Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for bretur


Anbefalte innlegg

Skal på bretur til våren (april/mai) med overnatting i telt, og er usikker på hvor varm sovepose jeg trenger (må kjøpe ny). Avhengig av været regner jeg med at temperaturen kan falle mot -15°C ute om natten.

Aktuelle poser jeg vurderer er bl.a. Ajungilak Kompakt Winter (-5°) eller Tyin Winter (-15°C), evt. Nanok Performance WGD (-2/-8°C) dunpose. Tyin Winter virker varm og god, men er stor og tung.

Har også tenkt å bruke mitt Bamse underlag, vil det fungere tilfredstillende?

Er takknemlig for alle synspunkter, anbefalinger og erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Hvis det blir så kaldt, ville jeg dratt til med en skikkelig sovepose, f.eks. Helsport Juvass eller den nye Austfjorden. Bedre med en skikkelig pose en gang for alle, enn en middels du irriterer deg over hver gang du bruker den. Evt Ajungilak 5 season. Austfjorden er en blanding av dun og syntetisk. Ellers anbefales det å ta med et reinsdyrskinn du ligger i bunn, og så bamseunderlaget over der. Husk at selve pelsen skal vende ned mot bakken. Kan bli for tynt med kun bamse. Er jo is du skal ligge på. Husk at gass fungerer meget dårlig i minusgrader. Kjøp multifuelbrenner. Husk varmeposer, de små som bli varme ved kontakt med oksygen. Ellers kan soveposen oppgraderes med et yttertrekk, grevlingtrekk. Beskytter mot fukt, skader og møkk. Og på innsiden kan du legge i lakenpose i silke. Silke veier lite, men øker temperaturen med opptil 5 grader. Evt fleece. Sov med lue.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Mountain Hardwear Lamina -15 tidlig i vinter, og den er ganske god. Ikke verdens dyreste pose, og den har veldig god plass i bredden. Lamina-serien er laget for å tåle litt ekstra fuktighet. Jeg er rett under de magiske 1.83 (6 fot) så jeg klarte meg med en mediumlang pose. Og de -15 den er gradert til er Fahrenheit, som tilsier noe sånt som -27 C :D

Har ligget på et DownMat7-underlag med et tynt, syntetisk skumunderlag under. Ikke blitt kald på rumpa, og ikke noe ising under teltet. Har ikke prøvd posen i temperaturer under -10, men da lå jeg i nettoen og silkepose uten å bli kald. Hater nemlig å sove med ull eller annet rett på kroppen, så jeg er litt avhengig av den silkeposen for en viss grad av renslighet :D Har også eget telt sånn at andre slipper mineinn og utstigninger av sovepose før jeg har fått på meg noen klær. Ulempen med å sove netto er jo at ALT er kaldt om morgenen :P

Sjekk posen ut hos www.sportsnett.no

H.

Direkte link: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MHW55&var_1=&categorynu=J0&categorytxt=Sovepose%20%2D%20kunstfiber&produkt=Mountain%20Hardwear%20Lamina%20%2D15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

For å ta det enkleste først. Jeg tror ditt Bamse underlag er godt nok rent isolasjonsmessig. Men selv er jeg blitt så "sart" at jeg ikke sover godt lenger på slike underlag. Jeg har derfor skaffet meg et Exped Downmat 9 og det er konge!. Varmt og godt og like behagelig å ligge på som senga hjemme.

Når det gjelder selve posevalget så er det en del forutsetninger som jeg ikke har svaret på som ville avgjort for meg dersom jeg var i din situasjon. Hvis du kommer til å dra på mange turer på vinteren med overnatting i telt, kanskje basert på at hunder eller scooter drar slede/pulk så spiller vekta på posen ikke noen rolle. Da kan du gjerne skaffe de enormt store og tunge syntetsekkene som har vært nevnt.

Hvis du derimot må dra pulken selv eller er usikker på om vintertelting er noe du vil gjøre ofte, så ville jeg ikke satset på en stor tung pose. Derimot ville jeg valgt f.eks den Nanok-posen du har sett på og kombinert den med noe mer. Det første jeg ville skaffet var en innerpose som varmet litt. Den kan du ha nytte av som lakenpose dersom du kommer til turisthytter hvor det er sengetøy. I tillegg gjør innerposen at svette og lukt fra kroppen ikke kommer i selve hovedposen. Dette reduserer behovet for vasking av denne.

Det siste jeg ville skaffet var en syntetisk overpose av noe slag. Jeg har sett flere typer som varierer i vekt fra 0,5 til ett kilo ca. Fordelen er at du ikke behøver å dra denne med deg når du drar på sommerturer, og desssuten at kondens fra kroppen ikke fryser til is i dunposen men i en syntetisk pose. Det gjør at isolasjonsevnen i dunposen beholdes. Men overposen var noe jeg bare ville skaffet dersom jeg var rimelig sikker på å telte vintertid ofte. Jeg leste i et blad ifm med testing av dunposer at de ikke hadde hatt problemer med kondens selv ved over en uke i telt i vinterkulde, så problemet er muligens noe som oppstår under svært lange og kalde vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.