Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose


Anbefalte innlegg

Hei,

Tiden er for lengst inne for å bytte ut min nærmere 20 år gamle Ajungilak Polaris. Den er så godt brukt at den nærmest står av seg selv, og lukten er et kapittel jeg neppe trenger å utdype i detalj...

Dermed står valget mellom vask og å kjøpe ny. Med tanke på at vask forringer isolasjonsevnen, posen er nærmere 20 år, har innertrekk i bomull og veier drøye 3 kilo, samt at ting har skjedd på soveposefronten på 20 år, har jeg bestemt meg for å kjøpe ny.

Jeg vurderer sterkt en Ajungilak Tyin 5-season som en verdig arvtaker.

I denne anledning har jeg to spørsmål:

1. I hvilken temperatursone er Tyin-posen mest komfortabel? (Fra og til temperatur)

2. Hvor kvitter jeg meg med den gamle posen for resirkulering? Fretex?

På forhånd takk for alle svar! :)

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1. I hvilken temperatursone er Tyin-posen mest komfortabel? (Fra og til temperatur)

Ajungilak oppgir selv disse temperaturområdene:

Lower comfort temperature for women (°C) : -12

Lower comfort temperature for men (°C) : -20

extreme temperature to EN 13537 (°C) : -41

max. temperature to EN 13537 in Celsius: 10

Hva som er est komfortabel temperatur er forøvrig svært personavhengig. For min del lå tidligere komfort-området stort sett på det som er anbefalt for kvinner, fordi jeg var en real frossenpinn. I dag kan jeg antakelig gå ned til herre-grensene fordi jeg er noe bedre trent og har sovet med sommerdyne ele vinteren.

2. Hvor kvitter jeg meg med den gamle posen for resirkulering? Fretex?

Min gamle igloo-sovepose ble avlevert på fretex. Jeg tror iallefall det er de som holder til i området rundt Hausmannsgate i Oslo. Den ble mottatt med stor glede. Jeg tror jeg ville gitt posen din en skånsom vask før avlevering. Hvis posen er 20 år og svært skitten tviler jeg på at den taper seg noe særlig i en vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne posen. Jeg har ikke brukt den i noe mildere enn 0 grader, så jeg kan ikke si noe om øvre komforttemperatur, men jeg brukte den en kald helg (i telt, men uten fyring) i marka for noen uker siden, og da ble den litt kjølig. Vi ble fortalt at det var litt kaldere enn -20 grader den natten. Jeg hadde bare et enkelt liggeunderlag, og jeg tror det ville hjulpet bra med dobbelt liggeunderlag, slik at posen ville vært komfortabel også rundt -20/-25.

Det hører med til historien at dette var første kvelden på turen slik at posen ennå ikke hadde fått det sedvanlige "ispanseret" på utsiden. Det må derfor sies å ha vært optimale forhold. Regner med at isolasjonsevnen går noe ned ved fukt/is i posen.

Dersom man er komfortabel med å bære rundt på et 3-kilos monster av en sovepose vil jeg derfor anbefale denne posen :shock: Prisen er jo heller ikke så verst (jeg kjøpte den til 1299 da det var kampanje på Oslo Sportslager for et års tid siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Vea og Knut-Erik! :wink:

Da ble det en Ajungilak Tyin 5-season. XXL har den på tilbud til 1799,- i disse dager, en overkommelig pris.

Jeg har ikke brukt den i noe mildere enn 0 grader, så jeg kan ikke si noe om øvre komforttemperatur (...)

Hvordan var den rundt 0 grader? Ble det varmt eller var det levelig?

Nå gjelder det bare å få avlevert den gamle posen til Fretex. :?

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posen er fullt levelig i 0 grader, med godt liggeunderlag og bare ètt sett undertøy på kroppen har man det som plommen i egget.

Prøvde posen inne på en DNT hytte etter telting ute i helgen, det var en svett opplevelse, så det ble på med klær og sove oppå posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.