Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate teltgropa


Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer gjerne at jeg er et luksusdyr som liker å ha det deilig og komfortabelt, også når jeg er på tur. Derfor legger jeg litt ekstra innsats i de små detaljene, for det er som kjent de som gjør forskjellen på en fantastisk tur og en ukomfortabel opplevelse.

Nå som det er så mye snø, er jeg ute etter å perfeksjonere teltgropa, slik at både underlag, lufting, adkomst og kuldegrop blir optimal.

I denne anledning stiller jeg derfor et par åpne spørsmål. Hvordan lager du din teltgrop? Hva funker, hva funker ikke?

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråkke hardt, sette opp teltet godt bardunert, grave opp snø på stormmattene, grave ut grop i forteltet slik at det er lett å komme ut og inn og trygt å fyre primus, inn med bamse extreme, reinskinn og Isbjørn Jan Mayn. ZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker først til det området som teltet/lavvo skal stå og litt ekstra rundt. Så lar jeg det området "hvile" litt så snøen setter seg hvis det er en del løssnø. Da fikser jeg litt andre ting i mellomtiden som å finne litt ved, lage en bålplass, bore noen hull hvis jeg skal fiske.

Så setter jeg opp telt/lavvo.

Bruker jeg lavvo så lager jeg ikke noe grop. Bruker jeg telt så graver jeg en grop fra inngang og ca 3/4 inn. Bredde er fra litt utenfor innertelt på ene siden og til den stropp som går tvers over på andre(Svalbard 3) Da blir det en "hylle" innerst å sette ting på som f.eks brenner og drivstoff når det ikke er i bruk. Greit med den ekstra plassen siden forteltet på Svalbard sskrår en del mot enden. Har Exped underlag så jeg lager ikke noe søkk med rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange bra innspill! :)

De av dere som graver til i forteltet, vil dere dele noen tanker om hva dere gjør utover kuldegropa?

Mvh Martin

Gløym begrepet kuldegrop. Kuldegrop er noko ein har i snøhole.

Gropa i forteltet er for å få eit rom med ståhøgde eller i alle fall tilnærma ståhøgde. Dette gjer det betydeleg enklare å unngå å dra med seg snø inn i innerteltet.

Nokre hyller i snøveggen til å setje frå seg småting og god avstand frå primus til teltduk for sikker oppfyring. Og plass til å setje frå seg sekken og anna utstyr.

I tillegg er det mykje meir behagleg å sitje i teltet, når ein kan sitje oppreist i innerteltåpningen med føttene nede i gropa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ganger trivelig å slå opp teltet ute på et vann. Man kan da ha fiskehull i ytterteltet og lett tilgang på vann. Imidlertid bør man ha minst 20, helst 40 cm med snø ned til isen (kuldeleding). Hvis det er mindre enn 20 cm ned til isen blir det også vanskelig å få teltplugger/snøplugger til å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulde er ett ikke ord!!! heter Arbeidsgrop. den eneste grunnen til å grave grop (Telt som Hule) er for å få bedre arbidsforhold. Det er i allefall min erfaring! og i telt vinterstid er det praktisk med tanke på utstyr og plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.