Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt suunto core


NB

Anbefalte innlegg

Heisann.. Jeg kjøpte en suunto core klokke like før jul og nå har den ene knappen(lyset) på klokken sluttet å virke.. Det jeg lurer på er om noen vet om garantien dekker det.. Kjøpte den på vpg.no , noen som har erfaringer med å sende inn ødelagte produkter til vpg?

Er forresten litt misfornøyd med at klokken skulle bli ødelagt etter så kort tid!!

Men hadde vært fint om jeg kunne fått no tips til hva jeg skal gjøre med klokken min :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har nettopp fått tilbake en Suunto X9i klokke fra reparasjon. Klokka ble kjøpt for 4-5 år siden, og "gikk opp i liminga" her etter jul.

Slik foregikk kommunikasjonen med suunto:

*Rapporterte på suunto sine nettsider om at klokka var ødelagt (hvor det forsåvidt stod at jeg måtte betale siden det hadde gått så lang tid)

*En mann fra DHL hentet klokken 25 min senere

*4 (!) dager senere kom klokken tilbake fra Finland, ferdig reparert, med beskjed om at de tok alle kostnader siden det ikke var meningen at en slik klokke skulle bli ødelagt sånn!

Min søster har hatt akkurat samme erfaringen; Suunto er rause med garantiene og kundeservicen.

Du kan jo høre med vpg, men tipper det enkleste for deg er å ta en snartur innom suunto sine hjemmesider.

erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en suunto x6hrm. "Lysknappen" på klokka mi sluttet og virke også. Det tok riktignok 2 år, så ingen garanti der iallfall. Jeg leverte min hos en lokal urmaker, men han kunne ikke utbedre det. Klokken ble derfor videresendt til oslo, og deretter til suunto i finland. Fikk den tilbake igjen reparert, men med en regning på 800 kr. Skuffende!

Er ellers godt fornøyd med klokka.

For din del går jeg ut i fra at det er en grei garantisak.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til trådstarter; du har vel to års garanti og reklamasjonsrett på klokka tenker jeg! du får den nok reparert eller byttet hvis du tar det opp med vpg vil jeg tro! husk kvittering og garantibevis i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men alikvell holder vi oss til Suunto; Er det noen andre her som har hatt problemer med høgdemåleren på klokkene deres (for de som har det)? Jeg var å snorklet her en dag for litt siden med min Suunto T6 (ca. 4mnd gammel), og da jeg kom på ca. 1-2m dybde i sjøen, viste den at jeg var ca. -1800ft. Og da jeg tok flyet hjem (fra Hawaii), viste den at vi var ca. 5800ft. mens kapteinen skreik på høgtaleren at vi var nå nådd 10,000ft.

Klokka skal visst måle helt ned til 300ft., og jeg vet ikke hvor høyt, men tror det er sånn 8000 meter i høgde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med flyet kan vel forklares ved at du er i en trykk-kabin. Høyde kan (så vidt jeg vet) måles på 2 måter: GPS og trykk. Suunto bruker trykket til å måle høyde, og det betyr at dersom det f.eks. kommer et lavtrykk inn over deg, så vil klokken lese antall høyremeter anderledes (anslagsvis at du er høyere oppe enn du egentlig er). Dette er noe av det irriterende med slike høydemålere, og de bør kalibreres så ofte man kan (utifra kjente merker i naturen).

Et fly har en trykk-kabin som holder trykket høyt, og da bil klokken tro at man er nærmere jordoverflaten enn man egentlig er.

Hvorfor den ikke fungerer i vannet, vet jeg ikke, men det virker som om det er de samme mekanismene som råder her. Jeg vet ikke engang om høydemåleren er laget for å fungere i vann, men ville kanskje skaffet meg et skikkelig dykkerur om det var behov for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt er det trykkabinen på flyet som gjør at klokka viser "feil". (hadde det ikke vært trykkabin hadde alle mest sannsynlig dødd av høydesyke). Innenriks i Norge ligger trykket i kabinen på et nivå som tilsvarer 1800-2300meters høyde (selv om flyet flyr langt høyere).

Klokka er ikke laget for å fungere under vann. Trykkendringene pr meter ekstra dybde er langt større under vann enn over, derfor viser klokka feil.

erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.