Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS - Garmin 12


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Garmin 12 som jeg bruker på sjøen. Der fungerer den fint, med de begrensningene en slik gammel GPS har. Vil den fungere like greit på fjellet (Hardangervidda)? Noen som har erfaringer? Planen er å holde seg til kart og kompass, men ha GPSen som sikkerhet hvis det skulle bli svært dårlig sikt. Vi behersker kart og kompass godt!

Burde jeg ta den med eller la den ligge i skuffen hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du klarer å ta ut koordinater fra GPSen og overføre disse til kartet er den like mye verd som en av de nye fancye modellene med fargeskjerm og kart. Du vil i tillegg nyte godt av en GPS i en nødsituasjon hvor du kan oppgi koordinater på eksakt hvor du befinner deg, i stedet for å fortelle letemannskapene at du sitter ved den store steinen på langsiden av vannet som ligger ved det og det fjellet. :)

De eneste begrensingene jeg kan se en gammel GPS har er batterilevetiden, antall satelitter den klarer å ta i mot og hvor godt den tar i mot signal. Men det vil uansett være bedre med en gammel GPS enn ingen GPS.

Jeg var forøvrig selv på en 9dagerstur på vidda for 14dager siden og hadde stor nytte av min Garmin GPS 60CSX, selv uten kart over det aktuelle området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Garmin 12 som er med meg på tur den dag i dag. Den gjør nytten sin. Selvfølgelig har den sine begrensninger i forhold til dagens modeller, men den viser posisjoner like nøyaktig som moderne gps'er. En annen ting jeg liker med denne er forbruk av batterier,som er meget hyggelig. Fint for oss som er på tur et par uker i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.