Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano?


Anbefalte innlegg

Vi er tre kammerater som kunne tenke oss å kjøpe en ally kano til div ekspedisjoner.

Vi har ikke all verdens erfaring med kano, men vi skal ha med full oppakning(sekker,telt,sovepose+++)

Er usikre på om vi skal velge 16,5` eller 17'?

Vi kommer ikke til å bruke kanoen slik Lars Monsen bruker den, men kommer vi til ett stryk så padler vi det ned!

Tåler de forskjellige kanoene noe forskjellig?

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger

gjerris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Har dere vurdert 18 eller 18,5? Fordeler og ulemper med 16,5 kontra 17 er diskutert ofte på forumet bl.a. i linken som lompa har vist til.

17 foteren (som jeg har) er ikke spesielt godt egnet til 3 personer med utstyr (jeg vet at Bergans sier noe annet). Jeg har padlet mye med 3 og noen ganger 4 voksne i 17 foteren. Det er ikke ideelt.

En får greit plass til to sekker og et liggeunderlag mellom front og bakpadler i 17 foteren, men det blir for liten plass til en voksen person mellom sekkene. Mindre barn sitter godt. En bør ikke ha for mye vekt i baugen på Allyen. Det begrenser hvor mye utstyr en kan ha der.

Voksne er også for tunge å ha i midtrommet uten utstyr. Vekten av en voksen påvirker båtens form, og gir merkbart dårligere framdrift og styring, selv om vekten av tre voksne totalt ikke overstiger vekten båten tåler. Jeg har ikke kjøpt ekstra sete for midten - det fungerer nok bedre enn jeg har beskrevet.

18 og 18,5 vil ha plass til et ekstra sete, pluss utstyr for tre personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for et godt svar Fimax. Nå fikk jeg noe å tenke på :shock: Så da blir det nok en 18 eller 18.5'. Tenkte jeg skulle ta meg en tur på villmarksmessa på lillestrøm i april og se hva de har av kanoer der. Håper de vil stille ut en ally eller to der.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.