oppe på selve toppen og den siste 1,5 timen på vei opp, men det skulle nå bare mangle når man er oppe på høyfjellet?

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.