Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel - hvilken type gassboks???


Jot@

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Omnifuel og leser i bruksanvisningen at det ved brenning av gass kun skal brukes primus egne gassbeholdere med nr 2202, 2006 og 2007. Alt annet skal vist føre til død og fordervelse... :D

Var innom en sportsbutikk i dag å kjøpte en 220 grams gassboks av merke GoSystem Gas. Den har skrugjenger som passer overens med det som er på Omnifuel`en. Har testet dette og den brenner fint. Går det greit å bruke gassbokser som ikke er av merket primus?

Noen som har noen erfaring med dette som de vil dele så hadde det vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke omnifuel, men en av primus sin "rett på boksen" varianter.

Har brukt denne igjennom halve sommeren og hele høsten som var, tipper det er gått med rundt 2-3kg gass på den.

Denne hadde samme "advarsel" i bruksanvisningen. Men jeg har aldri brukt noe annet enn go system sine bokser på den.

Har ikke hatt noen form for problemet med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er standard gjenger har den ingen betydning hvem som har produsert gassboksene. Omni går jo på "alt" drivstoff, og jeg tviler på at Primus har funnet opp noen ny og revolusjonerende gassblanding. Men om det er kaldt i været har propan/butan-blandingen betydning, uavhengig av produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbokser kan stort sett brukes uanhengig av merke. Grunnen til at Primus skriver dette i bruksanvisningen er at de vil sikre seg mot mot anklager i fall noen skulle finne på å bruke en "dårlig" gassboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har gått igjennom en del tråder her uten å finne det så bumper opp denne tråden.. noen som vet effekten av en vanlig gassboks 250 målt opp mot colemand fuel eller bensin?

En gassboks tilsvarer effekten av hvor mange dl med alternativene?

Edit:

Litt info om varighet på bensin vs. gass her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18657

En Primus 2207 gassboks inneholder 220 gram gass. Dette er nok til å koke opp rundt 20 liter vann, noe som igjen holder til drøye 50 porsjoner Real Turmat. Eller omtrent 1,5 timers kontinuerlig drift.

Info som ikke stemmer med dette finnes her:

http://www.turliv.net/ferdigheter/files/9276328c6e72c30e4ee88ab782ae1dd6-1.html

(125g gass koker ca 4 middager for en person)

Har nesten aldri brukt gass, kan jeg bare regne om for Omnifuelen i henhold til gram der?

Quote: Iflg. gutta hos Primus drar Omnifuel ca 200g pr time, dvs. 0,25 liter.

Så 220g gassboks brenner i litt over 1 time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ekstra lesestoff til en flyreise i forbindelse med påsken, kjøpte jeg et magasin som jeg tror het friluftsliv. Der var det en test av diverse gassbokser, dvs, de fleste kjente, og som helt sikkert mange av brukerne her på FF bruker/kjenner til.

I testen kom hvertfall primus sin gass særdeles dårlig ut, mens en heller ukjent produsent sin gass slo ut en etter en etterhvert som testpanelet kjørte testen under kaldere forhold, og hvis jeg husker rett så vant den testen totalt sett. Jeg har selv kjørt på gass fra produsenten lenge før jeg leste testen (Providus/shell bensinstasjoner), og jeg er imponert over egenskapene til denne gassen under kalde forhold, og den fikk virkelig kjørt seg mellom -15/-20 under vinterferien iår. (Omnifuel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la bladet igjen på jobb, og nå er det borte. Hvis du finner en kopi av bladet, kanskje narvesen, eventuelt sender en mail til dem og spør om en kopi, så er det verdt det, for mener å huske at de hadde meget bra tabeller i testen, med verdier for både små og store bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la bladet igjen på jobb, og nå er det borte. Hvis du finner en kopi av bladet, kanskje narvesen, eventuelt sender en mail til dem og spør om en kopi, så er det verdt det, for mener å huske at de hadde meget bra tabeller i testen, med verdier for både små og store bokser.

Husker du nr, jeg abonnerer på friluftsliv, så jeg kan sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken var i april, og bladet kommer ut 6 ganger i året, hmm, kan det være nr-2, altså mars/april?

ChrisB, du har jo ikke så mange blader å sjekke, så bare ta en titt på de du har fra 2011 :? Har du en scanner så legg gjerne ut tabellene her på FF.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summa sumarium, er det noen gassbokser som anbefales fremfor andre, med tanke på temperatur osv?

Er vel å foretrekke at det er såkaldt helårsgass8som det ikke er). Dvs 25% propan, 25 % isobutan og 50% butan. Finnes blandinger uten Isobutan.

Selv kjøper jeg på Biltema. Grei pris og fungert fint.Er kr 50 for 230gr og kr 80 for 450gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Denne kom best ut av testen under kalde forhold, og det er også min egen erfaring.

Gass: Providus/shell bensinstasjoner.

Leste og samme testen, Providus er på ESSO bensinstasjoner, og kom best ut i test.

Noen som vet hvorfor det ikke finnes en ren Propangassboks, da denne har et mye lavere kokepungt enn butan?

Der sto det også noen lure triks, hvis man kan brenne gassboksen opp ned.

Propan har kokepunkt -15 grader

Butan har kokepunkt 0 grader

SÅ, står boksen rett, vil man bruke opp mest propan først ved kalde temperaturer, siden den er mer flyktig. og med nestn bare butan igjen på slutten vil man få dårligere trykk, og dermed dårligere effekt. har man mulighet å snu boksen oppned derimot, "sparer" man propan, og bruker mest butan :wink:

og et mere jevnt trykk ut mot slutten.

Personlig bruker jeg nok mest 4-taktsbensin fra statoil, og felleskjøpet. (har hørt felleskjøpet petreloeumsprodukter egentlig er statoilprodukter i annen forpakning)

En annen veldig bra fordel med Providusboksene er at de er kortere og bredere, ergo mere stabil ved bruk av toppbrenner

prisen er stort sett som for annen gass selv om det er på esso

betalte 99 for 450 gram på esso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Butan er enda mer volantilt, altså flyktig enn propan og skulle således være mer eksplosivt. Propan går over til gassform allerede ved minus 43 grader Celsius. Når den koker så kaldt, må vi holde høyere trykk i tanken for å holde propanen flytende ved "normale temperaturer". En propanboks fra Coleman er derfor ganske solide greier. Dyrt, tungt og utilgjengelig.

For all del folkens, vi vet at det er forskjell på gassbokser i kulde. Har selv sett Providus-gass i kombinasjon med Trangia-gassbrenner til velkjent stormkjøkken og har faktisk blitt litt imponert.

Likevel; Alle som har kjøpt multifuelbrenner bør bruke muligheten til å gå over til flytende drivstoff. Billigere og garantert drift i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butan er enda mer volantilt, altså flyktig enn propan og skulle således være mer eksplosivt. Propan går over til gassform allerede ved minus 43 grader Celsius. Når den koker så kaldt, må vi holde høyere trykk i tanken for å holde propanen flytende ved "normale temperaturer". En propanboks fra Coleman er derfor ganske solide greier. Dyrt, tungt og utilgjengelig.

For all del folkens, vi vet at det er forskjell på gassbokser i kulde. Har selv sett Providus-gass i kombinasjon med Trangia-gassbrenner til velkjent stormkjøkken og har faktisk blitt litt imponert.

Likevel; Alle som har kjøpt multifuelbrenner bør bruke muligheten til å gå over til flytende drivstoff. Billigere og garantert drift i kulde.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at butan er mer flyktig enn propan. (veldig flyktig = gasser av veldig lett selv ved lave temperaturer, lite flyktig = gasser lite av ved normale temperaturer).

Propan har som sagt kokepunkt (fra flytende -> gass) ved -42°C, n-butan har ved -1°C, isobutan ved -11°C.

Altså propan er mer flyktig.

Det med høyere trykk osv er jeg enig med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.