Gå til innhold
  • Bli medlem

Asaklitt telt er det no serlig bra?


Jo Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse

Noen som har skrevet om noe lignende her. http://fjellforum.com/viewtopic.php?p=94205

Har et billigtelt fra Sportshuset for noen år tilbake. Basecamp Dovre 3 til 399. har glassfiberstenger og "presseningbunn".

har funket greit til en natt nå og da i marka, også vinter. Ikke testet det noe i regn og spes vind. Det blir mer kondens i det enn et fjelltelt(har Svalbard 3), men så er jo og prisen en helt annen. Blir litt mer vekt på det i forhold til størrelse kontra mer orntli telt.

Så på et annet telt og da jeg kjøpte Svalbard(fikk det billig, 3500 pent bukt med "pipe" på kuppel) det er baseCamp Skarven. Det er ripstop duk, alu stenger, vanlig bunnduk, stromklaffer etc. Kan velge mellom endeåpning eller sideåpning i fortelt siden det har begge deler. Noen jeg kjenner som har et slikt og synes et funker bra, men de har nok ikke testet det på fjellet annet i finvær i mai. PLeier være på tilbud til 1600-1700. En helt grei pris kontra andre 4 sesongers telt. Noen her som har det?

Ellers henger jo gjerne pris og kvalitet sammen i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tror dere det er noe serlig bra på fjell tur oppi rondane ? jeg har gått på fremre illmans høe fjellet men så er det ett med mye mer størelse som jeg ska gå på derfor trenger jeg ett rimelig telt så går det an da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du har tenkt å gå i Rondane på den snille delen av året og da duger teltet helt sikkert fint. Hvis den oppgitte vekta stemmer så er ikke det ille for et enmannstelt til 400 kroner, ikke noe problem å gå med det på ryggen.

At teltet mangler skikkelig fortelt er en egenskap dette billigteltet deler med mange dyre enmannstelt, så det handler mer om å lære seg å leve med det. Skulle du oppleve dager med skikkelig drittvær må du vurdere om du føler deg trygg på å fyre inne i teltet. Med en liten gassbrenner er det ganske trygt så lenge den får stå stabilt. En annen muligheter å ligge inne i teltet og fyre utenfor. Når det gjelder bagasjen så kan man jo dra den inn i innerteltet eller dekke den til med noe regntett utenfor teltet.

Har man mulighet er jo det beste uansett å vente på et skikkelig høytrykk før man drar til fjells. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil møte personen som overtalte dem til å kalle seg asaklitt.. høhø.

beklager utbruddet. Det jeg egentlig skulle si var at du kanskje burde være forsiktig med å fyre i billige telt. Helsportteltet mitt skal du ihvertfall jobbe hardt for å få fyr på, ser for meg at mer "plastic" duk er mer lettantennelig om du skulle være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, telt og telt. Det er plass til å krype inn i den, og den er ganske vanntett. Bagasjen må du nok ha utafor uansett, og teltet tåler neppe mye vind. Stikk innom en butikk og få det slått opp, så får du et inntrykk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok . hvet du om noen andre billitelt som går ann og sove i da?

Heisan!

Jeg tror du må finne ut hva du forventer og ønsker av teltet ditt. Selvfølgelig vil vi alle finne et lett telt, som er supersolid og ikke koster mer enn 399,- Men dessverre er det ikke sånn. Et telt som skal brukes i skogen om sommeren kreves det mindre av enn et telt som skal tåle uvær på høyfjellet. Om skogsturer er det du skal bruke det til er nok stort sett de fleste billigtelt helt greie. Men jeg ville nok lagt noen flere kroner på bordet om jeg skulle opp på snaufjellet.

Kjenner dem som er superfonøyd med Nordmarka2-teltet til Helsport kjøpt på XXL. Det koster riktigok mer enn Asaklitt-teltet på Clas'ern, men du vil ha et telt som nok varer en stund lenger. Det vil nok også tåle litt uggent vær over tregrensa om du setter det opp riktig og bruker bardunene. Dette er i tillegg et 2-mannstelt, uten at det nok er plass til to med mindre de to er veldig glade i hverandre, sånn at du har litt mer plass.

Jeg kjøpte et tilsvarende 1-mannstelt til Asaklitt-teltet for endel år siden, men kan ikke si at jeg var veldig fornøyd med kjøpet. Har riktignok teltet liggende i et skap et sted, som leketelt for barna som måtte komme på besøk eller noe sånt.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.