Gå til innhold
  • Bli medlem

kalvbeint


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ingen tro på at man kan trene bort "kalvbeintheten" i seg selv. Slik jeg ser det er det tre forhold i kneet som påvirkes av at man er kalvbent.

1) Man får mer trykk på den ytterste delen av skinnebenet og dette kan på sikt gi slitasjegikt der.

2) Det lange leddbåndet på innsiden av kneet /mediale collaterale ligament, MCL) blir satt på strekk overtid og kan bli øm. Kan midlertidig behandles med tverrfriksjoner eller trykkbølge (ikke dokumentert trykkbølge, men jeg har god erfaring. )

3) Kneskålen er bakt inn i et senedrag fra den firehodede lårmuskelen på forsiden av låret (m. quadriceps femoris) og dette senedraget fester seg noen cm nedenfor kneskålen. Hvis vinkelen i kneet (sett forfra) avviker fra normalen (som ved kalvbeint- eller hjulbeinhet) vil kneskåla dras relativt i en retning og brusken bak på kneskålen vi kunne gnisse mot brusken på lårbenet og gi smerter. (Som regel vag smerte foran på kneet eller bak kneskåla). For å motvirke dette draget kan man dra kneskålen mot den ene siden ved hjelp av en sterke tape og dermed trene i med kneskålen i en gunstigere stilling.

Behandlingen bør altså rettes mot hvilke plager kalvbentheten gir. For å motvirke kalvbentheten i seg selv, kan man prøve å gå med såler som bygger opp foten på innsiden.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at man kan trene bort "kalvbeintheten" i seg selv. Slik jeg ser det er det tre forhold i kneet som påvirkes av at man er kalvbent.

Hvordan vil du forklare at de som får større lårmuskler blir mer "hjulbeint" (bredere ganglag)? Burde ikke samme prinsipp gjelde for kalvbeinte? Med større lårmuskler (innsiden av låret) presses ganske enkelt beinvinklingen utover. Om dette skjer bevisst eller ubevisst spiller ingen rolle. Det er et observert faktum at det skjer :)

Selv gikk jeg fra normal pronasjon til overpronasjon fra 1991 til 1995, som var de to gangene jeg brukte kamera for å se på løpesettet mitt. I denne perioden fikk lårmusklene kjørt seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.