Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke skisko? Varg vs Crispi?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om folk har noen erfaringer å dele når det gjelder Varg Skavl, Crispi sydpolen og Crispi Antartic?

Jeg har valg bort Varg morgedal da denne er litt "lett" og lav. Skal ha et par støvler til Ingsatd ski med 75mm binding. Tanken er at det skal gå ann å ha litt kontroll på nedturen i tillegg til at de skal være gode å gå bortover med.

Håper noen har noen erfaringer å dele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg så på sko til fjellski for noen år siden vurderte jeg at Crispi-skoene var mindre torsjonsstive i sålen enn Varg, og landet til slutt på Morgedal. Varg Skavl er vel en modell som er høyere og stivere enn Morgedal. Men til syvende og sist er det jo viktigst at skoen passer foten din. Mener at støvlene til Varg har en litt bredere lest, noe som passet meg bra ihvertfall.

Hvis du ønsker ytterligere kontroll på nedturen kan du alltids holde utkikk etter lave plaststøvler, som Scarpa T4, Garmont Excursion eller lignende. Det er mange som sverger til en slik kombinasjon også på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par crispi antarctic i str 43 du kan kjøpe billig, da de ikke passet foten min så godt, de er litt lave over vrista.

brukt 4-5 ganger.

Varg er litt større og bredere enn crispi som er smale i helen, brede foran og lave over foten.

Kvalitetsmessig er det hipp som happ, så det er bare og ta den som sitter best på foten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker forbrasvar.

Har ett par crispi antarctic i str 43 du kan kjøpe billig, da de ikke passet foten min så godt, de er litt lave over vrista.

brukt 4-5 ganger.

Varg er litt større og bredere enn crispi som er smale i helen, brede foran og lave over foten.

Kvalitetsmessig er det hipp som happ, så det er bare og ta den som sitter best på foten!

Har ganske brede store ben. str 46 så 43 er nok litt for tight :wink:

Jeg får med andre ord komme meg ut å prøve litt forskjellige sko.

Kom over en fransk side som har bilige crispi sko http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_65_71&products_id=5779.

er det noen som vet om et sted hvor de har varg støvlene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har Varg Morgedal (str.46), som har en god bred passform, men gir lite ankelstøtte. De er torsjonsstive, men ganske fleksible forover.

Jeg har gått ca. 600 km med de og opplever nu et spirende sålebrekk!! Dette er for tidligt! Jf. tråden om dette.

Elginnen har Crispi Antarctica, som hun har brukt i ganske mange år på mange fjellturer. Der er ingen problemer med sålebrekk. Jeg har prøvd de i butikk i min størrelse og de har helt sikkert bedre ankelstøtte. Torsjonstivheten er vel omtrent den samme?? Passformen var noe smalere, men ikke så værst.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Crispi Antarctic, og er stofornøyd! Tar bittlitt tid å gå inn, men er en helt suveren sko! Så fremt at du ikke skal vandre rundt i sørpe og vann så kan du spare deg litt penger og kjøpe Antarctic istede for Sydpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Crispi Antarctic, og er stofornøyd! Tar bittlitt tid å gå inn, men er en helt suveren sko! Så fremt at du ikke skal vandre rundt i sørpe og vann så kan du spare deg litt penger og kjøpe Antarctic istede for Sydpolen.

Er det bare gore tex som er forskjellen på disse to støvlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere klassikeren Asolo Morgedal. Jeg gråter nesten når jeg tenker på disse.

For 3-4 år siden klarte jeg (eller den andre personen) å forveksle skiskoene på Kjeldebu på Hardangervidda. Noe som resulterte i at mine str 43 ble til str 41 over natta :wink:

Kjøpte meg derfor det nærmeste jeg fant i Kristiansand og det var Crispi. Er utrolig misfornøyd med disse.

Første paret fikk jeg byttet til nye etter 2-3 måneder. Læret hadde en "svikt" midt over tærne som resulterte i en meget spiss knekk hver gang jeg bøyde foten når jeg gikk. Noe som igjen resulterte i fete sår bak tærne etter kun 1-2 timers gange. Vet ikke om dere forstod den forklaringen, men ok.

Det nye paret jeg fikk har mer eller mindre samme feilen. Hvis jeg fører hånden inn i skoen og kjenner så kjenner jeg masse spisse områder i læret. I tillegg har det gått hull i stoffet innvendig på den ene hælen. Etter kun ca 20 timers bruk. Utrolig dårlig!!! Dette resulterer da også i et åpent sår på størrelse av en femkrone hver gang jeg bruker de med mindre jeg husker å tape opp skikkelig i forkant.

Og før noen spør: skoen er gått inn ordentlig. Som gammel forsvars mann så tar jeg alle lærsko ut i elva og bløter dem og går dem deretter inn ordentlig.

Siden Asolo ikke er å få tak i lenger (med mindre noen av dere har noen 42 1/2 - 43 til salgs?) så tror jeg at jeg kjøper noen nye Varg Morgedal fra Sporsnett veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen crispi anbefaling fra deg altså West?? :D

Mener jeg har lest på forumet her et sted at de som importerete Asolo morgedal og andre skisko satte sitt eget merke på dvs Varg. Om dette er god fisk eller ikke vet jeg ikke men støvlene er jo forbausende like :D og samme modell navn...

Jeg får gå i butikken i helga med ullsokker og teste ut litt service..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi får definitivt ingen anbefaling.

Om Asolo = Crispi = Varg vet jeg ikke, og jeg kan selvfølgelig ha vært ytterst uheldig med begge parene med Crispi Mountain.

Jeg har også sendt en epost til Crispi Norge for å høre om de kan gjøre noe med dette. At skoene ikke klarer mer enn ca 20 timer bruker er sikkert ikke noe de heller er fornøyd med. Jeg har ikke fått svar.

Så slik saken står nå får den ikke noe godkjent-stempel fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at Varg Morgedal er identisk med Asolo Morgedal. Eller er det bare tull det jeg hørte

at Varg tok over denne modellen da Asolo sluttet å lage skisko?

Er nok ikke tull. Annen farge på snøringa nå, men virker ellers å være samme sko. Kan sikkert bekreftes av importøren, www.vertikal.no

Ellers til trådstarter kan sies at jeg ikke har erfaring med noen av de nevnte sko, men etter å ha snakket med og ikke minst lest diskusjoner i flere fora, virker det på meg som om majoriteten av Skavl- og Sydpolenbrukere i det hele virker veldig fornøyd med sitt valg, og muligens noe mer blandede synspunkter på Antarctic (?, kun inntrykk jeg har og ingenting som hverken er dokumentert eller vitenskapelig bevist :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg derfor det nærmeste jeg fant i Kristiansand og det var Crispi. Er utrolig misfornøyd med disse.

Første paret fikk jeg byttet til nye etter 2-3 måneder. Læret hadde en "svikt" midt over tærne som resulterte i en meget spiss knekk hver gang jeg bøyde foten når jeg gikk. Noe som igjen resulterte i fete sår bak tærne etter kun 1-2 timers gange. Vet ikke om dere forstod den forklaringen, men ok.

Kan forsåvidt bekrefte at dette problemet eksisterer. Jeg har Crispi Antarctic, og mine sko har også denne knekken i læret. Da skoene var helt nye var de første turene et lite helvete på grunn av dette. For de som ikke skjønner det så får man altså en bulk/bøy i læret som gnager mot oversiden foten ca der tærne begynner hver gang foten kommer bak og man får en bøy i skoen. Men for min del har problemet forsvunnet mer eller mindre etter at skoene er gått inn og læret ble litt mykere over tærne. Læret i denne skoen er behagelig stivt, som kan ha noe med saken å gjøre.

Uansett merkes problemet best når man går i løyper, og det gjør jeg sjelden. Skoene til Varg har jeg ikke prøvd, så jeg har derfor ikke sammenligningsgrunnlaget, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å kjøpe Crispi på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette innover knekk i over tærne er ikke ukjennt. Jeg tror ikke at det er relatert til et bestemt fabrikat, men er mer - uflaks - eller "mandagsstøvle". Og kanskje hvis støvlene er litt store.

Jeg har hatt det på et et par Alpina støvler, men bare over tæene på høyrefoten. Det er veldig plagsomt og vondt.

Jeg kunne avhjelpe problemet og nesten unngå skavsår ved å legge en bit tynnt liggeundelag mellem inner- og yttersok.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Asolo Morgedal(samme som varg morgedal trur je også) og de var utrulig lite slitesterke for min del. De havarerte i helen etter en sesong, med gnagsårmaskinfunksjon som resultat.

I vinter har jeg brukt Crispi Antartica og er kjempefornøyd med de. Slitestyrken er så langt bra, men jeg har bare brukt de ca 25 dager på tur så jeg har itte det store grunnlaget.

Jeg trur det viktigste er å satse på et velkjent merke og den skoen som passer foten din best av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Asolo Morgedal = Varg Morgedal??? Ingen vet dette utenom Vertikal, som av forretningsmessige årsaker vel helst ikke opplyser, hvilken italiensk skofabrikk, som gjør Vargstøvlene sine.

Prøv at se her! www.andrewshoes.com

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.